"יש מבקר ששונא עמלי תורה"

סערה: פקחים ערכו ביקורות בימי חג הפורים ופסלו ישיבות

במהלך ימי הפורים - בהם בני הישיבות יוצאים לאסוף כסף לת"ת, פשטו פקחים מטעם משרד החינוך לעריכת ביקורת ופסלו ישיבות • במשרד מאשימים את הישיבות שלא דיווחו על ימים חריגים (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
היכל ישיבת פוניבז' בבני ברק. אילוסטרציה (צילום: Nati Shohat/Flash90)

סערה בעולם הישיבות • פרסום ראשון: ישיבות רבות נפסלו בביקורות שערך משרד החינוך במהלך הימים האחרונים, בהם ימי חג הפורים. שיחה עם מנהלי המוסדות מלמדת לכאורה על התנהלות בעייתית של הממונים על הביקורות בישיבות.

ביום חמישי בשבוע שעבר הגיעו פקחים לישיבת "עטרת ישראל" בשכונת בית וגן, הפקחים הגיעו בדיוק בערב פורים כאשר תלמידי הישיבה עסוקים בהתרמות עבור "תומכי תורה" למען החתנים. למרות ההסברים של מנהלי הישיבה, הישיבה לא עברה ובקרוב תעבור ביקורת נוספת.

דפוס פעולה דומה ומקומם התרחש בישיבת קרלין בשכונת רמות בירושלים, שם הקדימו רפואה למכה ושלחו מכתב למשרד החינוך לפני חג הפורים כי בעקבות הטיש שעומד להסתיים באיחור ביום שני, מוצאי פורים בירושלים, עד לשעות הקטנות של הלילה - ביום שלישי לפני הצהריים לא יתקיימו לימודים.

להפתעת הנהלת הישיבה, הפקחים הופיעו ביום שלישי בשעה 09:00 בבוקר ומצאו את הבניין ריק לחלוטין. בעקבות כך פסלו את הישיבה וההסברים של המנהל לא הועילו.

התנהלות דומה הביאה אתמול לפסילת ישיבת "בית שמואל" שבשכונת מטרסדרוף בירושלים, הפקחים הגיעו לישיבה, סגרו את פתח הישיבה ולא נתנו לבחורים שהיו בעזרת נשים ובחדרי שיעורים סמוכים להיכנס, רשמו רק את אלו שהיו בהיכל באותה השעה ופסלו את הישיבה.

לישיבת פוניבז' הגיעו פקחים ביום שלישי בבוקר, אך למרות שמאות בחורים מירושלים לא הספיקו לחזור ללימודים מחג הפורים, הישיבה עברה בהצלחה את הביקורת, אך בישיבה ישנה ביקורת קשה על עיתוי הגעת הפיקוח דווקא למחרת פורים.

כמה ממנהלי המוסדות כתבו בימים האחרונים מכתב בו הם מטילים את האשמה לביקורות הקשות על משרד רואי חשבון מסוים. "נזדעזענו ממה שראינו במוסדותינו ושמענו ממקומות אחרים אשר יש מבקר ששונא עמלי תורה מקפיד להזיק ולהפריע ללימוד התקין במוסד, הן על ידי הפרעת לימוד בבית המדרש והן השפלת התלמידים שחייבים לעבור כצאן לטבח בפניו".

"ולא די בכל ההשפלה עוד העז לשכנע תלמידים לעזוב את אומנתם בבית המדרש ולשכנעם שעדיף ללכת לצבא וכדומה", טוענים המנהלים, "היתכן שבתוך המוסדות יכנס איש לשכנעם לצאת".

המנהלים מוסיפים וכותבים כי "לאור זאת ועל פי הנחיית רבני וגדולי התורה אנו מצהירים בזאת שאם ויבוא ביקורת על ידי אותו מבקר לא נשתף פעולה ונדאג לזורקו בבושת פנים שלא יהרוס חינוך התלמידים. כולנו תקוה שרשם זה לא יבקר במוסדותינו ונוכל להמשיך בשיתוף פעולה כעד היום".

מנהל מוסד החפץ בעילום שמו אומר כי "אצל הישיבות של המפד"לניקים הם באים בנחת ומחכים, עד שמסתכלים עליו עובר עשרים דקות, ואצלינו מהר מהר, ופוסלים".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "הביקורת על הישיבות נערכת בהתאם לימים בהם הישיבות עצמן מגדירות את ימי הלימוד שלהם במערכת הממוחשבת של המשרד".

לדברי גורם במשרד, "לא מזמן הייתה ההילולה של הפני מנחם מגור ובישיבות שם ביקשו לא לבדוק באותו יום את הישיבה בשל הפעילויות השונות שנערכו עם הבחורים לציון היארצייט וכך אכן נעשה".

"לצערי", מוסיף אותו גורם, "הישיבות המדוברות לא הסבירו כי אלו ימים חריגים ויש להימנע מביקורת".

הגורם מוסיף ומבהיר כי "לא פוסלים ישיבה על ביקורת אחת. פסילה נעשית במידה ונערכו שתי בדיקות רדצופות בהם הישיבה לא עמדה ביעדים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר