חשיפת ויקליקס

ה-CIA מאזין דרך הסמארטפון ומחשב ומשתלט על הרכב

האם אפשר להאזין לכם דרך הסמארטפון? מסתבר שכן. המודיעין האמריקאי נבוך לנוכח הדלפת הענק של ויקליקס שחשפה את דרכי הפעולה להשגת מידע של המודיעין (דיגיטל)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

קשה עדיין לאמוד את מידת הנזק שנגרם למודיעין האמריקאי לאחר הדלפת ענק של אתר "ויקליקס" שחשף לטענתו את מעללי המודיעין האמריקאי בסדרת מסמכים מביכה ומדאיגה במיוחד.

אתמול (שלישי) אחר הצהריים חשף אתר ההדלפות 8,761 מסמכים סודיים שנגנבו מ"המרכז למודיעין בתחום הסייבר" של ה-CIA, סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב. לפי המסמכים האלה ארה"ב מפעילה שלל תוכנות המסוגלות להשתלט על מכשירים אלקטרוניים מבית היוצר של החברות המפורסמות בעולם: מאייפונים ואייפדים של "אפל", דרך מערכת ההפעלה Windows של "מייקרוסופט" ועד סמרטפונים וטלוויזיות חכמות של "סמסונג".

בארה"ב מציינים כי רבים מעובדי הממשל האמריקני, בכללם הנשיא טראמפ, משתמשים במכשירים ובשירותים מהסוגים שאליהם פרץ כביכול ה-CIA. כל המסמכים נכתבו בשנים 2016-2013, כך שהחומר בהם עדכני למדי.

במסמכים עולה תמונה מדאיגה למדיי של התנהלות "האח הגדול" של ארה"ב, אחד המסמכים מלמד שארה"ב ניסתה למצוא דרכים לפרוץ למערכות של מכוניות וכלי רכב מסחריים. המסמך הזה מצביע על כך שה-CIA מגלה עניין בפריצה למערכות של מכוניות מודרניות המצוידות במחשבים מתקדמים, פריצה שיכולה לאפשר ל-CIA לגרום ל"תאונות" - ולמעשה להתנקש באנשים תוך כדי טשטוש עקבות מקסימלי.

במסמכים מפרטים אנשי "המרכז למודיעין בתחום הסייבר" שיטות לשתול קבצים זדוניים במחשבים המוגנים על-ידי תוכנות אנטי-וירוס של חברות מרוסיה, מרומניה, מהולנד, מפינלנד ומסין. במסמכים האלה כלולים גם הסברים של מתכנתים כיצד לגנוב כיצד שמות משתמש וסיסמאות בדפדפני אינטרנט פופולריים כגון "אינטרנט אקספלורר", "גוגל כרום" ו"מוזילה פיירפוקס".

לדברי "ויקיליקס", המסמכים חושפים שלל תוכנות שיכולות לאפשר למודיעין האמריקני שליטה חסרת תקדים במחשבים ברחבי תבל, בכלל זה תוכנה המאפשרת לאמריקנים להשתלט על מוצרי צריכה אלקטרוניים מהסוגים הפופולריים ביותר בעולם. לפי "ויקיליקס", ה-CIA יכול לשלוט מרחוק במוצרים של שלל חברות אמריקניות ואירופיות, בהם סמרטפונים כגון אייפון של "אפל" ו"אנדרואיד" של גוגל. הוא יכול לשלוט גם במערכת ההפעלה Windows של "מייקרוסופט" וב-Samsung TV ולהפוך אותם למיקרופונים במסווה ולבצע באמצעותם ציתות.

מומחים אומרים שאם הכלים שבהם משתמש ה-CIA חזקים כפי שנדמה מהמסמכים שהודלפו, פירוש הדבר שהם מאפשרים לאנשי המודיעין להפעיל ולכבות את המכשירים האלה מרחוק, ועל ידי כך לגלות היכן נמצא המשתמש, להאזין לו במיקרופון או לצפות בו במצלמה של המכשיר.

על פי הדיווחים בכלי התקשורת, מסמכי "ויקיליקס" מלמדים שה-CIA שיתף פעולה עם סוכנות המודיעין הבריטית MI5 כדי להפוך את הטלוויזיות החכמות "סמסונג F8000" למכשיר ציתות במסגרת תוכנית ציתות חובקת עולם. לדברי "ויקיליקס", הרעיון הוא שאחרי שתוכנת ריגול פורצת לטלוויזיה כלשהי היא גורמת לה להמשיך לפעול אף שהיא נראית כבויה ובעליה אינו יודעת שהיא ממשיכה לדלוק. "במצב כזה הטלוויזיה פועלת כמכשיר ציתות, מקליטה שיחות בחדר ושולחת אותן באינטרנט לשרת סודי של ה-CIA", טוענים ב"ויקיליקס". את תוכנת הפריצה לטלוויזיות האלה, "המלאך הבוכה" שמה, יצרה "זרוע ההתקנים המוטמעים" של ה-CIA.

המסמכים מגלים בנוסף, כי המודיעין האמריקני זיהה פרצות במכשירים אמריקניים – ובניגוד לנהלים נמנע מלהודיע על כך לחברות הנוגעות בדבר, ובמקום זה ניצל את הפרצות האלה לצרכיו.

המסמכים מעידים לכאורה על חילופי תוכנות פריצה בין ה-CIA לבין סוכנויות מודיעין אמריקניות אחרות וסוכנויות מודיעין מאוסטרליה, קנדה, ניו זילנד ובריטניה. בצעד לא שגרתי מבחינתה נמנעה הפעם "ויקיליקס" מפרסום כמה סודות שלדבריה מופיעים במסמכים, בכלל זה פרטים של עשרות אלפי מטרות של ה-CIA ו"מכונות תקיפה" באמריקה הלטינית, באירופה ובארה"ב. לדבריה המידע כולל גם "ספרייה משמעותית" ובה שיטות ריגול מקוונות שנלקחו ממדינות אחרות, בהן רוסיה.

המבוכה בוושינגטון על החשיפות הרבות ניכרה אמש היטב. דובר הבית הלבן, שון ספייסר, סירב להגיב על פרסום המסמכים, וכשנשאל על-ידי "הגרדיאן" הבריטי על כך שבמהלך קמפיין הבחירות שיבח הנשיא דונלד טראמפ את "ויקיליקס" על כך שפרסם אימיילים גנובים מחשבונה של הילרי קלינטון, השיב ספייסר: "הנשיא אמר שיש הבדל בין חשבונות ג'ימייל לבין מידע מסווג. הוא הבהיר לפני שבועיים שיש הבדל בין שני הדברים". דובר ה-CIA ג'ונתן ליו הסתפק באמירה: "אנחנו לא מגיבים על מידת האמיתות של תוכן המסמכים המודיעיניים-לכאורה שפורסמו".

בהנחה שאכן מדובר במסמכים סודיים של ה-CIA מדובר בעוד פרצת אבטחה איומה בקהילת המודיעין האמריקנית שאנשי "ויקיליקס" הצליחו לנצל כדי להבריח מידע פנימי על פעילות כוחות הביטחון של ארה"ב ובעלות בריתה. לדברי מייסד ויקיליקס, ג'וליאן אסאנג', מדובר במצבור המסמכים הגדול והמקיף ביותר של סוכנויות המודיעין האמריקניות שפורסם עד היום.

אסאנג' אמר כי המסמכים משרטטים את "כל היכולות של ארה"ב בתחום ההאקינג (הפריצה למחשבים)". לפי אסאנג' מסמכים נוספים יפורסמו בהמשך. המצבור החדש כולל הרבה יותר עמודים מאשר מצבור המסמכים שפרסם סנואודן.

אדוארד סנואודן, המדליף מה-NSA שהביך את ארה"ב לפני שלוש שנים עם הדלפת ענק ואז ברח לרוסיה, שם הוא עדיין מסתתר, כתב אמש בטוויטר: "דו"חות ה-CIA מראים שארה"ב גורמת לפגיעויות במוצרים אמריקניים ואז שומרת בכוונה את הפרצות האלה פתוחות. אין מילים לתאר כמה זה פזיז".

חלק מהמסמכים שמפרסם "ויקיליקס" הם בסיווג "סודי" ואחרים בסיווג "סודי ביותר". "ויקיליקס" טרם חשף אם המסמכים הודלפו על-ידי עובד ה-CIA או הושגו בפריצה מבחוץ לשרתי הסוכנות, והאתר הסתפק באמירה שאת המסמכים הדליף מקור ש"רצה שהם יעוררו שיח על השאלה אם ה-CIA השיג כוח רב מדי".

עוד דבר ש"ויקיליקס" לא חשפה היום הוא כלי הפריצה עצמם – חלקם פותחו על-ידי האקרים העובדים בשירות הממשל האמריקני ואחרים נרכשו ממקורות מחוץ לקהילת המודיעין האמריקנית. "ויקיליקס" הסבירה שהיא רוצה להימנע מהפצת הכלים האלה "עד שתגובש הסכמה כללית" לגבי טבעה הפוליטי של תוכנית הריגול של ה-CIA ולגבי האופן שבו אפשר לנתח ולפרסם תוכנות שכאלה ולמנוע מצב שבו תישקף מהן סכנה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר