השם הנפוץ ביותר

במקום הראשון והצפוי מראש - משפחת כהן

דו"ח הלמ"ס שהתפרסם היום על שמות המשפחה בישראל חושף מה השמות הפופולריים ביותר ומאילו שמות משפחה אנשים מנסים להתפטר, רמז: כל מה שנגמר ב"שווילי" (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הזמר החסידי שלמה כהן. שם המשפחה המוביל ברשימה (והצפוי) (צילום: עוזי ברק)

כהן ולוי הם עדיין שמות המשפחה הנפוצים ביותר בישראל. אחד מכל 25 יהודים נושא את אחד משני שמות משפחה אלו. כך עולה מסקר שפרסמה היום (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

לפי הנתונים, שם המשפחה הנפוץ ביותר בישראל הוא כהן, לו עונים כ-182 אלף אנשים. נפוץ פחות, אך ניצב במקום השני, הוא שם המשפחה לוי, שאותו נושאים כ-105 אלף ישראלים. במקום השלישי ניצב שם המשפחה מזרחי ואחריו פרץ - כל אחד משמות אלו נושאים כ-30 אלף איש.

השם ביטון הגיע למקום החמישי עם 28 אלף ישראלים, לפני דהן (20.9 אלף ישראלים), אברהם (20.2 אלף), פרידמן (19.7 אלף), אגבאריה (18.9 אלף), אזולאי (18.1 אלף) ומלכה שסוגר את העשירייה הראשונה עם 17.9 אלף איש. בהמשך מדורגים השמות כץ (ראשי תיבות כהן צדק, כלומר, עוד כהן) יוסף, מחאמיד ודוד.

מהנתונים עולה כי 2.64% מהיהודים נקראים כהן, כלומר אחד מכל 40, ואילו 1.5% מהיהודים נקראים לוי. מכאן שאחד מכל 25 יהודים נושא את שם המשפחה כהן או לוי. שמות נוספים של יהודים שנמצאים בצמרת הם אוחיון, חדד, עמאר, גבאי, יוסף, בן דוד, אדרי, קליין, חן, טל, לוין, שפירא וחזן.

השם הנפוץ ביותר בקרב המוסלמים הוא אגבאריה - 1.3% מהמוסלמים, 19 אלף איש, עונים לשם זה. אחריו ברשימה: מחאמיד, ג'בארין, ח'טיב וזועבי. בקרב הנוצרים השם הנפוץ ביותר הוא ח'ורי ואילו השם הדרוזי הנפוץ ביותר הוא חלבי.

מי משנה בישראל את שם משפחתו? מנתוני הלמ"ס עולה ש-75% מהנשים הנשואות ורק 10% מהגברים הנשואים שינו את שם משפחתם, עם או בלי קשר לנישואין. בקרב היהודים, 80% מהנשים שינו את שם משפחתן לעומת 12% מהגברים.

באופן לא מפתיע, בערים החרדיות אלעד, מודיעין עילית וביתר עילית שיעור הנשים שלא שינו את שם משפחתן לאחר הנישואין הוא הנמוך ביותר - פחות מחמישה אחוזים. מנגד, בבת ים כשליש מהנשים לא שינו את שם משפחתן לאחר הנישואין, ואילו בערד, בנתניה, בחיפה, בכרמיאל, בתל אביב, באילת ובבאר שבע, קרוב לרבע מהנשואות לא שינו את

2.3% מהאוכלוסייה בישראל נושאים שני שמות משפחה, תופעה שנפוצה יותר אצל נשים, מהן 3.7% רשומות תחת צמד שמות משפחה, ו-5.8% מהנשים הנשואות. בקרב הגברים הנשואים רק ל-0.7% יש שני שמות משפחה. ל-6.8% מהנשים היהודיות שני שמות משפחה לעומת 0.8% מהגברים היהודים.

בקרב יהודים רווקים 1.5% נושאים שני שמות משפחה – 1.6% מהנשים הרווקות ו-1.4% מהגברים הרווקים. בקרב יהודיות נשואות 7.6% נושאות שני שמות משפחה ובקרב גברים יהודים נשואים 0.8%.

שני שמות משפחה מקובלים יותר בקרב נשים שנישאו בגיל מאוחר יותר. פחות מאחוז מאלו שנישאו בגילאי 18-19 נושאות שם משפחה כפול, לעומת 20% מהנשים שנישאו בגילאי 35-36. הסיבות? המתחתנות מאוחר יותר שייכות בדרך כלל לאוכלוסייה פחות מסורתית והשלב המתקדם יותר בקריירה שבו הן נמצאות גורם להן לשמור על השם שבו מכירים אותן.

השם המעוברת הנפוץ ביותר בקרב גברים יהודים שהחליפו את שם משפחתם הוא חן, והוא מחליף שמות משפחה קודמים כמו חסן, חסאן, אוחנה, חיון, אוחיון, חנוכה, חמו, חחיאשוילי, חלפון, חונדיאשוילי, בן חמו, טחן, חזן, חיחינשוילי, חנונה, חיו, חננאשוילי, חיחינאשוילי, חגג, חננשוילי וחיחינאשוילי.

שם מעוברת נפוץ נוסף הוא מור, שהחליף שמות כמו מזרחי, מועלם, מרדכי, מירילאשוילי, מודזגברשוילי, מור יוסף, מעלם, מורדוך, מוכתר, מירילשוילי, מורי, מרקוביץ', מירילאשבילי, מורחי,עמר, מושיאשוילי.

רבים אחרים עברתו לטל (שהחליף את אבוטבול, בוטבול, טטרואשוילי, אבטיבול, טבול, טויטו, טובול, טויל, רוזנטל, טלקר, מזרחי, בן טולילה, טלגאונקר), אביטל (אבוטבול, אביטבול, בוטבול, אביטן), אלימלך (אלמלח, אלמליח, אלמלך), מיכאלי (מיכאלשוילי, מיכלשוילי, מיכלאשוילי), שושן (סוסן, שושנה, סוסאן, בן שושן), בר (ביטון, ברדה, בכר, ברזני, ברוך, ברקוביץ', ברכה, ברהום, בוטראשוילי, בוחבוט, בוזגלו, בוזקילה, בן מוחה, ברדוגו, במנולקר), שחר (סבח, שורץ, מזרחי, סבאח, שכטר), גולן (גגולשוילי, גואטה, גולדנברג, סויסה, מזרחי, גולן, גולדשטיין, גוזלן) ושגב (סבג, סבאג, סויסה, סוגאוקר, זגזג).

מי שימיין את שמות המשפחה יסיק מכך ששמות המשפחה הגרוזינים נחשבים לשמות המשפחה המוחלפים ביותר בישראל.

ומהם השמות שעליהם מחליטים לוותר? שמות המשפחה הנפוצים ביותר שאותם משנים לשמות אחרים הם מזרחי, חסן, כהן, עמר, אבוטבול, אביטול, ביטון, שורץ, חדד וסבח. רוב הגברים ששינו ממזרחי בחרו שמות כמו מזור, קדם, מור, רז, מאור, גולן, שחר, הראל, קדמי, אלון, מעוז, לוי, טל, מנור. רוב הגברים ששינו מלוי בחרו בהלוי, לביא, לוין ולב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר