הפוגע בילד תבע אותו בבימ"ש: תפצה אותי

אופניים חשמליים יכולים להפוך לסיפור יקר במיוחד גם גם כאשר הרוכב הוא זה שנפגע. ברוב המקרים גם לא יהיה ביטוח. על אופניים חשמליים, קנסות וצרות כלכליות (חדשות תחבורה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: מרים אלסטר - פלאש 90)

חשבתם לקנות אופניים חשמליים לילד? תחשבו כמה פעמים נוספות אם יש לכם מספיק כסף להימור המסוכן הזה מלבד הסכנה שבנסיעה על הכבישים לצד מכוניות.

לפני קצת פחות משנה יצא מ', נער כבן 16.5 מתל אביב, לנסיעה קצרה ברחבי העיר על האופניים החשמליים של אחותו. "הוא הגיע לצומת ועצר בתמרור עצור, אבל שדה הראייה לא אפשר לו לראות רכבים שמגיעים אז הוא גלש טיפה קדימה, ואז הגיעה מכונית שנסעה מהר ופגעה בו" מספרת ל'מאקו' סיגלית, אמו של מ', "הילד היה פצוע על הרצפה והנהג בקושי עזר לילד, רק הושיב אותו בצד, לקח ממנו את הפרטים, אמר שיקרא למשטרה ונסע משם". מ' התקשר לאמו והיא באה לאסוף אותו, "הלכנו למשטרה אבל הם לא הכירו את המקרה כך שלא היו לנו את הפרטים של הנהג הפוגע, ופשוט המשכנו הלאה. שלושה חודשים אחרי התאונה, קיבלנו פתאום מכתב מהביטוח שבו התבקשנו לשלם מעל ל–20.000 שקל על הנזק שנגרם לרכב. מסתבר שהאיש תיקן את הרכב ונתן לחברת הביטוח את שמו של הבן שלי וטען שהוא זה שגרם לתאונה והם החליטו לתבוע את הבן שלי".

סיגלית הייתה בהתחלה בהלם, מחוסר ברירה היא לקחה עו"ד ולמרות זאת השופט לא קיבל את גרסת בנה וגרסתה והכריע לטובת התובע, בטענה שבנה לא עצר עצירה מלאה בתמרור עצור, ופסק ש-מ' נהג בחוסר זהירות והאשמה עליו, מה שמאלץ אותה לשלם כעת מעל 25,000 שקל אחרי הוצאות משפט ושכר עו"ד.

"מלבד התביעה היו גם הוצאות סביב הפציעה שלו והוא גם נשאר עד עכשיו עם כאבי גב שהביטוח מוכן לפצות רק ב-3000 שקל, וכמובן, התביעה רשומה על שמו והוא מרגיש ממש לא נעים עם כל הסיפור. הוא ילד טוב והוא רחוק מכאלה סיטואציות, ילד יכול להיות הכי זהיר שיש ועדיין בגלל שהוא על אופניים חשמליים הוא עשוי להיפגע בצורה מסוכנת ובסוף גם להיתבע על זה, ועכשיו לך תוכיח שזה לא אשמתו. אין מצב שהנזק לרכב הפוגע כל כך גבוה", סיפרה האם.

אחת האופציות שעלתה מן המשפט הוא להכריז על הילד כפושט רגל, כבר בגיל הזה, אם ההורים לא ייקחו עליו אחריות, מה שלמעשה מחייב כעת את ההורים לשלם. אבל מה יקרה להורים שלא יכולים לשלם, ואיזו אחריות יש לנער אם החוק לא חייב אותו ללמוד את חוקי התנועה לפני שהוא רוכב על אופניים חשמליים.

עו"ד המתמצאים בנושאים אלו ממליצים להורים שלא לקנות אופניים חשמליים לילדים מתחת לגיל 16, מאחר והתקנות אוסרות על ילדים בגיל זה לרכוב על אופניים חשמליים. גם אם הילד מעל גיל 16, ניתן לתבוע את הילד או ההורים על פיצויים בגין נזקים שנגרמו באשמת הנער, כאשר הדבר נכון גם לבוגרים. חברות הביטוח כבר מציעות ביטוחים לנהיגה על אופניים חשמליים, אבל גם ביטוחים אלו תקפים רק מגיל 16 ולא לפני.

בעוד פחות משבועיים אמורות להיכנס לתוקף תקנות חדשות של משרד הכלכלה. בתקנות החדשות ישנה החמרה דרמטית בקנסות על עבירות הקשורות לאופניים חשמליים "לאור הסיכון המיוחד הכרוך בהן". עד עכשיו עמדו כל הקנסות על העבירות האלה על סך 100 שקלים. לפי החלטת הוועדה הקנס על כלל העבירות הקשורות לאופניים חשמליים הוכפל פי 2.5 מ-100 שקלים ל-250. הקנס על העבירות החדשות של נהיגה על אופניים חשמליים מתחת לגיל המותר (16) או נהיגה על אופנים חשמליים שאינם עומדים בתקנות יעמוד על 1,000 שקלים, פי עשרה מהקנסות שהיו נהוגים בתחום זה עד כה.

אחת הבעיות המרכזיות תהיה מן הסתם באכיפה של התקנות החדשות. לפי סקר שנערך על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ב-2015 עולה ששליש מהרוכבים על אופניים חשמליים היו מתחת לגיל 14 ועוד שליש מתחת לגיל 16. כיום אין עדיין נתונים רשמיים באם הנתון הזה נשמר, אולם מעדויות בשטח עולה תמונה ברורה שבה עדיין ילדים ונערים מתחת לגיל 16 נוהגים באופניים חשמליים ומסכנים את עצמם סביבתם וגם את הוריהם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר