תכנון מוקדם

המדריך לעיצוב מרחב עסקי אטרקטיבי שימשוך את הלקוחות

לפני שמתכננים עסק או מעצבים מחדש, חשוב שלאדריכל המעצב תהיה הכרות עם עולם העסקים וידע מעשי איך למשוך את הלקוחות. בקיצור, עולם שונה לגמרי מעיצוב בתים או מרחבים ציבוריים (עיצוב פנים, שיווקי)

לוקיישן, שילוט ומיתוג (צילום: Bloomingdale's)

כאשר באים לתכנן מרחב עסקי צריכים להתחשב בצורך הייחודי מעבר לנוחות והיופי. תכנון מיקום העסק ועיצובו בצורה נכונה משפיע ישירות על הגברת המכירות והרווחיות.

מכאן אפשר להבין שלא כל מעצב יכול לבצע את התכנון בצורה הטובה ביותר, ומומלץ לפנות לאדריכל שמכיר היטב את עולם העסקים.

אז למה צריך לשים לב? פנינו לאסתי אבלס, הנדסאית אדריכלות, ובעלת ניסיון בעיצוב במרחבים מסחריים, חנויות ומשרדים.

לוקיישן, שילוט ומיתוג

לפני שבכלל מתכננים את המרחב העסקי ישנן כמה נקודות חשובות שצריך להתייחס אליהן.

נקודה ראשונה - מיקום, לוקיישן

נשמע פשוט אבל ישנו צורך בדיוק. אם עדיין לא בחרת מקום לעסק, שים לב: מיקום החנות יכול להוות נקודת זינוק אם הוא נבחר בלוקיישן המתאים.

למשל, חנות שנמצאת בקניון. אם מיקום החנות נמצא מול המדרגות הנעות, הוא מועיל לעסק בצורה משמעותית מאשר חנות שתקועה אי-שם בקצה הקניון.

כך למשל בלב העיר, חנות ברחוב מרכזי והומה אדם עדיפה פי כמה וכמה מחנות בסמטה שדרכי ההגעה אליה מצומצמים.

הכלל הוא פשוט: ככל שהחנות ממוקמת במקום יותר בולט, כך הסיכויים שיכנסו אליה לקוחות רבים יותר - גבוהים משמעותית.

מיקום נכון ומיתוג נכון בעסקים (אסתי אבלס, אדריכלית)

נקודה שנייה - שילוט

שאלו את עצמכם שלוש שאלות פשוטות: 1. האם החנות שלכם משולטת? 2. האם אנשים מזהים אותה כבר מרחוק? 3. האם השלט ברור ויפה?

הכלל העסקי חייב להיות אל מול עיניכם תמיד: "מה שלא כתוב ולא רואים - לא קיים"!

בנושא השילוט ישנו צורך ברישוי מהעירייה. ישנם תקנים וגדלים מסוימים אותם דורשת העירייה או הרשות המקומית ולכן מומלץ להיעזר בתכנון מדויק על ידי מתכנן שיודע כיצד למקם ואיפה למקם, וכמובן שעליו לדעת מהם הגדלים המומלצים להצגה כך שיגרמו לאנשים להתעניין ולהיכנס פנימה.

נקודה שלישית - מיתוג נכון

כדי לשדר את רעיון העסק בצורה הטובה ביותר ושיפנה לקהל היעד הרצוי - צריך מיתוג ושם נכון.

תכנון מרחב עסקי מגיע יחד עם מיתוג נכון. כאשר ברור מה רוצים לשדר לקהל הלקוחות, התכנון קולע ומדויק יותר ולכן מעצב מומחה ישב ויבחן אתכם את המיתוג המתאים לפי התכנון בפועל.

תכנון - דרך עיני הלקוח

עיצובו של המרחב העסקי מורכב מ-2 גורמים: בעל העסק עצמו וקהל לקוחותיו וצריך לאזן ביניהם באופן נכון.

לבעל העסק ישנם דרישות ורצונות שהמעצב צריך להפוך אותם למעוררות קנייה כדי להגיע לאפקטיביות מכירתית.

בין אם זו חנות או משרד פרסום, צריך תמיד להיכנס לראש של הלקוח. כך למשך, אסתי אבלס תכננה את משרד המכירות שנלר.

אמנם במשרד ישנם עובדים ביום-יום ולכן מן הסתם ישנו צורך במקרר, ויש בלאגן לעתים. אבל הלקוח שנכנס צריך לראות יוקרה ולכן המקרר "יוחבא" מאחורי הדלפק. אפילו הרעיון הקטן הזה יכול להקפיץ את המשרד על פני אחרים שנכנסים ורואים אוכל וכוסות קפה זרוקות.

מצד אחד יוקרה מצד שני תכנון מדויק, המקרר מאחורי הדלפק (עיצוב של אסתי אבלס)

כך למשל, בעל העסק מעוניין "לדחוס" כמה שיותר מוצרים בחלל החנות כדי למצות את המקום, ותפקיד המעצב הוא למרות העומס, להפוך את תצוגת המוצרים למקום שהלקוח מרגיש בו נוח לשהות, ושמוצרי החנות יקרצו לו ויעוררו בו עניין.

אסתי אבלס, אדריכלית שהתמחתה בעבודתה במרחב עסקי, מכירה את המגזר החרדי מבפנים.

כך למשל הצעתה לעיצוב לחנות ספרי קודש (בהדמיה שבתמונה) הייתה בשילוב היום-יום יחד עם המסורת שבאה לידי ביטוי בקשתות שמזכירות היסטוריה. בנוסף, העיצוב חייב להתחשב במרחב והלקוח הנכנס רואה את כל המחלקות כמעט בפעם אחת.

הדמיה של חנות ספרי קודש (אסתי אבלס, אדריכלית)

מכאן שכדי להגיע לתוצאה שמביאה מכירות, המעצב שמתמחה בשיווק צריך להיכנס לעיני הלקוח כדי לתכנן את המרחב שישכנע את הלקוח הפוטנציאלי לבצע רכישה.

לא לשכוח - רישיון עסק

מעבר לעיצוב המרחב העסקי, צריכים לוודא שהוא מותאם לדרישות הרשויות, במקביל לרישיון העסק.

עסק אשר טעון קבלת רישיון חובה, צריכים לבדוק תוך כדי תכנון שהוא מתאים ועומד בדרישות, כדי שבזמן בקשת הרישוי לא ניתקל בצורך בשינויים, שלעתים כרוכים בהוצאות מרובות ולשווא.

למשל, על-פי התקנות, קיוסק המוכר מוצרי חלב חייב לכלול מחסן. אם האדריכל המעצב תכנן זאת מראש ותכנון מיקום וגודל נכון, לא יצטרך בעל העסק בעת הוצאת הרישיון "לשבור את הראש" מאיפה עכשיו להוסיף מקום למחסן.

תכנון של העסק חייב להביא בחשבון גם את הרישיון לו הוא יזדקק. כאן חשוב לדעת כי ישנו שוני בין עסק אחד לאחר ולדרישות אליהן הוא מחויב.

תכנון נכון אשר מתחשב בגורמים השונים ומתבצע על ידי בעל מקצוע המתמחה בתחום יוכל להוביל לקבלת רישיון עסק בקלות ויעניק שקט נפשי ואפשרות להתרכז בפעילות העסקית.

אם אתה מתכנן עסק או מעוניין לעצב מחדש, אם אתה רוצה למשוך יותר לקוחות ולשפר את המכירות, , חשוב להתייעץ עם מעצב מומחה שמבין בעולם העסקים והשיווק.

תוכן הכתבה באדיבות אסתי אבלס, הנדסאית אדריכלות עם ניסיון בעולם העסקי. לפרטים נוספים לחצו כאן.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר