דיון מיוחד ברבנות

חשש: טריפות באוכל שמוגש לאלפי משתתפי המסע לפולין

בעלי המלונות המקומיים רוצים "לפנק" את סוכני הנסיעות, ומוסיפים לאוכל גושי בשר טרף - כך עולה מנתונים שהוצגו בדיון מיוחד ברבנות הראשית ועסק בכשרות האוכל במסעות לפולין (חדשות, בעולם)

ישי כהן | כיכר השבת |
ישראלים בפולין. ארכיון (צילום: Yossi Zeliger/FLASH90)

חשיפה: עשרות אלפי התלמידים שמשתתפים במסעות לפולין, מסתכנים באכילת מאכלים לא כשרים במסגרת האוכל שמחולק למשתתפים על ידי משרד החינוך - כך נודע ל"כיכר השבת". יצוין, כי חוזר מנכ"ל משרד החינוך מחייב שהאוכל המוגש לתלמידים יהיה כשר.

במהלך דיון שהתקיים במועצת הרבנות הראשית, הוצגה הבעיה הגדולה, במסגרתה התלמידים המשתתפים במסעות - כ-35 אלף מידי שנה - אינם יודעים כי האוכל שמוצג להם ככשר עשוי להיות רחוק מכשר, ובמקרים רבים אף כולל גושי בשר מקומי ללא הכשר כלל.

במהלך הדיון התבטא הרב הראשי ונשיא המועצת הגאון רבי דוד לאו ואמר כי "אין מישהו שמוודא כיצד נעשה הבישול. רשמית יש איזה שהוא מילה כשר ותו לא". הרב הראשי הוסיף כי "לא רק בשבת, גם במשך השבוע משתמשים בתנורים של המקום עצמו, ואני אומר, זה גם איסור שבת, גם איסור בשר וחלב". יודגש, כי אחוזים גבוהים מהמשתתפים במסעות לפולין מגיעים ממשפחות דתיות שומרות תורה ומצוות.

"אין מישהו שמוודא כיצד נעשה הבישול", אמר הרב דוד לאו בדיון (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

מנהל אגף האכיפה במחלקת הכשרות הרב רפי יוחאי, הסביר כי לבקשתו של הרב הראשי מתנהלים דיונים בנושא עם משרד החינוך כשעיקר הבעיה היא העובדה שגם המאכלים הכשרים מחוממים בתנורים של המסעדות המקומיות עם בעיות בשר וחלב וטריפות.

כך גם עלה כי חימום האוכל נעשה תוך כדי חילול שבת, ובנוסף, הזכיינים משתמשים במספר קייטרינגים שלא מוכרים לאף גוף כשרות רשמי - אף לא לרבנות פולין. הרב יוחאי ציין כי "פנינו לרב שודריך, רבה של פולין והוא אמר שהוא מכיר את הקייטרינג באופן כללי אבל אין לו שום אחריות לגבי הכשרות". עוד ציין מנהל אגף האכיפה כי "מעולם לא נעשה שום תהליך בדיקה לא של המטבחים ולא של האוכל המוגש" וחשף כי לעיתים "המלון המקומי (שאינו כשר), רוצה לשפות את סוכני הנסיעות, ומוסיף בשר טרף משלו".

חבר מועצת הרבנות הראשית הגאון הרב רצון ערוסי הציע כי אחרי שיתקבלו תשובות ממשרד החינוך - יישלחו מפקחים מהרבנות לאותם מלונות ספציפיים שהתלמידים מתארחים בהם, ויקבעו שם קייטרינגים בכשרות. בסיום הדיון, ציין הרב הראשי כי "אני רוצה שהתלמידים שיוצאים לפולין יאכלו כשר כמו שהם יכולים לאכול בארץ".

ל"כיכר השבת" נודע כי בסיום הדיון מועצת הרבנות חתמה על החלטה לפיה "מועצת הרבנות הראשית לישראל מודיעה בזאת למנכ"ל משרד החינוך, שלא לאשר לזכיינים המתקשרים עמו להגיש מזון המוצג ככשר אלא על ידי חברת קייטרינג המקבלת הכשר מגוף השגחה מוכר על ידי הרבנות הראשית לישראל לפי דרישות חוזר מנכ"ל החינוך".

"גוף ההשגחה המוכר יתחייב בכתב לאגף הכשרות הארצי כי הוא יעמוד בנהלי הרבנות הראשית לישראל. הגוף המוכר יתחייב לפקח גם במתחם הגשת המזון, הן בשבת הן בימות החול, באמצעות הכללים והכלים שיקבעו לענין זה בהתייעצות עם אגף הכשרות הארצי, ובשים לב למגוון הקבוצות ואופיין. לצורך העניין, אנחנו מדברים על חלב נוכרי וכדומה.

צעירים ישראלים בפולין (Moshe Milner/GPO)

"במידה ואחד הגופים שנותן הכשר כיום בפולין יבקש להיות גוף מוכר, הוא יוכל לפנות לוועדה, וועדת היבוא, על מנת להגיש בקשה להכרה בתחום פולין בלבד, מועצת הרבנות הראשית פונה למנכ"ל לאשר בהקדם שליחה שני נציגים מאגף הכשרות הארצי לפולין לבדיקת המטבחים הקיימים היום, לבדיקת טיב ההשגחה בהם, ולבדיקת אופן הגשת המזון בשבת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר