חשש בקהילות היהודיות

ביה"ד האירופאי: ניתן לאסור כיסוי ראש במקומות עבודה

בית הדין האירופאי לצדק פסק היום כי מקומות עבודה יכולים לאסור כיסוי ראש דתי. המטרה הרשמית מניעת רעלות אסלאמיות אך בקרב הקהילות היהודיות חוששים מכך (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

במדינות רבות באירופה מפחדים היהודים להסתובב ברחוב כשכיפה לראשם עכשיו זה גם יהפוך לחוק שימנע ויאסור את חבישת הכיפה במקומות עבודה. בית הדין האירופי לצדק (ECJ) פסק היום (שלישי) שמעסיקים יכולים לאסור על עובדיהם ללבוש סמלים דתיים גלויים במקום העבודה. מדובר בפסיקה הראשונה של בית המשפט המרכזי של האיחוד האירופי, שמושבו בלוקסמבורג, בנושא נשים שלובשות בעבודה כיסוי ראש אסלאמי. בקהילות היהודיות חוששים כי בשל הרצון להיראות מאוזנים האיסור יופנה גם כנגד חובשי הכיפות.

בית הדין האירופי לצדק פסק למעשה בעניינן של שתי נשים מצרפת ומבלגיה, שפוטרו משום שסירבו להסיר את כיסוי הראש האסלאמי במקום העבודה. "חוק פנימי מחייב שאוסר לבוש גלוי של כל סממן פוליטי, פילוסופי או דתי אינו מהווה אפליה ישירה", נמסר בהודעת ה-ECJ. עם זאת, האיסור חייב להיות מבוסס על חוקי חברה פנימיים שמחייבים את כל העובדים "להתלבש באופן ניטרלי" ולא להתבסס על רצונו של הלקוח.

תחילתו של הסיפור בתביעתה של סמירה אקביטה, פקידת קבלה בלגית, שפוטרה מעבודתה משום שהגיעה לעבודה עם כיסוי ראש. היא הגישה תביעה בבית משפט בארצה בטענה שהופלתה בשל דתה, וזה פנה לבית הדין האירופי לצדק כדי לקבל הבהרה לגבי החוקים נגד אפליה של האיחוד האירופי.

אקביטה עבדה עבור חברת האבטחה G4S במשך שלוש שנים והיא התעקשה ללבוש את כיסוי הראש האסלאמי במקום עבודתה. היא פוטרה משום שהחברה שלה אסרה על לבישת כל סממן דתי, פוליטי או פילוסופי. בסיוע של ארגון בלגי למען שוויון גזעי, היא פנתה לבית המשפט, אולם תביעה נדחתה בשתי ערכאות נמוכות. אז הגיע התיק שלה לבית המשפט העליון לערעורים והוא פנה, כאמור, לבית הדין האירופי לצדק.

בית המשפט האירופי פסק גם בעניינה של חברה צרפתית שפיטרה מהנדסת תוכנה שסירבה להסיר את כיסוי הראש שלה. לפי ה-ECJ, החברה הצרפתית עברה ככל כנראה על החוקים האירופיים נגד אפליה על בסיס דת - אם עשתה זאת רק משום שאחד הלקוחות שלה ביקש לא לקבל שירות מעובדת עם כיסוי ראש איסלאמי.

לבוש כיסוי ראש אסלאמי הפך לנושא מאוד שנוי במחלוקת באירופה, בייחוד לאחר שבשנתיים האחרונות מוצפת היבשת בהמוני מהגרים מאפריקה ומהמזרח התיכון, רובם הגדול מוסלמים ובאירופה לא ששים לקראתם אם כי חוששים לעור את זעמם.

בצרפת, שבה הפרדה בין דת למדינה מעוגנת בחוק, נאסר ב-2004 ללבוש כיסוי ראש איסלאמי וסמלים דתיים "בולטים" בבתי ספר ציבוריים. עם זאת, בגרמניה פסק בית המשפט העליון נגד האיסור שהוטל על מורות מוסלמיות ללבוש כיסוי ראש בבתי ספר ציבוריים.

נשיא 'ועידת רבני אירופה' ורבה של מוסקבה הרב פנחס גולדשמידט אמר בתגובה כי "החלטת בית משפט בעניין הזה מסמנת מגמה של הגבלת חופש הדת באירופה שתהיה לה השלכות חמורות לכל הדתות באירופה.

"ועידת רבני אירופה׳ מוחה נגד ההחלטה הזאת ופונה לכל האירופאיים השפויים לא לתת לקיצוניות ולגזענות להשתלט שוב על היבשת האירופית. ראשי האיחוד האירופי הצהירו לא אחת כי כל הקמתו של האיחוד האירופי נועד לשמור ולהגן על זכויות האדם ודתו ואנו מצפים מהם לממש התחייבות זו שניתנה לנו היהודים ולכל הדתות".

מנכ"ל 'מרכז רבני אירופה' ו'איגוד הארגונים היהודיים באירופה', הרב מנחם מרגולין, הגיב אף הוא להחלטה ואמר "אנו סבורים שהחלטת בית המשפט תפגע ביהודים שמקפידים ללכת עם סממנים יהודיים. אנחנו מתכוונים להיאבק בהחלטה ושוקלים שיתוף פעולה עם גורמים מוסלמיים במאבק משפטי וציבורי".

הרב מרגולין, דחה בתוקף את האפשרות שיהודים יסתירו את יהדותם. "יהודים צריכים לחוש ביטחון ולשאת בגאווה כל סממן דתי ככיפה, מגבעת וציצית בכל מקום באירופה, ועל רשויות הביטחון בכל עיר ומדינה לאבטח את אורחות חייהם ולשמור על ביטחונם", אמר.

לדבריו, "הפסיקה הזו יכולה לפגוע ביהודים בכל אירופה ותוסיף חשש על אלה הקיימים. הדבר עשוי גם לפגוע בפרנסתם של יהודים. 'מרכז רבני אירופה' ו'איגוד הארגונים היהודיים' יבחן עם צוות מומחים את פסק הדין ומתכוון לשתף פעולה עם גורמים מוסלמים במטרה לנהל מאבק יחדיו באופן ציבורי ובבתי המשפט".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר