'דגל התורה' בירושלים הקימה את "התאגדות הקהילות"

בירושלים הוקמה על ידי 'דגל התורה' - "התאגדות הקהילות בירושלים", לגיבוש כלל נציגי הקהילות ברחבי העיר. מרנן הגר"ח קנייבסקי והגרי"ג אדלשטיין שיגרו מכתב ברכה (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
כנס היסוד (באדיבות המצלם)

בירושלים הוקמה בסוף השבוע "התאגדות הקהילות בירושלים", לגיבוש כלל נציגי הקהילות ברחבי העיר לכוח חזק ומלוכד לרווחת הקהילות בכל צרכיהן.

העיתון "יתד נאמן" מדווח הבוקר (ראשון) על כנס היסוד של ההתאגדות בהשתפות חברי ועדת הרבנים של 'דגל התורה' בירושלים, הגאון רבי דוד כהן, הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק והגאון רבי יוסף אפרתי יחד עם נציגי 'דגל התורה' בעירייה ועשרות נציגי הקהילות.

כנס היסוד שנערך בבית הכנסת "אוהל יונתן" בשכונת גבעת שאול נפתח בתפילה לרפואת מרן ראש הישיבה רבי אהרון יהודה לייב בן גיטל פייגא שטיינמן, לרפואה שלימה בתוך שאר חולי ישראל.

המעמד נפתח בדברים על ידי הגאון רבי דוד כהן, חבר ועדת הרבנים של "דגל התורה" בירושלים. "הקב"ה שלח לנו מתנה טובה מן השמים, יסוד ואבן פינה לכל הציבור החרדי. רואים בחוש שהקמת קהילות עם בתימ"ד מסודרים, זה קיום של כל עולם הישיבות והממשיכים דרכם. לאחר הישיבה, מטבע הדברים, המושגים של המשך הישיבה קיימים בפחות תוקף. המושג של קהילה בדרך הישיבה, שיעורי תורה, שיחות, תפילה ישיבתית נכונה, מקימים ת"תים ובתי"ס לבנות, זה דבר נפלא מאוד. מתקבצים יחד, הקהילה מאחדת את כולם לציבור מאוד מאוד מרומם, זהו אבן יסוד לקיומנו".

עוד ציין רבי דוד כהן כי "זכינו בשנים האחרונות לדבר נוסף, 'איגוד בני הישיבות', כאשר הכל פועל יוצא מהמושג של קהילות. נמצאים ברחוב כה קשה, אווירה כה מתירנית וקשה לבני הנוער, אי אפשר להחזיקם בצמר גפן, הם יוצאים ושומעים והניסיונות לא קלים. יש את הניסיונות ברחוב ויש את ההתמודדויות בתוך המוסדות. ישנם כאלו עם פחות יכולות, ואת החלק הזה צריך ליתן להם. אם בכל השנה כך, על אחת כמה וכמה בבין הזמנים שהוא זמן מועד לפורענות. הקהילה דואגת לבני הנוער, דואגים להם לשיחות חיזוק ואם צריך מוציאים לטיול על טהרת הקודש, רואים את התוצאות בשטח.

מכתב מרנן הגר"ח קנייבסקי והגרי"ג אדלשטיין

"הקמת התאגדות לכל הקהילות בגדר 'איש את רעהו יעזורו', הדבר הרי נותן כח, מאגד את כולם, מביא את הודה ותפארתה של בני הישיבות בירושלים. התשובה לניסיונות ופגעי הזמן היא 'אז נדברו', להתאסף ולהתחזק יחד, ואז נזכה ל'ויקשב ד' וישמע'.

"כשמדברים על לשם שמים, שמעתי כמה פעמים ממרן ראש הישיבה שליט"א, עד כמה זה מושג גבוה ונאצל ושייך באמת רק ליחידי סגולה. אבל יש בזה דרגות ולכן גם כאשר עושים פעילויות שונות, לחשוב על לשם שמים, זה היסוד. ההרגשה כאן היא של 'אז נדברו יראי ד'', ציבור של המוסרים נפשם להעמיד את קרן התורה בקהילות, יראי ד' לחושבי שמו, שכבוד שמים בוער בקרבם".

הגאון רבי יוסף אפרתי שליט"א, חבר ועדת הרבנים של "דגל התורה" בירושלים, אמר בדבריו, כי "כפי שאמר ראש הישיבה שליט"א, על העניין של כח ציבור, מרן הרב מבריסק זצוק"ל, עה"ת בפרשת ואתחנן, אומר כי 'ציבור' יש רק אצל יהודים. שכל הציבור הקדוש שנמצא כאן והמשלחים שלהם יעזרו איש את רעהו, העיקר להרבות תורה ודעת בתוך הקהילות ופועל יוצא שאור התורה בתוך הקהילות יאיר על קדושת ירושלים שנתקדשה לשעתה ונתקדשה לדורות".

את דבר הרבנים חתם הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק, חבר ועדת הרבנים של "דגל התורה" בירושלים, שהגדיר את ההתאגדות החשובה כ'ברית' בה חפצים לעזור איש לרעהו, וככל שההתאגדות גדולה יותר כך הכוח גדול יותר.

כנס היסוד בירושלים

"יש רק דבר אחד שצריך לזכור, כתוב בחז"ל, הרי כל ברית זה קשר אהבה, וכתוב, כל אהבה שתלויה בדבר, בטל דבר בטלה אהבה. אהבה שאינה תלויה בדבר סופה להתקיים. בכל קהילה תמיד יש איזה תכלית שמשתנה כל הזמן. הרמב"ם אומר, יש רק דבר אחד – רק דבר נצחי, יכול להיות שסופו להתקיים, וזה הקב"ה, זה הדבר הנצחי היחיד שיכול להתקיים.

"היסוד של כל הדברים צריך להיות שהכוונה תהיה דבר נצחי, לא אינטרסים בין אנשים, קהילות ועסקנים. כל דבר שיהיה תלוי בדבר, חבל להתחיל, משום שאין לזה שום קיום. לעשות כינוס כזה גדול לדבר זמני, לא כדאי. מי שמתעסק עם זה צריך לחשוב תמיד על אהבה שאינה תלויה בדבר. כל אחד יחשוב על התכלית לאגד את בני הישיבות והקהילות, לחזק את הקדושה של ירושלים. אם כך יהיה, ודאי שסופה להתקיים בע"ה".

בהתרגשות רבה הקריא הגאון רבי הלל מן את מכתבם למעמד של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי והגרי"ג אדלשטיין, שבירכו את המשתתפים: "תזכו לזכות את הרבים בכל הדברים הצריכים חיזוק".

לאחר צאת הרבנים החל חלקו השני של הערב, בדיון בין כלל חברי התאגדות הקהילות. את הדיון פתח מ"מ וסגן ראש העיר יצחק פינדרוס, שאמר כי הוא רואה בכינוס חשוב זה ברכה רבה להתפתחות הקהילות, מתוך מטרה משותפת להגיע להישגים רבים, כפי שניתן לראות באיגוד בני הישיבות, שמאז שהתאחדו כלל השכונות למטרה אחת, הצליח האיחוד להשיג משאבים ולהרים פעילותו בשכונות רבות ומרכזיות בעיר. בדיון עלה גם ענין הקושי בתחבורה הציבורית לנוכח המונופול התחבורתי הקיים היום.

לאחר מכן נשא דברים יו"ר הסיעה אליעזר ראוכברגר, שאמר כי "אין ספק שאנו ציבור בני התורה המהווים רוב בנין ומנין של החרדים בירושלים, זכאים להרבה יותר מכפי שמקבלים, ולכן בכח מלוכד בהכוונת רבני התנועה נוכל להשיג דברים גדולים".

לאחר מכן החל דיון פורה על אופי הועדות שיוקמו לשיתוף פעולה פורה בין נציגי הקהילות שהתמנו ע"י רבני הקהילות, לבין הנציגים והעסקנים המכירים כל אחד בתחומו את הדרכים הנכונות לפתרונם.

נעל את הדיון חבר הנהלת העיר ישראל קלרמן, שאמר כי כיום ניתן לומר גלויות, שבכח האחדות ניתן להשיג דברים גדולים גם במקום שלא חפצים לתת ולהעניק, ואין ספק שציבור בני התורה בכל השכונות המתפתחות בירושלים, מהווה כח עצום וגדול של אלפי בתי אב שבליכוד השורות יחדיו יוכל להגיע להישגים גדולים במיוחד, ואנו הנציגים נעמוד לימין חברי הפורום, בהכוונת רבני התנועה.

נציגי הקהילות מילאו דפי משוב על צרכי הקהילות השונות, כשהכל ירוכז ע"י מזכיר הפורום נפתלי לורנץ.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר