הישראלי שגורף מיליוני צפיות ברשת הסינית

הוא כמעט לא מוכר בישראל אבל בקרב הצעירים הסינים, הוא דמות מוכרת במיוחד - בזכות סרטונים המופצים ברשתות החברתיות בסין ועוסקים בצורה קומית בזרים בסין (מעניין)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
רז גל אור (צילום: הרדיו הבינלאומי של סין)

הישראלי הכי מוכר כנראה בסין הוא אנונימי לחלוטין בישראל, מדובר ברז גל-אור בן ה-22 שהפך לכוכב רשת בסין עם סרטונים שזוכים למיליוני צפויות.

בסרטון אחד שעלה לאינטרנט בתחילת החודש מצטרף רז גל-אור לשיעור סינית בכיתה א' בבית ספר בבייג'ינג כולל תלבושת אחידה והכל, הסרטון ממחיש את התפיסה של הסינים שזרים מדברים סינית ברמה של ילדים קטנים. בסרטון מתארים גם זרים החיים בסין את הפדיחות המצחיקות שהיו להם עם השפה הסינית, כמו הרגע שבו רצה אחד מהם להגיד שהוא אוהב לאכול דמפלינגס (כיסוני בצק ממולאים) והשתמש במקום במילה דומה שפירושה, אני אוהב לאכול תינוקות. הסרטון אסף עד עכשיו מעל 13.5 מיליון צפיות רק ברשת החברתית הסינית סינה וויבו.

בסרטון אחר שעלה בחודש ינואר לרגל ראש השנה הסיני מגייס גל-אור את כל בני משפחתו, אבא, אימא והאחים, לבצע ריקוד סיני מיוחד לחג. הסרטון שצולם בחופשה משפחתית זכה למספר צנוע יחסית, "רק" 5 מיליון צפיות בסינה וויבו. בסין יש עוד רשתות חברתיות ואתרי וידיאו נוספים כך שמספר הצופים בפועל של הסרטונים אפילו גבוה יותר.

גל-אור (או בשמו הסיני: גאו יואו סה) פועל מחדר אחורי בבייג'ין במשרדים של אביו אמיר, המייסד של קרן ההשקעות אינפינטי ישראל-סין, גל-אור מנהל משם יחד עם שותף סיני בשם פאנג יה דון שני מותגי וידיאו מצליחים באינטרנט הסיני.

המותג הוותיק יותר נקרא fanTV ומביא לסינים את הצבע והאווירה שמסביב לאירועי הספורט הגדולים בעולם כולל אוהדים מסין ומהעולם שמנתחים ומפרשנים משחקים. המותג הצעיר אך המצליח יותר כיום עוסק בזרים בסין ובחוויות שלהם מהמדינה. בסינה וויבו מתקרב מותג הזרים כבר למיליון עוקבים.

"לפני שנתיים-שלוש הלהיט באינטרנט הסיני היה לראות זרים שמדברים סינית. זה היה השלב הראשון שהוליד לא מעט סלבריטאים זרים", מנתח גל-אור בראיון לרדיו הבינלאומי של סין. "אנחנו משתלבים בגל השני שבו מככבים ברשת זרים כמוני, שלא רק יודעים סינית אלא חיים את החיים הסינים, משתמשים באפליקציות סיניות, אוכלים אוכל סיני ומבינים בדיחות מקומיות. מעניין לשמוע איך זרים מסתכלים על דברים סינים והסרטונים שלנו צוחקים הן על סינים והן על הזרים. יש לנו וידיאו למשל על המיקס בין אנגלית לסינית - הצ'ינגליש - שמדברים בסין וסרטון על טיפים שזרים נותנים איך לאסוף מעטפות כסף בראש השנה הסיני בוויצ'אט. ממש עכשיו ליגת הנוער של המפלגה הקומוניסטית שיתפה את אחד הסרטונים שלנו ומנכ"ל סינה עצמו קידם סרטון אחר שלנו ".

גל-אור גדל ברעננה אך בגיל 14 עבר עם הוריו ואחיו (כיום בני 21, 17 ו-11) להתגורר בהונג קונג בשל העסקים של אביו. "עברנו בינואר, באמצע שנת הלימודים, בהתראה של חודש. זה היה קצת מוזר כי בקושי דיברתי אנגלית ובטח שלא סינית", הוא נזכר. "נכנסתי על תנאי לבית הספר הבינלאומי ואמרו לי שאם הממוצע שלי יהיה פחות מ-75, יעיפו אותי. בסוף זאת היתה חוויה מאוד מיוחדת כי טיילתי בכל מזרח-אסיה בשנים האלו ופגשתי אנשים מכל העולם".

במקביל לסיום לימודי התיכון שלו, נדדה משפחת גל-אור מהונג קונג לבייג'ינג ורז החליט לנסות להתקבל לשתי אוניברסיאות העילית בעיר - אוניברסיטת בייג'ינג (Bei Da) ואוניברסיטת שינחואה. הבעיה היחידה היתה שבבית הספר הבינלאומי בהונג קונג שמו דגש מועט על לימוד סינית מנדרנית והרמה שלו היתה בסיסית מאוד. "אחרי שבשנה הראשונה לא התקבלתי, הבנתי שאני צריך ללמוד סינית ברצינות וגם להכיר יותר את התרבות הסינית. אז התחלתי להגיע להרצאות מעניינות באוניברסיטה, בלי להיות רשום לקורסים או משהו. חברים היו מספרים לי איפה ומתי מתקיימות ההרצאות. בהתחלה הייתי מבין 20% ממה שאמר המרצה, אחר כך 50% והלאה. אנשים הסתכלו עלי מאוד מוזר, לא מבינים מה אני עושה שם", הוא נזכר. "שנה אחר כך התקבלתי ללימודי יחסים בינלאומיים באוניברסיטת בייג'ינג ופתאום הפכתי מהמוזר שלא מכירים לאחד מהחבר'ה. זה היה מאוד מרגש".

במקביל הוא הכיר את שותפו הסיני ששימש אז כעוזר למרצה בתוכנית מנהל עסקים למנהלים באוניברסיטת בייג'ינג. פאנג יה דון פנה לקרן אינפינטי כדי לארגן ביקור בישראל לסטודנטים ורז קיבל את המשימה לסייע לו. "אפילו הבאתי אותם לארוחה אצל סבתא שלי בבית", גל-אור צוחק. אחרי שהם עשו קצת כסף מארגון סיורים נוספים לארץ, החליטו השניים להיכנס בעידוד אביו של רז לעסקים גדולים יותר.

היום מנהלים גל-אור ושותפו הסיני אופרציה עם כ-10 עובדים ועשרות פרילנסים שמפיקים תוכן עבורם. בין השאר הפיקה החברה המשותפת שלהם סרטונים לחברות ענק סיניות כמו Huawei ו-Meitu. אבל גל-אור מכוון למשהו גדול יותר, גם אם עוד לא ברור לו מה זה יהיה בדיוק.

"חבר טוב של שותף שלי הוא מהמקימים של שירות שיתוף האופניים OFO ואני הייתי אחד המשתמשים הראשונים בשירות כשהם שמו באוניברסיטה 200 זוגות אופניים ראשונים. היום הם מפלצת עם שווי של מאות מיליונים. החלום שלנו זה להיות OFO. יש הרבה כיוונים שאנחנו חושבים עליהם, החל מלהפיק סדרה קומית על זרים שחיים בסין דרך פיתוח פלטפורמה שתקדם אינטרקציות בין סינים לזרים. הרבה תלוי באיזו השקעה נקבל”.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר