סקר חדש מגלה

רוב החרדים נגד גיוס לצה"ל - אבל גם נגד ה'שיימינג' לחיילים

קרוב ל-80% מהחרדים מתנגדים לגיוס לצה"ל, ומבין התומכים בגיוס, יש יותר ספרדים מאשר ליטאים וחסידים. כך מגלה סקר חדש. עוד עולה: שני שליש מהחרדים נגד בִּיוּש חיילים (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Corinna Kern/Flash90)

סוגיית הגיוס לצה"ל ו"תורתו אומנותו" לתלמידי הישיבות מעסיקה את הציבור החרדי כמו גם את כלל אזרחי ישראל במשך כל שנות קיום המדינה. אולם נדמה כי בשנים האחרונות, על רקע החוק לשוויון בנטל ועוצמת המתחים בתוככי הציבור החרדי בסוגיה כמו גם מגמות מקבילות במגזר, מעלים את הנושא לסדר היום.

במסגרת סקר שנערך ע"י מכון המחקר החרדי "סקר כהלכה", נשאלו שתי שאלות מעניינות בנושא הגיוס - הן בנושא שירות חרדים בצה"ל והן בנושא קמפיין השיימינג הנעשה במטרה לפגוע ולהשמיץ חיילים חרדים. הסקר נערך בקרב 410 בתי אב, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה החרדית הבוגרת עפ"י התפלגות זרמים עיקריים, מגדר ואזור מגורים.

השאלה הראשונה שנשאלו הנסקרים: האם תרצה/י שבנך ישרת בצבא? מהנתונים עולה כי כ-20% אינם שוללים זאת על הסף - 12% מסכימים כי במידה ולא ילמד עליו לשרת בצבא, כ-5% מעוניינים שישרת מלכתחילה, ו-4% מוכנים לשירות לאומי. מנגד, רוב מוחלט מהמגזר החרדי - 78.8 אחוזים, אינם מוכנים בשום פנים ואופן שבנם ישרת בצבא.

עוד עולה מתוצאות הסקר כי נשאלים ספרדים, כמו גם נשאלים שלא שייכו את עצמם לאף אחד מן הזרמים העיקריים, מוכנים יותר שבנם ישרת בצבא מלכתחילה או אם לא ילמד - בהשוואה לליטאים ולחסידים. עוד עולה כי התייחסות לנושא זה, לא נמצא הבדל בין גברים ונשים, רמות הכנסה שונות או מקום המגורים.

השאלה השניה שנשאלה, נגעה ביחס למתגייסים. כידוע, לא מזמן נעשה ניסיון ל"שיימינג" של מתגייסים, במטרה להשפילם. האם הציבור החרדי מעודד זאת?

מהסקר עולה כי שני שליש מהמגזר החרדים סבורים כי יש לגנות את התופעה, ואילו פחות מעשרה אחוזים בלבד סבורים שהיא מוצדקת. כרבע מהמשיבים אמרו כי לא שמעו על התופעה.

נתניהו על השיימינג (צילום: הליכוד)

מבין כל המשיבים ששמעו על תופעת השיימינג לחיילים - 89% מגנים אותה. מבין הנשאלים שלא מכירים את התופעה, היו יותר נשים (8.5 אחוזים) מגברים.

מן הממצאים עולה, שגם אם רוב גדול מהמגזר החרדי אינו מוכן שבניו ישרתו בצבא, רוב המגזר מתנגד לביוש חיילים חרדים המתגייסים לצבא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר