הרחיבו את כביש 1 וגילו מטמון מטבעות עתיק

מטמון המטבעות, בן כ-1400 שנה, שנחשף במהלך חפירות להרחבת הכביש לירושלים, התגלה כבר בקיץ האחרון תחת הריסות מבנה שכנראה שירת את הצליינים הנוצרים בדרכם לירושלים (מעניין)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
החפירות באתר (צילום: יוֹלי שוורץ, באדיבות רשות העתיקות)

בחפירות הצלה שניהלה רשות העתיקות במסגרת ביצוע עבודות להרחבת כביש 1, סמוך לעין חמד ובמימון חברת נתיבי ישראל, התגלה מטמון של תשעה מטבעות ברונזה מסוף התקופה הביזנטית (המאה ה-7 לספירה).

לדברי ד"ר עמית שדמן, ארכיאולוג מחוז יהודה, "רשות העתיקות וחברת נתיבי ישראל יפעלו יחד על מנת שאתר זה ישמש כנקודת ציון בנוף, לצד כביש מס' 1".

מהפרטים המתפרסמים היום (ראשון) עולה, כי בחפירות, שנערכו בחודש יוני האחרון, נחשף מבנה גדול בן שתי קומות, ולצידו גת מורכבת לייצור יין. "המטמון נמצא בצמוד למבנה, בתוך מפולת של אבנים גדולות. נראה כי בעל המטמון צרר אותו בארנק בד בתוך נישה מוסתרת בקיר בעת סכנה, בתקווה לשוב ולאסוף אותו, אך היום אנו יודעים שזה לא עלה בידו", מתארת מנהלת החפירה מטעם רשות העתיקות.

המטבעות נושאים את דמותם של שלושה קיסרים ביזנטיים חשובים: יוסטיניאנוס, מאוריקיוס ופוקאס, והם הוטבעו בשלוש מטבעות שונות, אשר כולן בתחומי טורקיה של ימנו: קונסטנטינופול, אנטיוכיה וניקומודיה. פני המטבעות מעוטרים בדמות הקיסר לבוש בגדי צבא, על גבם מצוין בין היתר ערכו של המטבע והם נושאים את הסמל הנוצרי.

תושבי האתר, שחשו בסכנת פלישה, החביאו את כספם בצמוד לקיר, בתקווה לחזור לביתם בקץ הפרעות. האתר ננטש ונהרס, ולבסוף נקבר ושולב במערכת הטרסות האופיינית לאזור.

המבנה והגת שלצדו שייכים לאתר גדול יותר המשתרע לרוחב כביש 1. חקירת האתר העלתה את ההשערה כי מדובר ביישוב בשם 'עין ביקומקובה', ששמו השתמר בשם הכפר הערבי השכן בית נקובה. אתר זה, שוכן לצד דרך ראשית ממישור החוף לירושלים, אשר שירתה את תנועת הצליינים הנוצריים בדרכם לירושלים, ולאורכה התפתחו יישובים ותחנות דרכים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר