קשיש בן 98 מארה"ב נחשף כמפקד נאצי האחראי על טבח נורא

רשויות פולין הגישו אתמול בקשה להוצאת צו מעצר למייקל קרקוץ', בן 98, שעל פי החשד שימש כמפקד יחידה של לגיון ההגנה האוקראיני בשירות ה-SS, והיה אחראי על טבח של 44 פולנים במהלך מלחמת העולם השניה

חיילי SS (צילום: שאטרסטוק)

קשיש ממינסוטה חשוד כמי שהיה אחראי על טבח של 44 פולנים במהלך מלחמת העולם השניה. אמש, הוגשה בקשה לבית משפט אזורי בלובלין מטעם תובעים מהמכון הממשלתי לזיכרון לאומי בפולין להוצאת צו מעצר למייקל קרקוץ', בן 98, שעל פי החשד שימש כמפקד יחידה של לגיון ההגנה האוקראיני בשירות ה-SS, והיה אחראי על הרג אזרחים בכפרים ולדיסלבין וחווניוב ביולי 1944.

"אני עדיין יכול לשמוע את קולות הירי ופיצוצי הרימונים", שחזר ניצול הכפר חווניוב, סטניסלבה ליפסקה את רגעי הזעם. "אפשר היה לשמוע את היריות בתוך הכפר וגם בפרבריו. הם וידאו שאף אחד לא יברח".

למרות הכחשות חוזרות ונשנות מטעם משפחתו של קרקוץ', רוברט יניצקי , התובע הכללי בפולין טוען כי הראיות שנאספו נגדו במהלך השנים אישרו את החשד ב-100%. "הוא החשוד שלנו החל מהיום", אמר יניצקי. במידה וצו המעצר יאושר, תוכל פולין לתבוע מארה"ב את הסגרתו של הקשיש, שיועמד למאסר עולם אם יורשע בדין.

בנו של קרקוץ' שטוען בלהט לחפותו של אביו ולהעדר קשר לפשעי מלחמה אומר כי הטענות נגד אביו מתבססות על "מידע שגוי המסתמך על מידע חסר", עליו אחראית ממשלתו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. לדבריו, אביו מעולם לא היה בפולין, זאת למרות שקרקוץ' כותב בספר הזכרונות שפרסם ב-1995 כי אחרי הפלישה הנאצית לברית המועצות ב-1941הוא התגייס לשורות הנאצים.

לאחר שקיבל את עיטור האומץ צלב הברזל, הקים קרקוץ' את הלגיון האוקראיני שמנה 600 חיילים אותו הוביל את סיום המלחמה. בספרו, הוא מזכיר במפורש את המתקפה ליד חווניוב שהובילו למותו של חבר הפלוגה זיגפריד אסמוס. "איבדנו מפקד יחיד במינו, אסמוס", כתב קרקוץ'. מותו של אסמוס, כך מסתבר, היה הטריגר שהצית את הטבח הנורא בכפר.

"ראיתי את גופותיהם של התושבים ההרוגים: גברים, נשים וילדים", סיפר ואסיל מלסנסקי, ניצול נוסף מהטבח ששמו של האחראי עליו נותר אפוף מסתורין במשך עשורים. איש לא נענש על פשע המלחמה הנורא הזה.

ב-2013 אחרי שחקירת סוכנות אי-פי גילתה כי הוא שימש כמפקד אס אס והואשם בטבח אזרחים בפולים, נחקר קרקוץ' בידי ממשלת גרמניה, אולם בנסיבות תמוהות, בעקבות מסמכים רפואים שהורו כי הוא אינו כשיר לעמוד למשפט, הופסקה החקירה ב-2015 .

צייד הנאצים אפרים זורוף, היסטוריון ומנכ"ל מרכז ע"ש שמעון ויזנטל, שיבח את הרשויות הפולניות על בקשת הסגרתו של קרקוץ'. "הגיע הזמן שהפולנים יהיו יותר פעילים בחיפוש אחר בני אדם שביצעו פשעים על אדמת פולין במהלך מלחמת העולם השנייה", אמר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר