בגלל בג"ץ: משרד הפנים יתקשה לשלול מעמד מערבים

פסיקה תקדימית של בג"ץ שהשיבה מעמד אזרחי לערבי ממזרח ירושלים, עשויה להוות אבן דרך במאבקם של ערבים ישראלים שמעמדם החוקי נשלל מהם על ידי המדינה (משפט)

ערבים במזרח ירושלים, ארכיון (צילום: סבי ברנס, פלאש 90)

פסק דין תקדימי שניתן השבוע על ידי שופטי בית המשפט העליון הכיר במעמדם של הערבים הישראלים תושבי מזרח ירושלים והגדיר אותם כ'תושבים ילידים'.

הקביעה המשפטית, שמחזקת את זיקתם של הערבים תושבי ירושלים לישראל, תקשה מעתה על משרד הפנים לשלול את מעמדם של ערבים תושבי מזרח ירושלים שעזבו את הארץ לשנים ארוכות.

יצויין, כי בשנת 1967 עם סיפוחה של מזרח העיר למערבה לא קיבלו התושבים אזרחות ישראלית אלא מעמד של תושבות קבע מכוח חוק הכניסה לישראל, וכיום החוק מתייחס לאותם תושבים כמהגרים שנכנסו למדינה.

שר הפנים דרעי במשרד הפנים (צילום: יעקב כהן פלאש 90)

מעמדם הנוכחי של ערביי מזרח העיר מקנה להם מגוון זכויות, דוגמת האפשרות לנסוע בחופשיות בישראל, לעבוד, לקבל ביטוח בריאות ואף להצביע בבחירות לעירייה.

אך למרות כל ההקלות הניתנות לתושבי מזרח העיר, בסמכות משרד הפנים לשלול בקלות יחסית את מעמדם, ועד כה שלל המשרד את מעמדם של כ-14 אלף ערבים תושבי מזרח העיר. אחת האפשרויות לשלילת מעמדם של אותם ערבים היא כשהם לא שהו בארץ במשך שבע שנים.

ערבים בשער שכם (צילום: סבי ברנס, פלאש 90)

הפסיקה הטרייה ניתנה בעתירה שהגיש לבית המשפט העליון אכרם עבדאלחק, בן 58, שהיה בן תשע בזמן סיפוחה של מזרח ירושלים, וכשלוש שנים לאחר מכן עבר לגור עם הוריו בארה"ב, שם קיבל עם השנים אזרחות אמריקאית. בשנת 1989 ביקש לשוב לישראל וגילה שמעמדו פקע, ומשרד הפנים דחה את בקשתו לחדש את מעמד התושבות שלו. כאמור, בעתירה שהגיש עבדאלחק לבג"ץ ניתן לו המעמד שוב.

שופטי בית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מרכז הפסיקה היא, הקביעה שתושבי מזרח ירושלים אינם מהגרים אלא ילידים בעלי זכויות, מתוקף העובדה שנולדו בעיר. יתכן שלפסיקה זו תהיה כאמור משמעות רבה לערבים שמעמדם נשלל מהם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר