חשפה את ההתעללות בפעוט

רופאת הילד: 'מאוד קשה לחשוב שהורה מתעלל בילד שלו'

ד"ר גליה ברקאי, הרופאה שחשפה את ההתעללות בפעוט, מספרת על האשפוזים התכופים של הילד, החשדות שהתעוררו והזוועה שחשפה המצלמה. פרקליטת האם: "אם מסורה שדאגה לילדיה" (בארץ)

ילד מאושפז. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

ד"ר גליה ברקאי, ממלאת מקום מנהל מחלקת ילדים ב' בבית-החולים לילדים ב'שיבא', היא הרופאה שחשפה את ההתעללות המחרידה - על פי החשד - של זוג ההורים בבנם הפעוט. יודגש כי ההורים מכחישים את החשות המיוחסים להם.

בראיון הבוקר (ראשון) ל"ידיעות אחרונות", אומר ד"ר ברקאי, כי עברה שבוע מאוד קשה. "אי-אפשר לדמיין דבר כזה. הידיעה שהילד הזה עבר סבל גופני ונפשי לאורך זמן קורעת לי את הלב, והידיעה שלהורים האלה יש עוד ילדים בבית היא לא פשוטה. אין בסיפור הזה טובים ורעים, יש רק הורים מסכנים וילדים מסכנים עוד יותר".

המקרה הקשה החל כאשר הפעוט, בן 4 וחצי, הגיע מספר פעמים לאשפוז בחודשים האחרונים, אך הרופאים לא הצליחו לגלות מה לא בסדר איתו והוא שוחרר שוב ושוב לביתו. "בכל הפעמים הקודמות התופעות שמהן סבל הילד לא הסתדרו לנו גם אחרי שעשינו לו בירור נרחב מאוד", משחזרת ד"ר ברקאי. "פשוט לא הצלחנו להבין מה הסיבה לאשפוזים החוזרים. תמיד באיזשהו שלב המצב השתפר והוא הלך הביתה - ואחרי תקופה היה מגיע שוב".

לפני מספר שבועות הילד שב לבית החולים, הפעם במצב קשה מאוד והוא אושפז בטיפול נמרץ כשהוא בסכנת חיים. לאחר שמצבו התייצב הוא הועבר למחלקה של ד"ר ברקאי שלדבריה, הבירורים הרפואיים לא העלו שום סיבה למצבו למעט הרעלה מכוונת. "אז כבר הייתי נחושה: החלטתי שאני לא מוותרת ודורשת התערבות של גורמי אכיפת החוק", היא מספרת.

פרופ' אשר ברזילי על המקרה (צילום: רותם אליזרע, ynet)

ברקאי והצוות הרפואי חשדו כי האם סובלת מסתמונת מינכהאוזן - הפרעה נפשית הגורמת לה לפגוע בבנה ולאחר מכן לטפל בו זאת במטרה לזכות באהבתו מחד ובתשומת לב הסביבה מאידך. הם פנו למשטרה ודיווחו על החשדות.

"זה מאוד קשה לחשוב על כך שהורה מתעלל בילד שלו. זה בניגוד לטבע האנושי. אבל במקרה הזה פניתי למשטרה וביקשתי להציב מצלמות", היא מספרת. ביהמ"ש אישר את הבקשה, מחלקת הביטחון של בית החולים יחד עם המשטרה מיהרו והתקינו את המצלמות בחדר בו אושפז הילד וגילו את מה שההורים עשו לו - לפי החשד.

המצלמות הותקנו ביום חמישי, למחרת הם גילו כי האם מחדירה לאינפוזיה של בנה כמויות גדולות של חומרים כימיים ונותנת לו כדורים, האב תועד מתעלל קשות בבנו הפעוט. ביום שבת קודש, לפנות בוקר המשטרה עצרה את ההורים ואמש הוארך מעצרם.

ד"ר ברקאי אומרת כי "לא היה משהו בהתנהגות או במראה שלהם שיכול להעיד על איזושהי בעיה. צריך לזכור שזה אירוע מאוד נדיר, אבל רופאים צריכים להיות מודעים לתופעה הזו כי כשהיא מתרחשת זה הדבר הכי נורא שיכול להיות".

באשר לילד היא אומרת כי הוא לא רמז מה עבר עליו. "עכשיו הוא הרבה יותר חייכן ושמח. הצוות שנמצא איתו מספר שהוא מרגיש טוב ומשחק, בעוד שכשהוא היה עם אמא שלו הוא נמנע מלשתף פעולה ובכה כשהתקרבו אליו".

ההורים, בשנות ה-30 לחייהם, להם עוד ארבעה ילדים בבית, הובאו אמש לבית המשפט השלום בתל אביב להארכת מעצרם. מעצרה של האם הוארך עד יום שלישי ומעצרו של האב הוארך עד יום רביעי. הם חשודים בהתעללות, בגרימת חבלה חמורה לחסר ישע ובקשירת קשר לביצוע פשע.

עו"ד חגית רחמני וייס מהסנגוריה הציבורית, שמייצגת את האם, אמרה אמש לאחר הדיון כי "אנחנו מצויים כרגע בראשיתה של חקירה ומנועים מלהרחיב לגביה. מדובר בבני זוג צעירים, הורים לחמישה ילדים, שמוצאים עצמם מובאים לראשונה לחקירה ולמעצר. האמא מכחישה את הטענות נגדה. מדובר באם מסורה שדאגה לילדיה. המשפחה מכחישה בתוקף את העבירות המיוחסות לה. צריך לתת למשטרה לחקור ולאפשר לבני־הזוג לתת את תשובותיהם.

"מדובר באם ללא עבר פלילי. הבן הצעיר סובל ממחלות רבות, והיא זו שלקחה אותו לטיפול בבית-החולים. היא משתפת פעולה עם החוקרים, וטוענת שלא הייתה לה כל כוונה לפגוע בבנה. כרגע כל תשומת ליבה נתונה להחלמתו המהירה".

מנהל בית החולים לילדים בתל השומר, פרופ' אשר ברזילי, אמר כי "החשדות התעוררו במהלך כמה חודשים שבהם הילד הלך וחזר והלך וחזר. בכל פעם לא היה הסבר מפורש לדברים שמהם הוא סבל, עד שהוחלט לעשות את המהלך הלא פשוט. צריך להבין שההחלטה להעביר לטיפול של עובדות סוציאליות ושל משטרה, ובכך ליצור כתם אולי לא מוצדק על משפחה - יכולה למוטט משפחה".

על מצבו של הילד אמר כי הוא "מסובך, מורכב וקשה, אבל לא הצלחנו להגיע לאבחנה גם בעזרת מיטב הרופאים. מלכתחילה הבנו שמשהו פה לא מסתדר, ערכנו ישיבה ועוד ישיבה והיינו עדים לעוד ועוד סימפטומים שלא ניתן להסביר.

"בכל פעם עדים לתסמונות כאלה ואחרות שקשה להסביר, ערכי מעבדה שלא ראינו כמותם, חריגים בצורה בלתי נתפסת. כך לאט לאט התגבשה האבחנה וכשמתחילים לחבר אחד ועוד ואחד, המסקנה ברורה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר