אחרי ביקור רה"מ

אחותו של הבלוגר שהוסגר: "אני מאוכזבת מישראל"

מעצרו של לפשין בוצע כיממה לאחר סיום ביקור נתניהו באזרבייג'ן, מדינה מוסלמית שיעית ששומרת על יחסים טובים עם ישראל ורוכשת ממנה נשק. אחותו מדברת לראשונה (מדיני)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אלכסנדר לפשין (צילום: מתוך ynet)

יוליה לפשין, אחותו של אלכסנדר לפשין, הבלוגר הישראלי שנעצר ב־15 בדצמבר 2016 במדינת בלרוס והוסגר לאזרבייג’ן, אומרת: "זה הזוי שמתייחסים אליו כאילו היה ארכי טרוריסט".

כזכור, מעצרו של לפשין בוצע לפני כחודשיים, כיממה לאחר סיום ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו באזרבייג'ן, מדינה מוסלמית שיעית, שבאורח יוצא דופן שומרת על יחסים טובים עם ישראל ונוהגת לקנות ממנה נשק.

הביקור, שנחשב למוצלח, הסתיים בשיתוף פעולה והסכמי סחר ביטחוניים בסך מיליארדי שקלים בין שתי המדינות. נתניהו אף התגאה אז ואמר: "הרי לכם דוגמה למוסלמים ויהודים הפועלים יחד כדי להבטיח עתיד טוב יותר למען שני הצדדים".

עילת המעצר, היא שלפשין (40), תושב חיפה, ביקר לפני כמה חודשים בנגורנו קרבאך, חבל ארץ שפרש מאזרבייג'אן והכריז על עצמאותו. לאחר מכן הוא הביע בבלוג שלו תמיכה גלויה בעצמאות החבל.

באזרבייג'ן זעמו על כך והוציאו צו מעצר נגדו בגין בגידה. כשהגיע לפשין לבלארוס הוא נעצר לבקשת האזרים, והוסגר אליהם. תחילה ישראל פנתה לבלארוס בדרישה שלפשין לא יוסגר לאזרבייג'ן לפני שעמדת ישראל בנושא תשמע, אך כאמור, ב־7 בפברואר הוסגר לפשין לאזרבייג’ן, וכיום הוא ממתין למשפטו בכלא האזרי בבאקו, שידוע כמקום כליאה שהעינויים בו הם חלק בלתי נפרד מתנאיו הקשים.

בני משפחתו של אלכסנדר, לצד ארגון אמנסטי ישראל, פועלים בימים אלו כדי שהממשל בישראל ינקוט בצעדים לטובת שחרורו המיידי.

כידוע, אלכסנדר לפשין עלה לפני יותר מ-20 שנה לישראל, ממוסקבה בה נולד. אמו היא תושבת חיפה, וגם לו יש אזרחות ישראלית, בנוסף לרוסית ואוקראינית.

אחותו יוליה, תושבת חולון, מספרת בראיון ל'מעריב', כי "סשה טייל בעולם כבר למעלה מ־20 שנה וכתב על חוויותיו בבלוג שלו, שממנו הוא התפרנס בצנעה. הוא ביקר כבר בלמעלה מ־120 מדינות ברחבי העולם. בכל פעם שהוא חזר ממדינה כזו או אחרת, הוא לא הפסיק לספר על מה שראה וחווה. אפשר להקשיב לסשה חולק את החוויות שלו במשך שעות".

לדבריה, "לנוכח דברי ביקורת שכתב והביקור שלו בנגורנו-קרבאך, ביקור שנעשה ללא קבלת אישור מראש, הוכנס סשה לרשימה השחורה של אזרבייג’ן. ברשימה הזאת יש מאות אנשים, רובם עיתונאים. לבסוף סשה הוסגר לאזרבייג׳ן, שם הורד מהמטוס על ידי כוחות ביטחון חמושים ורעולי פנים”.

לגבי עזרת הרשויות בישראל, היא מדגישה: "בכל הנוגע לטיפול במקרה של סשה קשה להגיד שהטיפול היה משביע רצון. ייתכן מאוד שמאחורי הקלעים דברים קרו ועדיין קורים, אבל אין לנו שום מושג מה מתרחש שם. עד כה התגובות הרשמיות שקיבלנו היו בעיקר ‘יהיה טוב’ או ‘זה בטיפול’. לשמחתנו, מאז שסשה עבר לבאקו, הקונסולית שם נמצאת איתנו בקשר רציף. אנחנו מאוד מעריכים את פועלה למען סשה".

“האכזבה הגדולה ביותר עד כה היא שמדינת ישראל עדיין לא הוציאה תגובה רשמית בנוגע לסשה", היא מוסיפה בראיון. "אנחנו מצפים מראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו, משר הביטחון אביגדור ליברמן ומשר התפוצות נפתלי בנט לצאת בהצהרה שישראל שייכת למשפחת המדינות שמכבדות את חופש הביטוי והדעה, ושלא ייתנו להשליך יהודי לכלא על לא עוול בכפו. אנחנו מבקשים שייעתרו לבקשתנו להיפגש איתם. אנחנו מתחננים שיעזרו לנו להחזיר את סשה הביתה בשלום במהרה”.

חשוב ליוליה שכולם יזכרו: "סשה לא פשע, לא שיחד, לא גנב, לא רצח. הוא יושב במעצר כבר למעלה מחודשיים על זה שכתב את דעתו באינטרנט. אנחנו חוששים עד מאוד שבתום משפט מהיר הוא יושלך לכלא לשנים רבות על לא עוול בכפו. כולנו מאוד מודאגים וחוששים מהעתיד לבוא".

לאלכסנדר יש זיקה חזקה למדינת ישראל, לדברי אחותו. "אחרי שביקר בכל חור אפשרי כמעט, סשה לא הפסיק להגיד עד כמה ישראל היא מקום מיוחד, גן עדן של ממש לעומת מה שקורה שם בחוץ. הוא תמיד אמר שאין לנו, היהודים, על מה להתלונן. זו הארץ שלנו, ואנחנו צריכים להגיד תודה כל יום על מה שיש לנו כאן", היא אומרת.

ממשרד החוץ לא נמסרה תגובה לידיעה כפי שפורסמה בעיתון 'מעריב'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר