לא מפתיע

קיבל פיצויים מבריטניה וביצע פיגוע תופת

ג'מאל אודין אל-חרית קיבל מבריטניה פיצויי עתק בשל כליאתו בחשד טרור, מה שלא הפריע לו בשבוע שעבר לבצע פיגוע התאבדות גדול בעיראק כחייל בשורות דאע"ש (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
המחבל המתאבד (צילום: מתוך ynet)

מחבל נשאר מחבל: רונלד פידלר, יליד מנצ'סטר ממוצא ג'מייקני שהתאסלם בשנת 1994 ושינה את שמו לג'מאל אודין אל-חרית, ביצע השבוע פיגוע התאבדות בעיראק. אל חרית, שהתגייס בשנים האחרונות לדאעש, נעצר בעבר במתקן המעצר האמריקני שבגואנטנמו בחשד למעורבות לטרור, אך שוחרר וזכה לפיצויים של כ-1.25 מיליון דולר מבריטניה מה שלא מנע ממנו להמשיך בחיי טרור, כך על פי הדיווח ב-ynet.

אל-חרית חצה את הגבול לאפגניסטן ימים אחדים לפני פלישת הצבא האמריקני במסגרת הלחימה נגד הטאליבן בעשור הקודם. פעילי הארגון חשדו כי מדובר במרגל מטעם הבריטים וכלאו אותו. לאחר כיבוש המדינה בידי האמריקנים הועבר אל-חרית למתקן הביטחוני בגואנטנמו מחשש כי מדובר במחבל קיצוני. בעקבות מאמציו של ראש הממשלה לשעבר טוני בלייר וממשלת בריטניה אל-חרית שוחרר מהמאסר בשנת 2004 והושב לבריטניה.

הרשויות בבריטניה התעקשו כי הוא אינו מהווה סכנה וכאמור פעלו לשחרורו, ואל-חרית תבע את המדינה בגין העינויים שנגרמו לו על ידי האמריקנים בכלא. לטענתו, סוכני ביון בריטים ידעו על המתרחש ולא פעלו למניעת הדבר. הרשויות פעלו לסגירת התביעה בהקדם מחשש לפרסום הפרשה וחשיפת מידע מסווג, והגיעו עם אל-חרית להסכם פשרה שבמסגרתו קיבל אח-חרית פיצויים על סך יותר ממיליון ליש"ט בגין העינויים.

בשנים שחלפו התגורר אל-חרית עם אשתו ושלושת ילדיו בפאתי מנצ'סטר, בבית שרכש מכספי הפיצויים, והרשויות בבריטניה חדלו מלעקוב אחריו. לפי דיווחים בכלי התקשורת במדינה, אל-חרית התגייס לפני כשנתיים וחצי לשורות דאעש והצטרף ללוחמי הארגון בעיראק. אשתו וילדיו הצטרפו אליו לאחר שנה.

ביום ראשון אל-חרית נהג במשאית עמוסה חומרי נפץ ופוצץ אותה בשטח בסיס של צבא עיראק במוסול, שפלש לעיר במטרה לשחררה מהארגון. לאחר שדאעש פרסם את נטילת האחריות ואת שמו של אל-חרית, בני משפחתו בבריטניה אישרו כי מדובר באזרח שנחשד בעבר ואף קיבל את הפיצויים הגבוהים מהרשויות.

חברי הפרלמנט הבריטי תקפו את ראש הממשלה לשעבר בלייר שפעל לשחררו ולתשלום הפיצויים הגבוהים על חשבון הציבור, ועל ביטול המעקב אחר אל-חרית במרוצת השנים. חבר הפרלמנט הדמוקרטי ג'ון פיו מסר ל"דיילי מייל" הבריטי: "העובדה שקיבל את ההון על חשבון הציבור היא יריקה לפניהם של משלמי המסים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר