הדיון במכל האמוניה: השופטת מנעה ממחבר הדו"ח לדבר

פרופ' דן שכטמן, החתום על דו"ח עיריית חיפה נגד מכל האמוניה, ביקש להביע את עמדתו בדיון היום - אך השופטת מנעה ממנו לדבר ושכטמן עזב את הדיון בכעס (חדשות, בארץ)

פרופ' דן שכטמן (צילום: Hadas Parush/Flash90)

במהלך הדיון שנערך היום (ראשון) בבית המשפט בעניין עתידו של מכל האמוניה במפרץ חיפה, עזב חתן פרס נובל בכימיה פרופ' דן שכטמן מהטכניון בכעס את המקום, לאחר שהשופטת תמר שרון נתנאל לא אפשרה לו לדבר בדיון.

פרופ' שכטמן בצאתו מהדיון (ynet)

בצאתו מהדיון אמר פרופ' שכטמן: "מה שרציתי לומר לשופטת הוא שאין דרך להעריך מתי יגיע מחבל ויירה את הטיל. האסון במקרה שכזה יהיה בלתי ניתן לתיאור. זו לא תהיה דליפת אמוניה. זה 10 טונות של תרסיס אמוניה שיתרומם באוויר, יזרום עם הרוח ויהרוג כל חי שנמצא בדרך".

שכטמן נחשב לאחר המתנגדים הבולטים להימצאותו של מכל האמוניה במפרץ חיפה. שכטמן גם חתום על הדו"ח שחיברה עיריית חיפה בדבר הסכנה בקיומו של המכל במפרץ ושמו מופיע כאחד מעשרת המומחים הבינלאומיים שהבהירו את גודל הסכנה בהימצאות המכל בסמיכות לאזורים מיושבים.

שכטמן ציין עוד כי ביקש לסתור בדבריו את טענות חברת חיפה כימיקלים המפעילה את המכל. לדברי שכטמן: "הערכת סיכונים מורכבת מהסיכוי שאירוע או אסון מסוים יקרה, כפול הנזק שהוא מסוגל לקרות. בחברה טוענים שהסיכוי שמשהו כזה יקרה הוא נמוך מאוד, והן מסתמכים גם על חוות הדעת של המועצה לביטחון לאומי ועוד". שכטמן טוען כי הסיכון גבוה בהרבה.

ההפגנות היום בחיפה (צילום: גיל נחושתן)

במהלך הדיון היום בבית המשפט ביטלה השופטת תמר שרון נתנאל את חוות הדעת המתריעות על אלפי הרוגים כתוצאה מפגיעה במכל. לדבריה: "חוות דעת שקובעת כי מספר הקרבנות יהיה "רק" 1,000 הרוגים אינה מתקבלת על הדעת".

"קיימת הסתברות כלשהי לכך שיקרה איזה תרחיש שבו תדלוף אמוניה - בין אם מפגיעה של אוניה עקב תאונה, או חבלה כזו או אחרת. המכל, גם אם הוא ממוגן הכי טוב שיכול להיות, וגם אם סומכים על פיקוד העורף, עדיין יכולה לקרות בו תקלה, וכבר היו דברים מעולם, יכולה להתרחש רעידת אדמה. אז אפשרות סבירות להתרחשות משהו שיגרום לדליפת אמוניה, כולם מסכימים שקיימת".

השופטת הוסיפה כי: "ההבדל הוא בהערכה מהו שיעור הסבירות. אלה אומרים עלול להתרחש בסבירות גבוהה, ואלו אומרים, כולל המדינה, עלול להתרחש בסבירות נמוכה. אפילו אם אקבל סבירות נמוכה מאוד, זה לא אפס, הסבירות קיימת".

בתוך כך, היום הפגינו אלפי בני אדם נגד המכל. מול בית המשפט בחיפה שדן בעתידו הפגינו יותר משלושת אלפים אזרחים, שקבלו על הימצאותו של המכל, חלקם טענו כי חלו בסרטן בגללו. ראש העיר חיפה יונה יהב המלווה את המאבק במכל האמוניה הודה בתום הדיון לתושבים ולתלמידים שהגיעו להפגין מול בית המשפט, והביע תקווה שביום שלישי יורה בית המשפט לחברת חיפה כימיקלים לרוקן את המכל ולסגור אותו לצמיתות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר