חשש כבד

נשק מתקדם ומסוכן הגיע לידי חיזבאללה

על פי הערכות גורמי מודיעין מערביים, חיזבאללה הצליח להעביר לידיו דרך הים כמה טילי יאחונט שיכולים לסכן את חיל הים הישראלי והאמריקאי ואת אסדות הגז של ישראל (ביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
טיל יאחונט בגרסה מוקדמת שלו (צילום: ויקיפדיה)

גורמי מודיעין מערביים המתבססים על מה שהוגדר כ"מקורות טובים מאד" העלו חשש כבד כי נשק אסטרטגי - שעלול לשנות את מאז הכוחות בזירה הימית במזרח התיכון - הגיע לידי ארגון החיזבאללה, כך על פי הדיווח הבוקר (ראשון) ב'ידיעות אחרונות' במסגרת ועידת הביטחון הבין לאומית המתקיימת במינכן בימים אלו.

על פי המקורות הללו הצליח ארגון החיזבאללה, למרות מאמצים גדולים מאוד המיוחסים לישראל בחמש השנים האחרונות למנוע זאת ממנו, להבריח, ככל הנראה בדרך היבשה מסוריה, כמות מסוימת (כנראה עד שמונה) טילי יאחונט. טיל החוף-ים הרוסי 'יאחונט' הוא המקביל הימי לטיל S-300 נגד המטוסים ונחשב כטוב מסוגו בעולם. הוא נורה מהחוף עד לטווח של 300 קילומטר וככל הידוע אין כיום בנמצא מערכת לוחמה אלקטרונית היודעת להתמודד עימו ולשבש אותו.

במערכת המודיעין הישראלית העריכו כבר מזמן כי הימצאות ה'יאחונט' בידי חיזבאללה עשויה לאיים באופן משמעותי ביותר על חופש השייט של חיל הים, הצי השישי האמריקאי וספינות אזרחיות בים התיכון. זאת לצד איום על אסדות הנפט והגז של ישראל.

לא מן הנמנע שחלק מההתקפות של חיל האוויר, שבוצעו על פי פרסומים זרים, על שיירות ומצבורי נשק שהיו אמורים לעבור מסוריה ללבנון היו במטרה לשבש את העברת ה'יאחונט' לידי החיזבאללה. לפני כשלושה חודשים אחרי עוד תקיפה שיוחסה לישראל בסוריה אמר שר הביטחון ליברמן כי "לישראל יש כמה קווים אדומים אותם היא לא מוכנה לעבור, בהם הברחת נשק מתוחכם או נשק כימי לידי החיזבאללה".

במקביל, גורמים ערבים הזהיר את ארגון חיזבאללה כי ישראל תתקוף בעוצמה בתגובה לכל פעולה צבאית מצד הארגון שתצא משטח סוריה או משטח לבנון ותפגע ביעדים בכל שטח לבנון. כך מדווח העיתון "אל-חיאת" היוצא לאור בלונדון.

על פי הדיווח, הגורמים אמרו לחיזבאללה כי לראש הממשלה בנימין נתניהו יכולת גבוהה לגייס את "התנועה האזורית" נגד הארגון בעידן הנשיא דונלד טראמפ.

היום ינאם ליברמן במסגרת מושב מיוחד של כנס מינכן ביחד עם בכירים אחרים מהאזור, אך ככל הנראה בלחץ איראני נערך שינוי בסדר ברגע האחרון וראשית ידבר שר החוץ האיראני, זריף וכך הם לא יהיו יחד על אותה במה.

על פי הדיווח ב'ידיעות אחרונות', תקרית מסוימת נרשמה כאשר ליברמן ישב לצד שר הביטחון הלבנוני בעת נאומה של שרת ההגנה הגרמנית פון דרליין וניהל איתו שיחת חולין. כשצלמים החלו לצלם אותם, השר הלבנוני זינק ממקומו ועבר לשבת במקום רחוק.

ליברמן נועד עם עמיתו האמריקאי ג'יימס מאטיס ואמר לו: "שלוש הבעיות המרכזיות הן: איראן, איראן ואיראן". לדבריו, "מאטיס אפילו יותר חריף וקשוח מאיתנו בעמדתו באשר לאיראן, לחזבאללה ולחמאס. הוא איתנו באופן מלא. ברור כי כעת מדובר על ממשל שונה, שעומד לנקוט בצעדים תקיפים".

בשיחות שנערכו בין גורמים שונים מישראל, אירופה וארה"ב, עלה כי הנשיא טראמפ הורה להדק ולהעצים את שיתוף הפעולה המודיעיני בין מדינות המערב וישראל בעיקר בנושא האיראני, לאחר שמדיניות אובמה הייתה הקטנה משמעותית של היקף הפעולות של ארה"ב נגד איראן. במקביל נפגש ליברמן גם עם שר החוץ הרוסי כדי לתאם איתו את נושאי הביטחון בסוריה והעברת הנשק לידי חיזבאללה מה שנחשב כאמור בעיני ישראל כ"קו אדום".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר