האיום, ההבנות והפתרון

מאחורי הקלעים: כך נמנע משבר פוליטי ביהדות התורה

האיום של פרוש ואשר על הקואליציה, ההבנות בין גפני, בנט וליצמן, הרל"שים שניהלו את המגעים, שיחת הטלפון שנותקה בזעם ומי המנצחים? • כל הפרטים על מאחורי הקלעים (חדשות, חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: ארי קלמן)

הדרמה שהתרחשה היום מאחורי הקלעים בישיבת הסיעה של יהדות התורה, יכלה בקלות לספק כותרות ראשיות במהדורות החדשות אילולי משבר התאגיד שמאיים לפרק את הממשלה.

תחילת הסיפור בשבוע שעבר, אז איימו נציגי יהדות התורה סגן שר החינוך מאיר פרוש וח"כ יעקב אשר להפסיק להשתתף בהצבעות הקואליציוניות עד להשלמת ועדת הרישוי במשרד החינוך.

בישיבת סיעה ללא השתתפותם של ראשי המפלגות השר יעקב ליצמן ויו״ר וועדת הכספים ח״כ משה גפני, הוחלט להודיע ליו"ר הקואליציה ח״כ דוד ביטן כי לא יצביעו בעד חוקי הקןאליציה עד אשר תוקם הוועדה.

בעקבות כך הגיש יו״ר סיעת יהדות התורה ח״כ מנחם אליעזר מוזס הודעה בכתב לדוד ביטן בה הודיע לו על האיום הקואליציוני. במהלך השבוע התגלו לא מעט חילוקי דעות בסיעה האשכנזית החרדית אם אכן היה מן הנכון לשגר את המכתב ולאיים בהפרת המשמעת הקואליציונית.

טל גן צבי ושלומי פולק (צילום: ארי קלמן)

בצהריים התכנסה סיעת יהדות התורה לישיבתה השבועית כאשר ברקע מתיחות בין חברי הכנסת משה גפני והשר יעקב ליצמן (השוהה בסין) שסברו שאין טעם למתוח את הגבול בעניין הזה לבין סגן שר החינוך מאיר פרוש ויעקב אשר שחתרו לפיצוץ עם משרד החינוך.

ל"כיכר השבת" נודע כי בשיחות המקדימות שנערכו בין ׳הקודקודים׳ גפני, ליצמן ובנט הגיעו השלושה להבנות לפיהן ועדת הרישוי תאושר עד לחג הפסח.

הציר הראשון התקיים בין שר החינוך נפתלי בנט ליו"ר וועדת הכספים ח״כ משה גפני וליועצו שלומי פולק במקביל לציר ירושלים-סין שהתנהל בין טל גן צבי הרל״ש של השר בנט למוטי בבצ'יק הרל״ש של השר ליצמן.

בהסברים לכולם נאמר כי בניגוד לאיומים בנט בכלל תומך בוועדה ולא צריך קריאות עידוד מהיציע להקמתה. "התחלף מנכ"ל חדש במשרד החינוך ומטבע הדברים לא מעט תהליכים נתקעו והמתינו לכניסתו של המנכ"ל החדש. יחד עם זאת עוד בטרם כניסתו לתפקיד דיברתי עם אבוהב ואמרתי לו שזו אחת המשימות הראשונות לפתחו".

אלא שיו"ר הקואליציה דוד ביטן כנראה לא שמע על השיחה ובמקביל לדיאלוג הזה החל להפעיל מכבש לחצים בעצמו על הצדדים בניסיון לפתור את המשבר.

כך לדוגמא התקשר ביטן לראש מטהו של בנט טל גן צבי ודרש ממנו להשלים את הוועדה בתוך שבוע אחרת הוא יפטר את שר החינוך. גן צבי ההמום אמר לו שהוא מוזמן לעשות זאת ולאחר שהטונים הפכו לצורמים הוא ניתק לביטן את השיחה בפנים.

את הטריק הזה גן צבי לא המציא לאחר שגם יועצה של שרת המשפטים גיל ברינגר יצא להתנגחות ראש בראש עם ביטן והוכיח לו כי איומיו לא מרשימים איש. את הכעס שנראה על פניו לא ראו הרבה זמן במשכן הכנסת. משם, מיהר ביטן לישיבת סיעת יהדות התורה ואמר כי הועדה תושלם בתוך שבוע.

ביטן אמר לנוכחים כי הוא לא קונה את התירוצים של היועצת המשפטית של משרד החינוך בדבר פסילת חלק מהחברים ומבחינתו בנט צריך לספק את הסחורה בתוך שבוע.

כך או כך, בסיום הישיבה כבר יצאו הצדדים רגועים יותר והסכימו כי יש להתכוונן על סיום הקמת הועדה עד לחג הפסח בדיוק כמו שהציע בנט בהתחלה.

בסוף היום רשמו כל הצדדים את ההישג המדובר שלהם:

פרוש שהרים את הנושא לאוויר ובסופו של דבר יקבל ועדה.

גפני ששיחק את המבוגר האחראי ומצא את הפתרון יחד עם בנט.

שר החינוך שלא התקפל והודיע כי לא תקום ועדה בתוך שבוע מאחר ולא ניתן לעשות כזה דבר וקיבל את התוצאה שהציע מההתחלה כולל הידוק הברית שלו עם ליצמן וגפני.

וגם ראש מטהו טל גן צבי שהוכיח לביטן שלא מרימים עליו את הקול ויש לכך מחיר - בדמות ניתוק השיחה בפנים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר