פורים תשע"ז

מיוחד: כך תראה יהדות התורה בשנת ה'תת"ז

לכבוד חג הפורים מצייר העיתונאי שמעון ברייטקופף כיצד תראה יהדות התורה בעוד שלושים שנה. מה עומד מאחורי השלום המפתיע? איך בפתע-פתאום קרסו חומות של איבה שנבנו במשך עשרות שנים? (פורים)

חיים אפשטיין, נציג בני תורה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כל היורה הספרדית הרותחת, מתגמדת לעומת מה שקורה בזירה האשכנזית. דומה שרק בשביל שבועות כאלה שווה לעבוד בסיקור התחום הפוליטי.

נתחיל עם הכוכב הבלתי מעורער של הזירה האשכנזית: ר' נחום אילן, נכדו של מרן הגרש"ב סורוצקין, הכוכב העולה בשמי העסקונה החרדית שהפך תוך שנים ספורות לאיש החזק ברשב"ג 7, במקביל לתפקידו כר"מ בישיבת 'הדעה והדיבור' של דודו, הגר"ב סורוצקין.

איש לא האמין שר' נחום הצעיר יצליח להדיח מתפקידו את האיש החזק ברשב"ג: גודי מילמן, שבמשך שנים היה האיש הכי חזק בבית, אבל בזכות כישרון, תושייה וכמובן ייחוס משפחתי נכון, עשה רבי נחום את הבלתי ייאמן והצליח להשתלט על הבית, לנהל את האינטרסים של הציבור החרדי ולהפוך לאימת חברי הכנסת החרדיים שנועצים בו על כל צעד ושעל.

את ההוכחה הסופית על המהפך שעבר על הבית ברחוב רשב"ג, קיבלנו השבוע אחרי שר' נחום הצליח השבוע לעשות את מה שנראה היה במשך שנים ארוכות כחיזיון תעתועים: ביום שני, בשעה שבע בערב, הגיע מנהיג 'הפלג', הגאון הגדול ר"י פטרוב מלווה במקורבו, משה גרוסמן, לבית הגדול ברשב"ג ושם קץ למלחמה העקובה מדם שנמשכה עשרות שנים ויסודותיה כידוע בהררי קודש ובמצוקי ארץ.

עוד נגיע לפרטי השלום ההיסטורי, אבל קשה להתעלם מהעובדה שרוחות השלום המנשבות בציבור החרדי מביאות בכנפיהם לא מעט בשורות חיוביות, אבל יוצרות גם בלבול וטשטוש גדול, רח"ל.

כידוע לכל בר בי רב דחד יומא, כמו שבשעת קריעת ים סוף, נחלקו כל המים שבעולם לשניים, כך המחלוקת שלנו פיצלה את העולם כולו לשני חלקים. תבדקו כל ריב שקורה בעולם לעומק העומקים ותגלו שלמעיישה הכל מתחיל אצלנו: דמוקרטים ורפובליקנים, צפון ודרום קוריאה, סוציאליסטים וקפיטליסטים, היום והלילה. לית אתר דפנוי מהמחלוקת הידועה שחוצה את העולם לשני מחנות. כידוע הקב"ה ברא את העולם בשביל עם ישראל ועם ישראל נברא בשביל התלמידי-חכמים, ואם שם יש מחלייקע'ס, הרי שזה משפיע על כל העולם והדברים ידועים ומפורסמים.

אמת, יש עמי ארצות מדאורייתא ומדרבנן שחושבים שיש דברים שקורים לבד, אבל זה חלק מירידת הדורות ומהעיוורון הכללי שפשה בעולם בדורו של משיח. השבוע, סיפר לנו בלהט, יהודה איינדברג, יהודי סמוק-לחיים שפאותיו סדורות לו תלתלים ומשנתו סדורה בכל נושא ועניין שעומד על הפרק, את הסיפור המבעית הבא שמלמד על התרסקות הדור לתהומות שלא שיערום אבותינו: "ניגש אלי ילד בישיבה קטנה לאסוף כסף לפורים, ואומר לי שהוא מישיבה 'ניטרלית'.

אלה הכי גרועים. גם השוויצרים בשואה אמרו שהם ניטרליים. הסברתי לו שבעיקרי הדת לא שייך להיות ניטרלי, וכזה דבר יכול לבוא רק מקרירות נוראה בעבודת ה' שלו וכמובן של הרבנים האפיקורסים שלו.

הילד הזה, עז פנים, אמר לי שהוא מעדיף לא להתערב, ועוד הסביר לי החוצפן, שהוא לא היחיד ויש הרבה אנשים שלא רוצים להתערב, עפ"ל. אני כבר לא יכולתי להתאפק, כמעט נתתי לו שתי סטירות. צעקתי עליו שהם עושים נזקים נוראיים, והסברתי לו שלמעיישה אין אחד שלא תופס צד. ומי שאומר שהוא ניטרלי, בסתר לבו, רחמנא ליצלן, שייך לצד השני. הוכחתי לו מיד שהניצחון ההיסטורי של צ'לסי קלינטון שקרה לפני חודש, קרה רק בזכות שהיא הייתה כל הזמן בצד שלנו ולא זגזגה. נכון, היא אישה, אבל לפחות היא לא חצופה ולא חושבת שהיא יותר חכמה מגדולי ישראל.

מזעזע שצריך לומר דברים כל כך פשוטים.

החוצפה שלהם לא יודעת גבולות. האמת היא שעליו אין לי טעינ'ס, הכל הרי הוא ראה בבית. זה מה שמלמדים אותם בישיבה. הילד הזה, שעוד רצה ממני כסף לא עזב אותי. הרבה שאלות יש לו.

'כן?!' הוא אמר לי. 'יש מלחמות אזרחים באפריקה, תכף תגיד שגם זה קשור למחלויקע'ס כאן בישיבה. אה?'
אבל מה, מה שהשויטה הזה עוד לא למד, אני הרי כבר שכחתי. ברור כשמש מה קורה שם. הרי מי שמחזיק במכרות באפריקה הוא הגביר ברטלר מבני-ברק, הוא הרי קשור לבית ברחוב רשב"ג, ברור שהשלטון שם אתנו לגמרי.

אנשים פשוט עיוורים לא רואים כלום. לא יאומן".

אחרי שהתפרסמה דבר פגישת השלום ההיסטורית חזרתי ליהודה סמוק הלחיים. מה אתה אומר עכשיו, שאלתי אותו. ומילא אתה, מה הולכת לעשות קלינטון עכשיו? ממי היא תקבל הוראות.

לראשונה בחיי ראיתי אותו מבולבל. הפאות כבר לא היו מה שהיו, הלחייםהיו כבר הרבה פחות סמוקות, והקול הנחרץ שתמיד קבע מסמרות בכל נושא ועניין, כבר היה נשמע מגומגם בהרבה. "צריך הרבה רחמי שמים. לא פשוט מה שקורה כאן היום. המשיח צריך לבוא", הוא אמר ונמלט למשרדי 'קופת הכפר' אותה הוא מנהל ביד רמה בשנים האחרונות.

זו רק דוגמה קטנה לשידוד המערכות שיחול בציבור החרדי בשבועות הקרובים כשהשלום יקרום עור וגידים. העולם כולו יאלץ להסתדר מחדש, והמשימה, כמו שאתם בטח מבינים, לא קלה כלל ועיקר.

זירע'ס החינוך

השאלה שמדירה שינה מעיניהם של לא מעט צורבים צעירים ומבוגרים, היא מה עומד מאחורי השלום המפתיע? איך בפתע-פתאום קרסו חומות של איבה שנבנו במשך עשרות שנים?

צריך לומר ביושר שהשלום ההיסטורי לא נולד מאהבת מרדכי כמו משנאת המן. שני הצדדים הבינו שהם חייבים לשלב ידיים במאבק נגד האפליה הנוראה במוסדות החינוך נגד בנות מצוינות, שכל חטאן ששם המשפחה שלהן הוא ליבוביץ' או גזונטרהייט. בשנים האחרונות הרים עיתון 'משפחה' את דגל המלחמה באפליה הנוראה, ועכשיו סוף סוף האסימון ירד אצל כולם. היום כולם מבינים שהציבור האשכנזי נמצא במלחמה של להיות או לחדול. או שנהיה תלויים זה בזה או שנהיה תלויים זה לצד זה.

למי שהצטרף אלינו זה עתה, הנה תקציר הפרקים הקודמים: לפני 15 שנה השתלט הח"כ לשעבר יואב גלום על איגוד הסמינרים. לשבחו של גלום ייאמר שתוכו כברו. הוא הבטיח לקבל 30 אחוז אשכנזיות למוסדות היוקרתיים של הציבור החרדי, ועומד בזה בגבורה. מעולם לא הכניס אפילו אחת יותר. ולא עזר שום לחץ. כשקלט ששרה אוחנה שנכנסה לסמינר היא בעצם שרהל'ה קליקשטיין שעברה תהליך התחרדות מהיר באמצעות שינוי השם, הוא לא היסס לזרוק אותה ואת כל אחיותיה מהסמינר. סדר הלא צריך להיות. גלום גם דאג שהרב אוחנה, שהצליח לקבל משרה יוקרתית ונכספת בישיבת 'חלון עובדיה', יאבד את משרתו. לא יכול להיות שאנשים ישקרו בריש גלי, כדי לעבוד על המערכת. מי יודע איזו השקפה מעוותת יכול להעביר הרב קליקשטיין הנוכל שלא היסס להצהיר כי אוחנה זה שם משפחת אבותיו מאז ומעולם.

דא עקא, שהציבור האשכנזי גדל, ומי שמצליח לתפוס את המקומות במוסדות היוקרתיים הם רק עסקנים שהצליחו להתקמבן עם גלום מאחורי הקלעים ולהיכנס למכסה הנוספת.

גלום הוא עסקן משופשף. שוב ושוב הוא טוען שלא מדובר ח"ו באפליה, אלא רק ברצון אמיתי לשמור על אופי המוסד ברוח רבני יהדות מרוקו ומקנס כפי שקיבל מרבותיו מקדמת דנא, אבל את האמת שחשפנו שוב ושוב - כולם יודעים. גזענות טהורה, זה מה שיש כאן.

שנים הצליח גלום לשמור על ההגמוניה, עד שהגיע העסקן נוטק'ה בלוי והצליח להוריד את המסכה מפניו של גלום.
נוטק'ה, עסקן נמרץ ופיקח, הבין שגל שינויי השם שפקדו את המגזר בשנים האחרונות לא יפתרו את הבעיה. נוטק'ה גם טוען במרץ, בין היתר בראיונות שהעניק לבמה הזו, שלא ייתכן שיכפו אנשים לאכול קטניות בפסח ולקום מוקדם כל חודש אלול, רק בכדי שלא יזרקו את הילדים שלהם מהמוסדות. נוטק'ה הוא לוחם צדק. למרות שהיה יכול להכניס את ילדיו למוסדות יוקרתיים, ולהקפיד על אי אכילת 'שרויה' בצנעה באישור ההנהלה, הוא החליט ללכת עד הסוף. הוא פתח מוסדות מיוחדים לציבור האשכנזי, וניסה לשכנע אנשים לתת להם צ'אנס. מהר מאוד גילה נוטק'ה שאפילו ספרדי אחד הוא לא הצליח להביא למוסדות שלו, ואלו נסגרו בזה אחר זה מחוסר עניין לציבור.

נוטק'ה לא התייאש, והחליט להילחם באפליה באמצעות סדרת עתירות לבית המשפט. הוא הוכיח שגלום פעל ממניעים גזעניים ואפילו נחל כמה הצלחות חלקיות, כשהצליח להכניס לסמינרים ילדות שבגופן זורם 25 אחוז של דם גליציאני, שלא על חשבון המכסה הקפדנית.

המאבקים של נוטק'ה אולי נחלו הצלחה חלקית, אבל השיגו את התוצאה ההפוכה. גלום החליט ללכת על כל הקופה, להפסיק לקבל תקציב מהמדינה ולהסתמך על תרומות מהקהילה החלאבית בניו-יורק שמחזיקים לו את המוסדות על טהרת הקודש.

השינוי האסטרטגי של התאחדות הסמינרים העולמית בראשה עומד גלום הביא למשבר חסר תקדים ולמרות שחלפו חודשים ארוכים מאז פתיחת שנת הלימודים, מאות בנות עדיין יושבות בבית, כשכל חטאן הוא שהם דור שביעי ושמיני ליוצאי קראקוב ופראג.

ההבנה שחייבים לשלב ידיים הובילה כאמור לפגישת הפסגה בבית ברשב"ג 7, שם הוחלט להתאחד מול האויב המשותף ולפעול להקמת מוסדות משותפים שינסו לערער את ההגמוניה הספרדית השלטת.

בעוד תלמידי החכמים מרבים שלום בעולם, לנו נותר לעקוב כיצד תשפיע הסיטואציה החדשה על המאבקים שהתנהלו בשנים האחרונות. האם שילוב הידיים הפוליטי יוביל להפסקת העבודות בשבת במתחם תחנת הרכבת בירושלים, שראשיו מבטיחים שאחרי למעלה מיובל שנים של עבודות, סוף סוף בעוד שנתיים תצא הרכבת הראשונה מירושלים לתל-אביב, ובעיקר מעניין יהיה לעקוב איך תתמודד ההנהגה החדשה עם סוגיית מצוקת הדיור והעובדה שאלפי זוגות צעירים מתגוררים במחסנים בעיר שפיר ומשוועים לפתרונות.

משעמם בטח לא יהיה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר