פגיעה בזכות ההתארגנות: גננת פוטרה עקב מעורבות בוועד העובדים

בית הדין לעבודה קיבל את טענתה של גננת, לפיה רשת מוסדות החינוך "גני מאורות המעיין" פיטרה אותה בניסיון לסכל את התארגנות העובדים, והורה לרשת שלא לפגוע בזכותם של העובדים להצטרף להסתדרות (משפט)

עו"ד רונית הופרט | כיכר השבת |
גננת פוטרה עקב מעורבות בוועד העובדים. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

לאחר 11 שנים בהן עבדה במוסדות החינוך של רשת "גני מאורות המעיין" באשדוד, זומנה הגננת בשנה שעברה לשימוע לפני פיטורים, במהלכו נדרשה להציג תעודת הסמכה. מאחר שלא הציגה את התעודה הנדרשת, היא פוטרה.

הגננת, שחשדה כי הסיבה האמיתית לפיטוריה היא מעורבותה בוועד העובדים, פנתה להסתדרות העובדים הכללית, שהגישה לבית הדין לעבודה בבאר שבע בקשה לביטול הפיטורים, ודרשה להורות לרשת החינוך ומנהלה שלא לפגוע במאמצי ההתארגנות.

ההסתדרות טענה שהעובדת פוטרה רק משום שלקחה חלק במאמצי ההסתדרות לצרף עובדים לארגון. לטענת ההסתדרות, מפקחת מטעם הרשת אף הודיעה בריש גלי כי כל עובדת שתצטרף להסתדרות תפוטר ומי שתסרב תקבל העלאה.

מנגד, המשיבים הכחישו את טענות ההסתדרות, וטענו כי העובדת פוטרה מטעמים מקצועיים, במסגרת "יישור קו" עם משרד החינוך, שדורש העסקת עובדי הוראה מוסמכים.

שיקול דעת פסול

בתחילת דבריו, הבהיר השופט משה טוינה כי זכות ההתארגנות של עובדים היא זכות חוקתית, וישנו איסור מוחלט לפגוע בעובד המבקש לממשה.

מעיון בתמליל השימוע, השופט קיבל את טענת המשיבים, לפיה הגננת לא הציגה תעודת הסמכה כנדרש, ועל כן, לכאורה, הרשת הייתה רשאית לסיים את העסקתה.

ואולם, השופט לא התעלם מכך שחלק ניכר מהשימוע הוקדש לנושא התארגנות העובדים, ושבמהלכו הרשת ניסתה להתחקות אחר פעילות ההתארגנות, ואף ניסתה להניא את הגננת מהצטרפות להסתדרות.

בנוסף, השופט התרשם שהמשיבה, שאפשרה לעובדת לעבוד במשך שנים ללא הסמכה, לא בחנה כל חלופה לפיטורים, כגון בקשה לקבלת היתר זמני עד שתשלים את הכשרתה.

לדברי השופט, התנהלות הרשת, שכאמור התמקדה בסוגיית התארגנות העובדים במהלך השימוע, מעידה על שיקול דעת פסול, המכתים את החלטתה.

משכך, עולה כי בפיטוריה של האישה פגעה הרשת בזכותה של העובדת להתארגן.

השופט אף הדגיש כי חרף הכחשותיה של הרשת שמפקחת מטעמה איימה בפיטורים על עובדות שיצטרפו לארגון, היא לא זימנה אותה לתת עדות.

לדברי השופט, גם אם המפקחת לא פעלה על פי הנחיה מפורשת, מדובר במעשה פסול שנועד לפגוע בסיכול ההתארגנות.

לפיכך, השופט החליט לקבל את בקשת ההסתדרות והורה לרשת להימנע מכל פגיעה בזכותם של העובדים להתארגן כוועד.

בכל הנוגע לעובדת עצמה, הסביר השופט כי חרף העובדה שפיטוריה נערכו בהשפעה פסולה, לא ניתן להורות על חזרתה לעבודה כעובדת הוראה ללא תעודת הסמכה. ועל כן, על מנת לבטל את הפיטורים יהיה עליה להשיג אישור רלוונטי.

  • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין

עורכי דין דיני עבודה • לפסק הדין לחץ כאן

הכותבת: עו"ד רונית הופרט עוסקת ב- דיני עבודה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* הכותבת לא ייצגה בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר