תופעה נרחבת

"על סף טירוף": נוסע התפרע בטיסה לישראל

בכנס מיוחד וראשון מסוגו של חברות התעופה המובילות בישראל ונציגי המשטרה, נדונו בהרחבה מקרי השתוללות רבים בטיסות בישראל ואליה. "טיסת השוקולד" כדוגמה (תחבורה)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
התפרעות בטיסה, "תקרית השוקולד" (צילום: מתוך פייסבוק)

נוסע תקף את צוות הדיילים במהלך טיסת אל על מיוהנסבורג לישראל בשבוע שעבר, ואף נעל עצמו בתא השירותים מספר פעמים בכדי שיוכל לעשן ללא הפרעה.

"התנהגותו המוזרה של הנוסע החלה עוד על הקרקע והמשיכה לאורך כל הטיסה", נכתב בסיכום האירוע שקיימה החברה והתפרסם ב-ynet. "במהלך ההסעה הנוסע קם, נכנס לתא השירותים, ולא הסכים לצאת. מנהלת השירות בטיסה התריעה בפני הקברניט כי יש להוריד את הנוסע, אך לאחר ששוחח עמו התרשם כי ניתן יהיה להטיסו. הנוסע התנהג בצורה מוזרה על סף טירוף, כולל הסתגרויות ממושכות בתא השירותים ועישון מספר פעמים, כמו כן הטיל מורא על אנשי הצוות. לאחר הנחיתה הוזמנה משטרה לנוסע והוגשה תלונה".

רק בחודש שעבר תקפה נוסעת 'אייר קנדה' נוסעים בדרכם לישראל, והמטוס נאלץ לבצע נחיתת חירום בלונדון. בכלל, בשנים האחרונות חל גידול במודעות להתנהגות נוסעים אלימים בטיסות, גם בשל התיעוד הקל של אירועים אלימים שכאלו שאף מתפרסמים בתוך זמן קצר ברשתות החברתיות.

מקרה זכור במיוחד הוא "טיסת השוקולד" של ישראייר, בה צווחה נוסעת "תביא את השוקולד. מה, אנחנו ערבים?".

על רקע כל זה, נערך בשבוע שעבר כנס עם בכירי עולם התעופה הישראלי, בכדי להעלות דרכי פעולה והצעות להתמודדות עם נוסעים אלימים. קצין אג"ם של מרחב נתב"ג במשטרת ישראל, רפ"ק מידד לביא, אמר כי "המשטרה במרחב נתב"ג עוסקת המון בנוסעים אלימים, לרוב בטרמינל 1 ובעיקר בטיסות לאילת".

בין המקרים שהוא מנה: נוסע בטיסה מאמסטרדם לישראל תקף נוסעים באגרופים כשהזיזו את הכיסא; נוסעים שעישנו במטוס בחזרה מאומן וכמעט ותקפו את הצוות; תייר מאוקראינה שעישן והתחצף לצוות; נוסעת שזרקה מחשב על דיילת, ונעצרה עם הנחיתה.

"כאשר נוסע שיכור או בעל הפרעה נפשית, חשוב לתעד הכל כדי לרדת לעומקם של דברים בשלב התחקור. כשיש עדים, לאו דווקא מהצוות אלא גם מקרב הנוסעים, חשוב לשתפם בזמן הגשת התלונה. על מנת לייעל את הנוהל במשטרת נתב"ג, שוטר יגיע עד למטוס אם עולה הצורך", פירט קצין המשטרה.

מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס הוסיף: "מדיניות השמיים הפתוחים הביאה לגידול משמעותי בכמות הנוסעים הישראלים ולעתים התהליך שעובר נוסע עלול להיות סוג של סיר לחץ - תורים, לוחות זמנים לחוצים, חוסר בשעות שינה, עומס כלכלי, עומס משפחתי, טיפול בילדים קטנים ועוד. כל אלה עלולים להביא את הצוות שלנו לפגוש יותר נוסעים עצבניים בפתח המטוס וזאת עוד לפני שדיברנו על תקלות ואיחורים הנגרמים על ידינו".

ב'אל על', כך הודתה יהודית גריסריו סמנכ"לית השירות לנוסע בחברה, כבר קיימת רשימה מצומצמת של נוסעים בעייתיים. "מקרי קיצון זוכים לתגובה נחושה ובהירה שכוללת אפילו מניעת הזכות לטוס וזאת בהתייעצות וליווי של המחלקה המשפטית שלנו. ההדרכות וההכשרות של אנשינו שמשרתים לקוחות כולל פרק שעניינו התמודדות עם מצבים שכאלה, החל מההבנה שאינטראקציה נכונה עשויה לסייע במניעת אלימות ולמנוע מפוטנציאל האלימות להתפתח לאלימות ועד התמודדות מוחשית עם אירוע נקודתי תוך הסתייעות במנהלים בכירים, משטרה ועוד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר