מתיחות עזה

טורקיה סגרה את שגרירות הולנד באנקרה

מתיחות עזה בין הולנד לטורקיה בשל התנגדות ההולנדים להגעת שרים טורקיים למדינה במטרה לנאום ולשכנע את המהגרים הטורקים הרבים להצביע במשאל העם (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מפגינים טורקים מול השגרירות ההולנדית (צילום: מתוך טוויטר)

משבר עמוק ביחסים בין הולנד לטורקיה לאחר שההולנדים מנעו משרים טורקים להגיע ולנאום בכנסים בהולנד בתגובה הורו הטורקים לסגור "מסיבות ביטחוניות", את השגרירות והקונסוליה של הולנד. הם אמרו שטורקיה סגרה גם את המעונות של השגריר ההולנדי, ממלא מקומו והקונסול הכללי. משרד החוץ הטורקי הודיע כי הוא לא מעוניין שהשגריר ההולנדי, שנמצא כרגע בחופשה, ישוב לאנקרה בתקופה הקרובה.

"הסברנו לעמיתינו שההחלטה הקשה שהתקבלה נגד טורקיה והקהילה הטורקית-הולנדית תגרום לבעיות דיפלומטיות, פוליטיות, וכלכליות קשות", נמסר בהודעת משרד החוץ. מפגינים התאספו אמש (מוצ"ש) מחוץ לקונסוליה ההולנדית באיסטנבול וקראו בין השאר "אירופה ברברית" ו"הדיקטטורה ההולנדית תשלם".

בינתיים בהולנד דיווח הערוץ ההולנדי NOS כי שרת המשפחה הטורקית הגיעה לרוטרדם, למורת רוחה של הממשלה ההולנדית בכדי לנאום ולשכנע את הקהילה הטורקית במדינה להצביע במשאל העם שאמור להתקיים בטורקיה בנוגע לסמכויותיו של הנשיא ארדואן. השרה הגיעה במכונית מגרמניה, לאחר שהולנד אסרה על נחיתת שר החוץ הטורקי.

לפי NOS השוטרים ההולנדים לא אפשרו לשיירה של פטמה בטול סיאן קאיה להיכנס למתחם הקונסוליה הטורקית ברוטרדם, שאליו הגיעו אמש מאות מפגינים טורקים למחות נגד ממשלת הולנד.

בתמונות שהתפרסמו מהמקום נראים שוטרים הולנדים מקיפים את רכב השרה ברוטרדם, שצייצה בטוויטר כי חסמו את דרכה כ-30 מטרים מהכניסה לקונסוליה. על פי רשת RTL קאיה הוכרזה כ"זרה בלתי רצויה" והיא תלווה בחזרה לגבול גרמניה. קאיה התייחסה לכך בחשבון הטוויטר שלה וכתבה: "זה מעשה הרומס כל ערך דמוקרטי ואנושי, כל העולם צריך לפעול נגד המעשה הפשיסטי הזה".

השוטרים ההולנדים מונעים מהשרה להגיע לשגרירות (מתוך טוויטר)

ראש ממשלת טורקיה, בינאלי יילדרים, אמר כי מדינתו תגיב בחוזקה לעובדה שהולנד לא נתנה לשרים הטורקים לפנות לאזרחים הטורקים במדינה. בהצהרה שפרסם הפציר יילדרים בטורקים המתגוררים באירופה להישאר רגועים ולהצביע במשאל העם בעוד כחודש. יילדרים כתב: "תהיה תגובה חזקה נגד היחס הבלתי מתקבל על הדעת כלפי טורקיה ושריה".

סלע המחלוקת בין טורקיה להולנד, רצונם של הטורקים הגיע לרוטרדם ולהשתתף בעצרת שנועדה לעודד טורקים שחיים בהולנד להצביע במשאל העם בחודש הבא. המשאל, ביוזמת הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, על רפורמות שנועדו להרחיב את סמכויותיו ולהפוך למעשה את טורקיה למדינה שבה יש שלטון נשיאותי.

במערב אירופה החליטו שלא לשתף פעולה עם הקמפיין של ממשלת טורקיה. מאז ניסיון ההפיכה שכשל ביולי מדינות אירופה מבקרות בחריפות את שלטון ארדואן, שעצר המונים ודיכא את חופש הביטוי והעיתונות. בינתיים נחת שר החוףך הטורקי צ'בושולו בצרפת, והוא אמור לנאום בעצרת בעיר מץ.

הולנד לא הראשונה שהכריזה מלחמה על התעמולה הטורקית, עוד לפני הולנד אסרה גרמניה על בכירים טורקים לנאום בפני מהגרים בשטחה. ארדואן, שמחזר גם אחר קולות המהגרים הטורקים (בעיקר בגרמניה ובהולנד), זעם והשווה את גרמניה הנוכחית לגרמניה הנאצית. גם נגד הולנד התבטא ארדואן ברוח דומה, ואמר כי "ההולנדים הם שרידים של הנאצים ופשיסטים".

ראש ממשלת טורקיה בינאלי יילדירים תקף אתמול את ההתנגדות באירופה להשתתפות של שרים טורקים בעצרות לקראת משאל העם. "הם אוסרים על השרים והמחוקקים שלנו שנוסעים לשם לפגוש אזרחים שחיים בחו"ל. הם יוצרים מכשולים. היי אירופה, בבקשה אל תתערבי בעניינים הפנימיים של טורקיה ובפוליטיקה שלה, ואל תבחרי צד", אמר ראש הממשלה הטורקי.

ממשלת הולנד מסרה כי היא לא מתנגדת לפגישות בהולנד שיעניקו מידע על משאל העם בטורקיה, "אך הפגישות האלה לא צריכות להוסיף למתח בחברה שלנו ולכן כל מי שרוצה לערוך פגישה צריך לציית להנחיות של הרשויות כדי לשמור על הביטחון והסדר הציבורי". לפי הממשלה ההולנדית, ממשלת טורקיה "לא רוצה לכבד את החוקים בעניין זה".

בהולנד צפויות להתקיים ביום רביעי הקרוב בחירות, כשמועמד הימין חירט ווילדרס המוביל בסקרים מתנגד באופן נחרץ למהגרים בארצו ביניהם רבים מטורקיה והמהומות שפרצו במדינה משרתים היטב את תעמולת הבחירות שלו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר