חשש: נדבקו בברית

שני מקרי הרפס בתינוקות התגלו בבני ברק

על פי החשש, שני התינוקות שנימולו על ידי אותו המוהל הודבקו ממנו. המוהל הוזהר בעבר כי עליו לעבור בדיקה רפואית אך נמנע מכך והמשיך למול כרגיל (חדשות בריאות)

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בשבוע שעבר דיווחה אחות אפידמיולוגית בבית החולים "מעייני הישועה" בבני־ברק למשרד הבריאות על שני תינוקות שלקו בפריחה אופיינית להדבקה בנגיף ההרפס. ואכן, בדיקת מעבדה אישרה כי אחד מהם נדבק וכתוצאה מכך לקה בדלקת מסוכנת בקרום המוח.

על פי הדיווח ב'ידיעות אחרונות', בדיקת בית־החולים העלתה כי שני התינוקות נימולו על ידי אותו מוהל מה שמעלה את החשש כי התינוקות נדבקו ממנו. עוד התברר כי לפני כשנה וחצי, בעקבות חשש כי הדביק תינוקות בהרפס, הונחה אותו המוהל על ידי משרד הבריאות להפסיק את מנהג מציצת הדם ולעשות זאת באמצעות קשית או כלי עזר אחר. במקביל הוא התבקש להתייצב לבדיקות רפואיות כדי לברר אם הוא סובל מנגיף ההרפס.

לפי המידע שנמצא במשרד הבריאות לא התייצב המוהל לבדיקה. אנשי היחידה הארצית למניעת זיהומים במשרד הבריאות המליצו בפני ההנהלה לאסור עליו לחלוטין להמשיך ולבצע בריתות. המלצתם לא התקבלה, והמוהל התבקש לא לבצע מציצה ישירה של הדם עד שיגיע לבדיקה רפואית.

על פי החשש המוהל המשיך בעבודתו ללא הפרעה, ונראה כי הדביק כאמור בימים האחרונים שני תינוקות נוספים בנגיף המסוכן.

לפי הטענות, על אף שמדובר שמדובר בסכנה של ממש לא טרחו אנשי משרד הבריאות לוודא כי המוהל עבר את הבדיקות הרפואיות, והם גם לא פירסמו אזהרה לציבור על הסכנה לכאורה הנשקפת ממנו. גורמים במשרד הבריאות אף טוענים כי בשום שלב הוא לא זומן לבירור בנושא בוועדה בין משרדית האמונה על עבודת המוהלים.

מציצת הדם נועדה למנוע הצטברות קרישי דם באזור החתך. במשרד הבריאות אין נוהל האוסר על הפעולה, אם כי יש אלטרנטיבה: שאיבת הדם באמצעות קשית סטרילית. בישראל מתקיים זה שנים רבות דיון באשר לסכנה הכרוכה בהליך מציצת הדם, אך הסוגיה לא הוכרעה בשל הפן ההלכתי המעדיף כמעט תמיד את תהליך המציצה הישר, וכן בשל סך המקרים הנמוך יחסית של הדבקה, אחת לכמה מאות אלפי תינוקות.

הנחיית הרבנות הראשית קובעת כי על המוהלים לעדכן את ההורים לגבי האופציה לשימוש בקשית, אולם בפועל גם זה לא נעשה במקרים המדוברים בהם היה כאמור סיכון מוגבר מצד המוהל.

ממשרד הבריאות נמסר: "ברית מילה המבוצעת על ידי מוהל נחשבת לפעולה דתית. קיימת ועדה בין־משרדית המפקחת על מוהלים שקיבלו את הסמכתה. המשרד אינו מופקד על סוגיית ברית המילה והמוהלים ואין בידו סמכות חוקית לנקיטת אמצעים. אין הוכחה חד משמעית בנוגע לקשר בין המציצה להדבקה, והנושא בבדיקה. על מנת לשמור על אמצעי זהירות נאותים הונחה המוהל להימנע ממציצה ישירה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר