"פריט מיוחד במינו"

תוניסיה סיכלה הברחה של ספר תורה עתיק

הספר הנדיר באורך 37 מטרים נכתב ככל הנראה במאה ה-15. הוא נתפס בידי רשת מבריחים שהתכוונו להעבירה למדינה באירופה. "פריט היסטורי מיוחד במינו בעולם" (חדשות, בעולם)

רועי קייס, ynet | כיכר השבת |
(צילום: מתוך ynet)

שלטונות תוניסיה הודיעו בסוף השבוע שסיכלו ניסיון להבריח ספר תורה נדיר מהמאה ה-15 שנכתב בכתב יד עברי ושעשוי מעור שור. לדבריהם, נתפסה קבוצת חשודים לאחר שהתקבל מידע שלפיו הם מתכוונים להבריח את הספר ולהעביר אותו למדינה באירופה במסגרת רשת הברחות.

במסיבת עיתונאים הציג חליפה א-שיבאני, הממונה על ההסברה והתקשורת במשמר הלאומי את הספר הנדיר. הספר שנתפס על-ידי גורמי הביטחון במרכז המדינה משתרע לאורך של 37 מטרים ולרוחב של 47 ס"מ. א-שיבאני אמר לעיתונאים כי גורמים זרים, שלא חשף, ניסו לקנות את הספר שאותו הגדיר "פריט היסטורי מיוחד במינו בעולם".

בהמשך אף גילה כי "מומחים במכון הלאומי למורשת אישרו כי הספר הוא פריט אומנותי היסטורי ונדיר בעל ערך שלא ניתן לאמוד אותו וכי היא מהמאה ה-15". הספר, כך נראה, הכיל את כל חלקי התורה (חמישה חומשי תורה), בהתאם לגרסתה העתיקה והישנה. עם זאת מומחים לשפה העברית, טענו כי מבדיקתם התברר כי הספר נכתב לפני שהתקבע הסדר של ספרי התורה כפי שהוא נהוג כעת.

"כתב היד שנעשה בו שימוש הוא כזה שאופייני רק לפריטים היסטוריים בעלי התכנים הקדושים של כתבי התורה ופרשנויותיה הדתיות", העיד הבכיר הביטחוני שנראה נפעם מהאירוע כמו גם הכתבים שהגיעו לסקר את מסיבת העיתונאים.

בתוניסיה חיה קהילה יהודית שמרוכזת בעיקר בעיר ג'רבה, אך היא קטנה לאין שיעור לעומת התקופה שלפני עצמאותה של תוניסיה ב-1956. אז, על-פי הההערכות, חיו מאה אלף יהודים. מאז צנח מספרם ברקע הסכסוך הערבי-ישראלי שהוביל לעתים גם לאפליה.

כמדי שנה מגיעים אלפי יהודים לאי ג'רבה בדרום המדינה כדי לקיים את ההילולה השנתית המפורסמת של ל"ג בעומר. בשנה שעברה ברקע התקרבות האיום של דאעש לאזור האי ניסו השלטונות לשדר עסקים כרגיל. שרת התיירות וסגן יו"ר הפרלמנט הגיעו למקום שמסמל דו-קיום נדיר בין יהודים למוסלמים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר