החיילם בצמ"ה. חדר אוכל נפרד וכשרות מהדרין. - מטוסי חיל האוויר שתלויים בחיילים החרדים
החיילם בצמ"ה. חדר אוכל נפרד וכשרות מהדרין. (צילום: יחצ)
אאא

עם הופעתם של טילי הקסאם והגראד מעזה התחילו "לשבור את הראש" בחיל האוויר. בשונה מטנקים וכלי רכב אחרים שהם בעלי עבירוּת גבוהה בכל תנאי שטח מטוסים חייבים מסלול טיסה בכדי לטוס ובלי מסלול אין מטוסים.

מי שהבינו את זה מהר היו ארגוני הטרור העזתים שהבינו כי אם הם יפגעו במסלולי הטיסה מטוסי הקרב לא יוכלו להגיע אליהם בזמן סביר ויפגעו במשגרי הטילים. מאז ועד היום המקומות הראשונים אותם הם תוקפים אלו מסלולי חיל האוויר.

לפני כשש שנים מצא חיל האוויר פתרון לבעיה - גיוס חיילים בעלי פרופיל נמוך שלא מתאימים למסלולי הלחימה ביחידות השדה. בבסיס חצרים הוקם בית ספר להנדסה עורפית בו לומדים החיילים את מקצועות הסלילה והטיפול ההנדסי במסלולי הטיסה.

בקורס שנמשך כחמישה חודשים לומדים החיילים לקבלת רשיון על משאית ולאחר מכן לומדים להפעיל טרקטור חקלאי ומלגזה. לאחר מכן הם לומדים להפעיל יעה אופני (שופל), מכבש, מפלסת וכלי הנדסאיים יחודיים. בסיום הקורס עוברים החיילים אימון מתקדם המכשיר אותם לעבודות הנדסה מיוחדות הנוגעות למסלולי טיסה. בנוסף לומדים החיילים לפרוס אמצעי מיגון ובטונדות מיוחדות עבור כוחות מיוחדים ואמצעי הגנה כגון מערכות כיפת ברזל וכדומה.

בית הספר שנבנה בחצרים נבנה כבסיס בתוך הבסיס בו יש חדר אוכל ומטבח נפרדים בכשרות מהדרין, מתקני לימוד עיוני ומעשי, חדרי מגורים ברמה גבוהה וכמובן בית כנסת מפואר בו לומדים החיילים בכל ערב.

בוגרי המסלול שנקרא "נצח כחול" מפוזרים ליחידות בכל רחבי הארץ - בדרום, במרכז, בצפון ובאיזור ירושלים. הבוגרים משתלבים בחברות הגדולות במשק ומגיעים להישגים הנדסיים יוצאי דופן ברמתם הגבוהה.

חלק מהחיילים ממשיכים לשירות קבע בו הם צוברים עוד קורסי הכשרה ורשיונות וחלקם עובדים בחברות קבלניות העובדות עם משרד הבטחון בעבודות אליהן נדרש סיווג בטחוני גבוה. כלל הבוגרים שהמשיכו במסלול זה נהנים מיציבות ובטחון תעסוקתי ופרנסה בשפע.

להצטרפות למסלול >>