תיעוד מזעזע

מכות וצעקות; כך נראים חייהם של פעוטות במעונות

תחקיר מזעזע חושף תמונה מדאיגה של התעללות קשה בפעוטות במעונות של ויצ"ו, נעמ"ת ואמונה. סרטונים והקלטות מתעדים את המטפלות מכות ומשפילות ילדים (בארץ)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

הכאות קשות, קללות, והזנחה הם רק חלק מהסבל היום יומי של פעוטות בכמה מעונות של נעמ"ת, ויצ"ו ואמונה - כך עולה מתחקיר מזעזע שפורסם היום (שני) בידיעות אחרונות.

על פי התחקיר, פעוטות במעונות סובלים מהתעללות קשה של הגננות והמטפלות במעון, לידי 'ידיעות אחרונות' הגיעו תצלומים ממצלמות נסתרות, והקלטות ממכשירי הקלטה שהורים הטמינו במעונות, וצפייה בסרטונים מציגה תמונה קשה ומדאיגה של התעללות קשה בפעוטות.

אמא של הדס (שם בדוי) המתראיינת לכתבה מספרת כי אספה את בתה מהמעון באזור ירושלים ושאלה אותה איך עבר עליה היום, ובתה בת השנתיים וחצי סיפרה לה שהגננת הכתה אותה, והוסיפה הדגמה של סטירת לחי מצלצלת. אמא של הדס החליטה לבדוק את העניין והצמידה מכשיר הקלטה לבתה ובסוף היום, ההקלטה נשמעה - לטענתה - כמו סרט אימה, צרחות, השפלות ומכות של המטפלות כלפי הפעוטות.

לטענת כמה הורים, כמעט ואין פיקוח על המעונות והדבר מאפשר לדבריהם לעובדים ולמטפלות במעון לעשות ככל העולה על רוחם.

בגן של "אמונה" באזור המרכז, נשמעות בהקלטות שנחשפו, שתי עובדות מתווכחות ביניהן, איזה ילד בן שלוש הן שכחו פעם בגן, "אבל בסוף אבא שלו מצא אותו".

בכמה מהמקרים, עולה תמונה של הזנחת הילדים. כך, למשל, בגן באזור הצפון, המטפלות מתעלמות מהבקשות של הילדים לשתות או לאכול. בגן נוסף בירושלים, מאבדת אחת העובדות בגן את העשתונות, צורחת על הילדים ומכה אותם.

עובדות במעונות שהתראיינו לכתבה קבלו על תנאי העבודה ועל איכות העובדים, אחת העובדות 'חני' טוענת בראיון כי כשהתקבלה לעבודה הייתה בגיל 21 והיא הייתה העובדת הכי מבוגרת במעון, "את חלק מהעובדות לא היו מקבלים אפילו לעבודה בסופר" אמרה חני והוסיפה כי: "הן היו מכות את התינוקות, צורחות עליהם, יוצאות לעשן ומשאירות אותם לבד".

אחת העיתונאיות שעבדה על התחקיר ניסתה להתקבל לעבודה באחד מהמעונות והתהליך היה מפתיע, מנהלת המעון לא שאלה לעברה ולהכשרתה המקצועית והציעה לה לעבוד כבר באותו היו, "אני צריכה מיידי, בואי תיכנסי עוד שעה?", ביקשה מנהלת המעון.

תגובות

דובר אמונה מסר בתגובה: "הטענה כוללנית ומכלילה, וגם אם נכונה - ואני מניח שאינה דמיונית - היוצא מן הכלל בוודאי מעיד על הכלל. והכלל מלמד שכל מקרה נקודתי שנחשף והוכח, טופל באופן מיידי ובמלוא החומרה וזכה למענה משמעותי חסר פשרות. התיאור הכללי פוגע באלפי גננות ומטפלות, שעבודתן היא עבודת קודש יום-יומית, מקצועית ומסורה, ואף אינו עולה בקנה אחד עם העובדה שמאות משפחות וילדיהן נמצאות ברשימות המתנה ומתדפקות על דלתות המעונות".

"בדיוק על הנתונים ועל ההישגים המוכחים בתחום הזה, זכתה אמונה בפרס ישראל. מוכרת וידועה מצוקת כוח האדם במעונות, ולא מן הנמנע שפה ושם קרו מקרים שעובדת לא השכילה להתמודד באופן הראוי עם המשימה והכללים. מקרים בודדים אלו, כאמור - באף אחד מהם לא עברה הנהלת הארגון לסדר היום".

מנעמ"ת נמסר בתגובה: "קשה להתייחס לטענות כה כלליות. נשמח להתייחס לכל תלונה וטענה ספציפית. באופן כללי ניתן לומר שנעמת מתייחסת בכל הרצינות הראויה לכל תלונה על יחס בלתי ראוי לפעוטות וכל מקרה שבו נמצא כי מי מהצוות פעלה בניגוד להנחיות ולכללי הטיפול הראויים, נעמת פועלת במהירות ובנחישות. נציין כי בכל המעונות של נעמת פועל פיקוח פדגוגי קפדני, אך מאחר שמדובר במערכת גדולה עם אלפי עובדות, הסובלת ממחסור גדול בכוח אדם, תקלות ואירועים חריגים יכולים לקרות. איכותה של המערכת נמדדת על פי אופן טיפולה באותם מקרים חריגים".

עוד נאמר בתגובה: "בקיץ האחרון הובילה נעמת מאבק מול הממשלה לשיפור השכר ותקני כח האדם מתוך ההבנה שכל עוד לא תתקבל החלטה אסטרטגית לשים את החינוך לגיל הרך במקום גבוה בסדר העדיפות הלאומי, לא נוכל להתגבר על הקשיים בגיוס עובדות איכותיות שעליהן בנויה המערכת כולה. יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי למרות התנאים הקשים והשחיקה הרבה, רובן המוחלט של העובדות עושות עבודה מעולה ומתייחסות לפעוטות בחום ובאהבה. מעונות היום הציבוריים בפיקוח עדיין מהווים הפתרון המיטבי לילדי הגיל הרך ועל כך יעידו עשרות אלפי ההורים המצביעים ברגליהם ומחכים ברשימות המתנה להתקבל למעון".

מארגון ויצו נמסר בתגובה: "ביקשנו מ'ידיעות אחרונות' להעביר לידינו את התוכן המלא של התחקיר, לרבות הקלטות, מסמכים וכל מידע רלוונטי. לאחר קבלת החומרים, נלמד, נבדוק את הממצאים ונגיב בהתאם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר