השייח העיוור

האיש מאחורי הפיגוע הראשון במגדלי התאומים מת בכלא

משפחתו של עומר עבד אל רחמן, שכונה השייח העיוור, מסרה כי הוא מת בעודו מרצה מאסר עולם בכלא האמריקני בגין מעורבותו בפיגוע במגדלי התאומים בניו יורק בשנת 1993. ארה"ב אישרה את הפרטים. בפיגוע נרצחו שישה בני אדם ויותר מאלף נפצעו

רועי קייס, ynet | כיכר השבת |
השייח העיוור. עומר עבד אל רחמן

בני משפחתו של השייח עומר עבד א-רחמן, שמרצה מאסר עולם בארצות הברית בגין מעורבותו בפיגוע במגדלי התאומים בניו יורק בשנת 1993 מסרו היום (שבת) כי הוא מת בכלא האמריקני. "השלטונות בארצות הברית הודיעו למשפחתי לפני זמן קצר כי הוא מת", אמר מוחמד עומר עבד א-רחמן לסוכנות הידיעות הטורקית "אנטוליה". מאוחר יותר אישרה ארה"ב את דבר מותו של א-רחמן.

א-רחמן, שנחשב לאב הרוחני של הג'מאעה אל-איסלאמיה, אחד מהארגונים האיסלאמיסטיים הקיצוניים במצרים שקם בשנות ה-70 והטיף לג'יהאד ולהקמת המדינה האיסלאמית ובין היתר היה אחראי להתנקשות בנשיא מצרים לשעבר אנואר סאדאת. לדברי בנו, הם יבצעו את כל ההליכים הנדרשים כדי להביאו לקבורה במצרים: "זו הייתה צוואתו של השייח עומר".

לפני כן טענה משפחתו של עבד א-רחמן, שכונה השייח העיוור, כי המודיעין האמריקני יצר עמם קשר בעניין בקשתם לשגרירות האמריקנית בקהיר כדי שהשייח ישלים את עונש מאסר העולם במצרים.

עבד א-רחמן, בן 79, ריצה מאסר עולם בארצות הברית אחרי שב-1995 הוא הורשע במעורבות בפיגוע במרכז הסחר העולמי בניו יורק ב-1993 שהביא למותם של שישה בני אדם ולפציעתם של יותר מאלף אחרים. הוא גם הורשע בתכנון לבצע התקפות נוספות בארצות הברית וביניהן במטה האו"ם בניו יורק. השייח כפר באישומים נגדו.

ב-2013 התעורר שיח ער לגבי האפשרות שישתחרר בייחוד לאור עלייתו לשלטון במצרים של מוחמד מורסי, איש האחים המוסלמים, המקורבת לג'מאעה אל-איסלאמיה. מתאו בצפון קרוליינה בירך עבד א-רחמן על בחירתו של מורסי לנשיא מצרים. אך חרף הלחץ שהפעיל מורסי ועוד מדינות באזור א-רחמן נותר בכלא. עבד א-רחמן היווה מקור השראה לאיסלאמיסטים קיצוניים ולאנשי אל-קאעידה ברחבי העולם.

עימאד סאלם, קצין לשעבר בצבא מצרים שקשור לפרשת מעצרו והרשעתו של "השייח העיוור", הזהיר בראיון לרשת NBC לפני ארבע שנים כי השייח עדיין מהווה סכנה ארה"ב. סאלם התריע ששחרורו של "השייח העיוור" יגרום למוות נוסף. "הוא יהרוג אמריקנים", אמר המודיע של ה-FBI. סאלם טוען שהוא התריע בזמנו מפני כוונת עבד אל רחמן לבצע פיגוע טרור על אדמת ארה"ב - עוד לפני הפיגוע במגדלי התאומים לפני עשור. אולם הוא נבדק בגלאי שקר ותוצאות הבדיקה לא היו חד-משמעיות.

לאחר הפיצוץ בחניון התת-קרקעי של מגדלי התאומים, גייס ה-FBI את סאלם, שהצליח להפוך לעוזר אישי ושומר ראשו של "השייח העיוור" אחרי הפיגוע. במסגרת עבודתו החשאית הוא הקליט את עבד אל רחמן מופיע במסגדים באזור ניו יורק וניו ג'רזי ומורה על רצח אמריקנים.

המודיע של ה-FBI הצליח לסייע לתביעה האמריקנית לקשור את עבד אל רחמן לפיגוע במגדלי התאומים ולתוכניות פעולה אחרות שלו לפגוע במבנים מוכרים במנהטן, בהם מטה האו"ם, בגשרים ובמנהרות.

(מקור)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר