סקר חדש

הישראלים לא סומכים על רופאי בתי החולים

סקר חדש חושף את מידת האמון הנמוכה של הציבור בישראל ברופאי בתי החולים הציבוריים, זאת לעומת רופאי קופות החולים שזוכים לאמון רב באופן משמעותי הרבה יותר (בריאות)

יאיר טוקר | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

הישראלים נותנים אמון גדול יותר ברופאי קופות החולים מאשר ברופאים בבתי החולים, כך עולה מסקר שערך "המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות", שבחן את עמדות הציבור ביחס לשירותי הבריאות בישראל.

רק כ-40% מהציבור הביעו אמון במידה רבה ורבה מאוד במערכת הבריאות הציבורית. כ-61% מהציבור נותן אמון בקופות החולים – ברפואה בקהילה לעומת 39% שהביעו אמון ברמה טובה וטובה מאוד בבתי החולים בישראל. "נמצאו פערים משמעותיים בין הדימוי שיש לציבור ביחס לרופא המשפחה (הרפואה בקהילה) ובין הדימוי שיש לו ביחס לצוותי בתי החולים", מסביר ד"ר גיורא קפלן, חוקר במכון גרטנר, אשר ערך את הסקר עבור המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות.

"הציבור צופה לקבל יחס טוב מאוד מצד רופא המשפחה אם הוא יצטרך לפנות אליו, לעומת זאת, הוא צופה לקבל יחס פחות טוב מצוות בית החולים אם יצטרך להתאשפז. בנוסף, המרואיינים הביע אמון רב יותר בקופת החולים שלהם מאשר בבתי החולים", הוא אומר.

ד"ר קפלן מסביר: "הציבור הביע עמדה ביקורתית כלפי הרופאים בישראל. חלק גדול מהציבור לא הסכים עם אמירות כגון: הרופא יודע הכי טוב מה מצבי הבריאותי; החלטת הרופא שלך מתבססת תמיד על שיקולים לגבי הטיפול הטוב ביותר עבורך, ולא על שיקולים כלכליים של קופת החולים או חברת התרופות".

עוד עולה מהסקר כי רוב המשיבים חושבים שרופאים בקופות החולים ישקיעו יותר זמן לטיפול בחולה מאשר בבית החולים. כמו כן, הציבור סבור שרופאים בקופות החולים יסבירו להם בסבלנות ובבהירות את הבעיה הרפואית שלהם מאשר צוות בבית חולים. מהסקר עולה שהמטופלים חושבים שהרופאים בקופת חולים מתייחסים בצורה מכובדת יותר ומנומסת יותר מאשר הרופאים בבתי החולים.

כמחצית מהמשיבים בסקר סומכים על רופא שלהם וסבורים שהרופא יודע הכי טוב את מצבם הבריאותי. כ-60% מהנשאלים השיבו שהם סומכים על הרופאים שיחליטו מה הטיפול הרפואי הטוב ביותר למצבך.

מנגד, רק 42% חושבים שהחלטת הרופא מתבססת על שיקולים מקצועיים לטובת המטופל ושאין לו שיקולים אחרים, כמו שיקולים כלכליים של קופת החולים וחברת התרופות. כלומר, מרבית מהציבור חושבים שלרופא יש שיקולים זרים בבחירת הטיפול –ולא רק שיקולים חברתיים.

"נראה כי הציבור הישראלי הפנים את הגישות החדשות לגבי טיפול רפואי, לפחות ברמה הצהרתית. רוב הציבור חושב שהוא בעצמו יודע הכי טוב מהו מצבו הרפואי, הוא לא מוכן לקבל שום טיפול רפואי עד שיבין היטב את כל ההסברים", מסביר ד"ר קפלן. "המטופל רוצה להחליט בעצמו לגבי הטיפול אחרי שישמע את כל ההסברים ולהיות אקטיבי בטיפול".

על השאלה עד כמה אתה בטוח שבמקרה הצורך תזכה לקבל את השירות או הטיפול שתזדקק לו במערכת הציבורית 35% אחוז נתנו ציון גבוה, 45% נתנו ציון בינוני וכ-18.5% נתנו ציון נמוך.

"בסקר בא לידי ביטוי חוסר אמון של הציבור כלפי מערכות ממשלתיות כגון מערכת הבריאות, מערכת החינוך, מערכת המשפט. בנוסף, הסקר משקף ספק שקיים בציבור ביחס ליכולתה של מערכת הבריאות הציבורית לספק לו מענה הולם", הסביר ד"ר קפלן.

למרות הציון הנמוך שניתן למידת האמון במערכת הבריאות – באופן יחסי מערכת הבריאות נחשבת לאמינה בהשוואה למערכות אחרות. מערכת הביטחון קיבלה את הציון הגבוה ביותר (63.2%), מערכת הבריאות (39.5%), מערכת המשפט (34.5%), מערכת החינוך (30.5%) והביטוח הלאומי (21.5%)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר