שני ראשי ישיבות, הנהגה אחת

כך הפכה 'ועדת הרבנים' לגוף הכי משפיע ב'דגל' בירושלים

חברי ועדת הרבנים של 'דגל התורה' בירושלים, אשר קובעים את המדיניות של הציבור הליטאי בעיר, תפסו מעמד דומיננטי • האמון של גדולי ישראל, הפגישות החשאיות והדמויות המשפיעות (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
רבי ברוך סולובייצ'יק עם מרן הרב שטיינמן (באדיבות המצלם)

בשנתיים האחרונות, חברי ועדת הרבנים של 'דגל התורה' בירושלים, אשר קובעים את המדיניות של הציבור הליטאי מול התנהלות העירייה בירושלים, תפסו יותר ויותר מעמד דומיננטי.

הוועדה המורכבת בראשה מחבר מועצת גדולי התורה הגאון רבי דוד כהן ראש ישיבת חברון ולצידו הגאונים רבי ברוך סולובייצ'יק ורבי יוסף אפרתי, הפכה מגוף מייעץ ותומך לגוף מוביל ומנהיג כאשר שתי הדמויות המשפיעות בעיקר הינם הגר"ד כהן והגר"ב סולובייצ'יק.

זה לא סוד שבדגל התורה לא שידרו מלכתחילה בקו אחד עם ראש העיר המכהן ניר ברקת. מלכתחילה הובילו עסקני התנועה מהלך פוליטי של תמיכה במתמודד משה ליאון שהפסיד בסופו של דבר מה שגרם למתח ולעימותים בלתי פוסקים בין ראש העיר להנהלת דגל המקומית.

לפני כחצי שנה, כפי שפורסם ב"כיכר השבת", הובילו חברי ועדת הרבנים עמדה חדשה - לה היו שותפים ח"כ יעקב אשר כמו גם יועץ ראש העיר אברימי קרויזר - של הידברות ותיאום בנסיון להגיע להבנות ולהסכמות עד כמה שניתן בנושאים השנויים במחלוקת.

התעצמות כוחה של ועדת הרבנים מלמדת על השינויים הטקטונים בציבור הליטאי בתקופה האחרונה ועל היווסדה בפועל של שדרת הנהגה רוחנית ירושלמית הקובעת בענייני הציבור בירושלים.

הגאון רבי דוד כהן עם מרן הרב שטיינמן (צילום: בחצרות רבנו)

כבר במהלך השנים האחרונות שם את עיניו מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן על השניים, הגר"ד כהן והגר"ב סולובייצ'יק, וסמך עליהם בענינים ציבוריים שונים בעיר אלו הנוגעים כמובן לניהול ענייני העיר ירושלים.

כשהוקמה המועצת הליטאית במתכונתה החדשה צירף אליה מרן ראש הישיבה חברים חדשים בהם הגר"ד כהן ראש ישיבת חברון.

במקביל, ראו בני הבית כל העת את החביבות הגדולה לה זוכה הגר"ב סולובייצ'יק ממרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן שמעריך את למדנותו ופיקחותו שאף סמך עליו ומינה אותו לוועד הישיבות.

מרן ראש הישיבה היה ידיד מובהק של אביו הגאון רבי משה סולובייצ'יק זצ"ל והשניים למדו יחד במונטרי שבשוויץ לאחר השואה ומאז היו שרויים בידידות מופלאה.

במקביל התהדק הקשר האישי וההערכה הידידותית בין הגר"ד כהן לגר"ב סולובייצ'יק, ובקיץ תשע"ד מונה ראש ישיבת חברון לנשיא ישיבת "תורת זאב" בירושלים, לצד ראש הישיבה הרב ברוך סולובייצ'יק. לא פעם התבטא הגר"ד כהן בחשיבותו של הגר"ב סולובייצ'יק ואמר לא פעם: "הוא הידיד הכי טוב שיש לי".

השניים, יחד עם הרב אפרתי, פועלים בכל נושאי המאבקים הציבוריים בירושלים זאת כאמור לצד קיום נסיונות ההידברות.

לאחרונה נפגשו עם השר ליצמן לשורת מפגשים שעסקה הן בנושא מאבקי השבת, הן בנושא הלימודים בסמינרים והן בסוגיית תקנות המזון הבריא בישיבות, כפי שדווח לראשונה ב"כיכר השבת".

הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק עם מרן הרב שטיינמן (באדיבות המצלם)

בנושא הקמת וועד הקהילות בירושלים העניקו בשבוע שעבר מרנן שר התורה הגר״ח קנייבסקי והגר״ג אדלשטיין גיבוי מלא למהלך אותו הובילו חברי וועדת הרבנים ואף שיגרו מכתב חיזוק עבור הכינוס.

בתקופה האחרונה, לאור חולשתו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן, הפכה הוועדה ליותר משמעותית כאשר מידי תקופה יורדים הרבנים להתייעצות במעונו של הגאון רבי גרשון אדלשטיין, ראש ישיבת פוניבז', לקבל את הכוונתו.

"בחלק מהפגישות החשאיות נמצא גם הגאון רבי משה הלל הירש ראש ישיבת סלובדקא ויחד מלבנים הרבנים את כל הסוגיות ומגיעים להכרעה לפיה פועלים", מסביר גורם המתמצא בסוד העניינים.

לדבריו קשה להגדיר כבר כעת כיצד העניינים יפעלו בעתיד אולם אין ספק שמרן שר התורה הגר״ח קנייבסקי מגבה את כל פעילותם.

הגאון רבי גרשון אדלשטיין סומך אף הוא על חברי ועדת הרבנים ומעריך במיוחד את הגר"ב סלובייצ'יק. 'הוא אדם ישר, יושרה של תורה', התבטא עליו הגר"ג אדלשטיין לא פעם".

"יש תיאום מוחלט בכל הנושאים הציבוריים", אומר הגורם.

באשר לשמועות כאילו דווקא ח"כ יעקב אשר זוכה יותר לאמונם של חברי הוועדה בירושלים אומר הגורם כי הדברים לא מדויקים. "מטבע הדברים אשר מעורב יותר בנושאים הירושלמים ומבצע את המדיניות של ההידברות ושיתוף הפעולה ולכן הדבר מצטייר כך".

יצוין, כי עמוד התווך התומך בישיבתו של הרב סולובייצ'יק הינו הנגיד רפאל הררי מצרפת הנחשב למקורב במיוחד למרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן ואף מימן את נסיעותיו ההיסטוריות לצרפת לחיזוק בני הקהילה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר