בכורה בכיכר השבת

אברהם בלטי ואחיה אשר כהן אלורו - 'ויבוא עמלק'

נגן הקלרינט אברהם בלטי והפסנתרן אחיה אשר כהן אלורו חברו יחד לקראת חג הפורים לבצע ניגון ברסלב עתיק המושר בימי הפורים כשאחיה אחראי לעיבוד והתזמור הקסום (קליפים)

יאיר טוקר | כיכר השבת |
(צילום מסך יוטיוב)

"ויבוא עמלק" הוא ניגון רגשי עמוק, על הפסוק "ויבוא עמלק וילחם עם ישראל ברפידים". וביצוע זה הוא הביצוע שאותו לימד רב' לוי יצחק בנדר זצ"ל את החזן הידוע של ברסלב – רב' שרגא לוי והוא הביצוע המדויק ביותר.

הניגון מתחיל בחזרה על המילים "און דא" (ביידיש: וכאן) וכולל גם קטע ניגון דבקות ללא מילים. הניגון כולו הוא בסגנון ניגוני החסידים מאוקראינה, וכל כולו אומר בקשה מה': הצילני מקליפת אותו עמלק, הבא להלחם עם ישראל ברפידים, לתפוש ברשתו את החלשים.

הניגון מתחיל בכעין אנחות (שבהם שרים את המילים "און דא") והוא ממשיך בניגון של כיסופים, המספר לבורא יתברך את תלאותיו הרוחניות של השר: "וכאן", בכל עת מצוא, בכל הזדמנות הנקראת לפניו, "ויבוא עמלק להלחם" בכל נפש יהודיה, בכל איש ישראלי, בכל אדם המבקש את בוראו. והניגון ממשיך לשפוך את שברון ליבו של השר לפני הבורא; עולה ויורד, בוכה ומתחנן, מספר על המלחמה. כאן בא קטע נגינה – שהוא בעצם חלק גדול מהשיר – ללא מילים. והוא זועק, מרים קול השמימה בתחינה, מבקש הצלה, ישועה, רפואה – כי כל הפושט ידו לאביו בבקשה, נותנים לו, והוא מסתיים בקול דממה דקה, דממה שלאחר הבכי הממושך, הנקי, המטהר חדרי לב.

הניגון מושר ע"י החסידים בימי הפורים, כאשר העניין של הפורים זה הניצחון של כח הטוב המיוצג ע"י מרדכי ואסתר, על כח הרוע שמיוצג כהמן - עמלק.

העיבוד הקלאסי והייחודי נעשה על ידי אחיה אשר כהן אלורו שגם תזמר את כלי המיתר.

אברהם ואחיה מנגנים מזה שנים ביחד, באירועים, חתונות והופעות בארץ ובעולם. מטבע הדברים, השילוב בין המוסיקה האומנותית מחד גיסא והאומנות היהודית הכליזמרית האותנטית מאידך גיסא יוצר חיבור נפלא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר