החשאיות הוסרה

הפסגה המרובעת: נתניהו נפגש לפני שנה עם מנהיגי האיזור הערבים

הפסגה החשאית שהתקיימה בירדן כדי להניע את המו"מ הישראלי-פלסטיני, בה הטיחו א-סיסי ועבדאללה ביקורת קשה על מדיניות אובמה, היא שגם הניעה אז את המו"מ עם המחנה הציוני (מדיני)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
נתניהו בתום מפגש עם עבדאללה מלך ירדן. ארכיון (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

פקידים בכירים לשעבר בממשלו של ברק אובמה מתחילים לחשוף מה אירע בשנים האחרונות מתחת לרדאר בתחום המדיני בין ישראל למדינות ערב והפלסטינים: לפני שנה השתתף נתניהו בפסגה מדינית חשאית שהתכנסה בעקבה שבירדן, יחד עם ג'ון קרי, עבדאללה הירדני וא-סיסי המצרי.

מזכיר המדינה האמריקני לשעבר הציג בפסגה החשאית מתווה ליוזמת שלום אזורית, שכלל חידוש של המשא ומתן עם הפלסטינים בתמיכת מדינות ערב תוך הכרה בישראל כמדינה יהודית.

הפסגה הירדנית היוותה את התשתית עליה החלו שבועיים לאחר מכן המגעים בינו לבין יו"ר האופוזיציה והמחנה הציוני יצחק הרצוג על הקמת ממשלת אחדות, אף שנתניהו נמנע מלהשיב בחיוב להצעה בטענה כי יתקשה להשיג לה תמיכה בקואליציה שלו.

עוד קודם, ב–21 בינואר פגש נתניהו בארבע עיניים את קרי בעיירה דאבוס שבשווייץ, כדי להבין את מהות מסמך העקרונות והיוזמה האזורית שגובשו, ועלתה ההצעה לכנס מפגש פסגה ראשון מסוגו עם מלך ירדן ונשיא מצרים לשם דיון במתווה המוצע.

אחרי שנתניהו נתן את הסכמתו לכינוס הפסגה, נקבע כי היא תתקיים ב–21 בפברואר בעקבה, ושהיא תישמר בחשאיות מוחלטת. באותו יום בבוקר, לפני הפסגה, נפגש אבו מאזן עם קרי בעמאן שבירדן.

יצויין, כי פקיד אמריקאי בכיר לשעבר אומר לעיתון 'הארץ' שחשף הבוקר את כל הפרטים, כי בפסגה עצמה הסכימו מלך ירדן ונשיא מצרים לתמוך במתווה שכלל הכרה בישראל כמדינה יהודית.

כמו כן, חלק משמעותי מהמפגש הוקדש לדיון במצב באזור באופן כללי, ובמהלכו עבדאללה וא-סיסי הטיחו בקרי ביקורת קשה על מדיניות ממשל אובמה במזרח התיכון, הן בסוגיה האיראנית והן בסוגיה הסורית.

לפי הפקידים הבכירים ששוחחו עם 'הארץ', נתניהו הביע נכונות לבצע מחוות כלפי הפלסטינים ביו"ש ובעזה ולפרסם הודעה עם התייחסות חיובית ליוזמת השלום הערבית, אך ביקש בתמורה כי תכונס פסגת שלום אזורית אליה יגיעו גם נציגים בכירים מסעודיה, איחוד הנסיכויות ומדינות סוניות נוספות.

הפסגה החשאית הזו היא שהיוותה את התשתית שעליה החלו שבועיים-שלושה אחר כך המגעים בין ראש הממשלה ליו"ר המחנה הציוני ח"כ הרצוג על הקמת ממשלת אחדות, אך נראה כי נתניהו חזר בו בהמשך מהסכמותיו, עת העדיף לצרף לקואליציה את יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן על פני הרצוג.

ראש הממשלה אישר הבוקר (ראשון) בישיבת שרי הליכוד את דבר קיומה של הפסגה החשאית , והוא ציין בפני השרים כי הוא היה זה שיזם אותה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר