תיק ההוצל"פ נגד העירייה נסגר: אי אפשר לגבות את החוב

בית המשפט הורה על סגירת תיק הוצל"פ שנפתח כנגד עיריית רחובות בגין חוב הנובע מפסק דין שאישר הסדר גישור שנחתם בינה ובין חברת מילגם, מהסיבה שהחוב אינו בר גבייה במסגרת הליכי הוצל"פ (משפט)

עו"ד דוד חן | כיכר השבת |
תיק ההוצל"פ נגד העירייה: לא ניתן לגבות. אילוסטרציה (צילום: ד"ר אבישי טייכר, ויקיפדיה)

בין עיריית רחובות לחברת "מילגם שירותים לעיר" נחתם ב-2005 הסכם גישור אשר הביא לסיומו של סכסוך שהתגלע בין השתיים על רקע הליכים משפטיים שנוהלו בין העירייה לאוניברסיטה העברית בקשר לחובות ארנונה והיטלי פיתוח של הפקולטה לחקלאות הפועלת בעיר. במסגרת הסכם הגישור, שאושר בבית המשפט וקיבל תוקף של פסק הדין, הוסכם כי מלגם תסייע לעיריית רחובות לגבות את החובות של האוניברסיטה תמורת תשלום.

כשמונה שנים לאחר שהסכם הגישור נחתם וקיבל תוקף של פסק הדין פתחה מילגם בהליכי הוצאה לפועל כנגד העירייה, בטענה שזו חייבת לה כספים שכן מנעה ממנה לקבל תמורה שהגיעה לה על פי הסכם הגישור.

הטענות של מילגם נולדו לאחר שהתברר לה כי העירייה ניהלה הליכי בוררות עם האוניברסיטה, לטענתה, תוך הפרת הסכם הגישור שבו התחייבה לשתף אותה בהליכים ולשלם לה עבור שירותיה. בהקשר זה טענה מילגם כי בדיעבד התברר לה שב-2011 נחתם הסכם בוררות בין העירייה לבין האוניברסיטה ובמסגרתו שולמו לעירייה 8.5 מיליון שקלים.

באפריל 2016 הגישה העירייה בקשה לסגירת תיק ההוצאה לפועל בטענה כי מילגם לא זכאית לתמורה כלשהי מאחר שלא הגישה לה כל סיוע בניהול ההליכים מול האוניברסיטה. העירייה טענה כי הגשת הסיוע הייתה תנאי לביצוע התשלום ומשלא התממש התנאי היא אינה חייבת לה דבר.

אולם טענות העירייה נדחו על ידי רשם ההוצל"פ איתי פליקר, שקבע כי העירייה לא הביאה הוכחה לאי התממשות התנאי, כלומר לכך שדרשה סיוע ממילגם ולא נענתה. ועל כן, העירייה הגישה ערעור על החלטתו לבית המשפט השלום בפתח תקווה.

חרג מסמכותו

בפסק דין שניתן לאחרונה בערעור, קבע השופט נחום שטרנליכט כי בטענות מהסוג שהועלו על ידי העירייה, הנוגעות לעצם קיומו של החוב, הזוכה בתיק ההוצאה לפועל הוא שצריך להוכיח ולהראות כי הוא אכן זכאי לכספים מהחייב. כלומר, במקרה זה, מילגם הייתה אמורה להוכיח שהעירייה לא קיימה את ההתחייבויות כלפיה, אולם לטעמו של השופט מילגם לא עמדה בנטל.

השופט הוסיף וקבע שראש ההוצאה לפועל חרג מסמכותו בכך שהכריע בשאלת קיומו של החוב. סמכות זו, הבהיר השופט, נתונה לבתי המשפט ולא ללשכות ההוצאה לפועל. השופט הדגיש עוד כי בהוצאה לפועל ניתן לגבות פסקי דין וחיובים מוחלטים ולא לדון בטענות שיש לחייב כנגד יריבו.

בסיכומו של דבר, השופט שטרנליכט קיבל את טענות העירייה בדבר אי קיומו של פסק דין המטיל עליה חיוב כספי, והורה לסגור כנגדה את תיק ההוצל"פ. מילגם חויבה בהוצאות ושכ"ט עו"ד בסך כ- 35 אלף שקל.

  • ב"כ המערערת: עו"ד אשר אילוביץ.
  • ב"כ המשיבה: עו"ד אבי זוכוביצקי.

עורכי דין הוצאה לפועל • לפסק הדין לחץ כאן

הכותב: עו"ד דוד חן עוסק/ת ב- הוצאה לפועל

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר