הסוף לשתי המדינות?

הפלסטינים זועמים: "זו מדינת אפרטהייד"

דבריו של הנשיא טראמפ במהלך מסיבת העיתונאים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, על כך שאין לו עניין בפתרון שתי המדינות מרתיח את הפלסטינים שמגיבים בזעם (מדיני, בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אבו מאזן (צילום: פלאש 90)

אחרי החיבוק החם לו זכה ראש הממשלה בנימין נתניהו בארה"ב ותגובתו של נשיא ארה,ב דונלד טראמפ על נושא שתי המדינות, הפלסטינים מנסים למצוא את הניסוח הנכון כדי להביע את זעמם מבלי להרגיז ישירות את טראמפ.

"ההתעקשות של ישראל להרוס את פתרון שתי המדינות תוביל לעוד קיצוניות ולעוד חוסר יציבות", נמסר מהנשיאות הפלסטינית לאחר מסיבת העיתונאים של טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בבית הלבן.

"אנחנו מוכנים לעבוד בצורה חיובית עם ממשל טראמפ כדי להביא לשלום", נמסר בתגובה הפלסטינית הרשמית, "אך החזרה של ראש ממשלת ישראל לשפת התכתיבים על המשך השליטה הישראלית על הגבולות המערביים של פלסטין, כמו גם הדרישה שלו בהכרה בישראל כמדינה יהודית - כל אלו הם המשך הניסיון לכפות עובדות בשטח, להרוס את פתרון שתי המדינות ולהחליפו בעיקרון של מדינת אפרטהייד".

מלבד התקשורת הישראלית שנאלצה לאכול כובעים רבים, בירושלים מחייכים לרווחה לנוכח היחס המלבב של הנשיא החדש שמלבד ההצהרות שהביע הוא הצהיר על ידידות גדולה מכפי שראינו זה שנים ארוכות בין ארה"ב לישראל.

פסגת נתניהו-טראמפ הגיעה לכותרות הראשיות של האתרים האמריקנים. באתר החדשות הפוליטיות המרכזי "פוליטיקו" נכתב: "בפגישה הדיפלומטית הראשונה עם הנשיא טראמפ נקט נתניהו אסטרטגיה מוכחת בכל הקשור לניסיון לרכך את איש העסקים חסר המעצורים שמנהיג כעת את מדיניות החוץ של ארה"ב – חנופה. נתניהו, פוליטיקאי הרבה יותר קונבנציונלי מעמיתו האמריקני החדש, הגן על טראמפ מפני ביקורת על אנטישמיות לכאורה והרעיף אהבה על חתנו ג'ארד קושנר".

עוד נכתב שם: "אחרי שמונה שנים של עימותים עם הנשיא אובמה נראה נתניהו כמי שמשתוקק לעבוד עם נשיא אמריקני שכבר עכשיו אוהד הרבה יותר את עמדותיו ומוכן לתת לישראל להוביל. כשהגיע תורו של נתניהו לדבר על הסכם הגרעין עם איראן הוא שיבח את גישתו של טראמפ להסכם ולמלחמה בטרור האיסלאמי בכלל. האדישות הברורה של טראמפ בנוגע לפתרון שתי המדינות מסמנת שינוי במדיניות האמריקנית ארוכת השנים ומדגישה את נכונותו לאמץ את עמדת ישראל בנושא. הטון השגרתי שנקט טראמפ כשדיבר על ההתנחלויות נשמע כקולו של שוטר תנועה הדורש מנהג הנוסע במהירות מופרזת להאט, אבל רומז שסביר שהוא לא ייתן לו דו"ח".

ב"ניו יורק טיימס", אחד העיתונים החשובים בעולם אבל גם זה שטראמפ מתעמת איתו שוב ושוב, כתבו תחת הכותרת "בפגישה עם נתניהו נסוג טראמפ מהרעיון של מדינה פלסטינית": "דבריו של טראמפ הם נסיגה דרמטית מעשרות שנים של מדיניות עקבית, והם מעלים שאלות נוקבות רבות בנוגע ליכולת היישום של עמדתו".

לפי ה"טיימס" שהשתדל להביע את דעותיו הפוליטיות על עמדת טראמפ וישראל, "מאוד לא סביר להניח שהפלסטינים יסכימו לשום דבר שהוא פחות ממדינה עצמאית, ומדינה אחת בלבד שתהיה מדינת ישראל המקיפה את הפלסטינים תהיה מדינה שאינה דמוקרטית או אינה יהודית בהתחשב בקצב הריבוי הטבעי הגבוה של האוכלוסייה הערבית. טראמפ לא התייחס להתפתחויות האלה, ובמקום זה הוא העדיף להתמקד בביטחון שלו בכך שהוא יכול לגבש הסכם פורץ דרך. נתניהו מיהר לאמץ את מילותיו של טראמפ ואמר כי הוא מעדיף הסכם עם תוכן מאשר הדבקת תוויות וכותרות במשא ומתן עם הפלסטינים".

גם ב"וושינגטון פוסט" ציינו שהצהרת טראמפ על פתרון שתי המדינות היא "נסיגה דרמטית ממדיניות ארה"ב בעבר, מדיניות של תמיכה במדינה פלסטינית עצמאית שתתקיים לצד ישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר