הותר לפרסום

מנהל ארגון סיוע טורקי סייע לחמאס - ונעצר

זהו כבר בכיר שלישי בארגון סיוע "הומניטרי" לתושבי רצועת עזה שנעצר לאחר שנחשף כי בפועל תפקד כמחבל לכל דבר. בחקירתו סיפק לחוקרי השב"כ מידע רב על תוואי מנהרות תקיפה (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
מורתג'א, נעצר בחודש שעבר (צילום: שב"כ)

ראש ארגון הסיוע ההומניטרי של ממשלת טורקיה בעזה נעצר על ידי השב"כ כשניסה לצאת מעזה לכיוון ישראל, בחשד שפעל בתשע השנים האחרונות בשירות 'עז א-דין אל קסאם', הזרוע הצבאית של חמאס, והזרים לה את הכספים למטרות טרור.

בכת האישום שהוגש נגדו נטען, כי חמאס גייס את ראש ארגון הסיוע TIKA באופן חשאי כבר לפני כמה שנים, והוא העביר לה את כספי הסיוע. הוא נעצר כבר לפני כחודש וחצי, ונודע כי השגרירות הטורקית בתל אביב ומשרד החוץ הטורקי עוקבים אחר ההתפתחויות בעניינו.

סיוע טורקי לתושבי עזה. ארכיון (צילום: מתוך הטלוויזיה הטורקית, ynet)

בחקירתו בשב"כ התברר, כי הוא גויס לחמאס כבר לפני כשמונה שנים, ופעילותו כללה, בין היתר, הכשרות ואימונים צבאיים, לרבות ייצור אמצעי לחימה ומטעני נפץ וכן חפירת מנהרות טרור. מורתג'א אף אחסן בביתו אמצעי לחימה כגון רימוני יד ונשקים.

גם ניסיון יציאתו לכיוון ישראל, במהלכה נעצר, נועדה, בין היתר, לשם השגת מידע שיסייע לחמאס לשפר את דיוק הרקטות המשוגרות לעבר ישראל.

תפקידו הרשמי של מורתג'א בארבע השנים האחרונות היה 'מנהל סניף ארגון TIKA ברצועת עזה'. זהו ארגון הפועל מטעם ממשלת תורכיה, ומטרתו לקדם פרויקטים הומניטריים ברצועת עזה.

כאמור העצור הונה את ארגון TIKA, בכך שניצל את משאביו ותקציביו, שהיו מיועדים לפרויקטים הומניטריים משמעותיים ברצועת עזה, עבור הזרוע הצבאית של חמאס. הונאה זו בוצעה במעורבות הדרג הבכיר בחמאס ברצועת עזה, ובראשו אסמאעיל הניה.

בין השאר, מורתג'א העביר למנהליו בארגון TIKA רשימות של תושבי רצועת עזה כמועמדים לקבלת סיוע כלכלי בשל היותם נזקקים. בפועל, רשימות אלו הועברו לידיו על ידי בכירים בחמאס, ומרבית ה"נזקקים" כביכול היו פעילי טרור בחמאס הצבאי ובני משפחותיהם, אשר זכו לשורת הטבות ומענקים בדרך זו.

שיטת פעולה נוספת של העצור הביאה להעברת מיליוני ש"ח עבור פעילי חמאס, תוך כדי ולאחר הלחימה במהלך מבצע "צוק איתן". כך, למשל, חבילות מזון שבמקור נתרמו על ידי ארגון TIKA עבור האוכלוסייה הנזקקת ברצועת עזה, הועברו למחבלי החמאס.

זאת ועוד, בחקירה נחשף, כי ארגון IHH הטורקי סייע לממן באופן ישיר את פעילותה של הזרוע הצבאית של החמאס. מדובר בארגון תורכי שהוכרז בישראל כארגון טרור בשנת 2008 עקב תמיכתו בחמא"ס. החקירה חשפה כי מהמט קאיא, המשמש כראש סניף ה- IHH ברצועת עזה, העביר לידי בכירי החמאס, אסמאעיל הניה וראאד סעד, כספים במזומן שהגיעו מתורכיה והיו מיועדים לזרוע הצבאית של החמאס.

הכספים שהעבירה ה- IHH לחמאס הצבאי שימשו, בין היתר, להקמת מתקן לאימוני הכוח הימי במוצב חמאס, וכן לרכישת ציוד ואמצעי לחימה. בדרך זו העביר ארגון ה- IHH לזרוע הצבאית של החמאס, באופן שיטתי ובמשך שנים, כספים ששימשו להתעצמות הצבאית של חמאס.

אחד ממהישגים במעצרו של מורתג'א, הוא מידע אופרטיבי רב שסיפק לחוקריו על תוואי-מנהרות, שיטות הפעולה של חמאס בחפירת מנהרות, תכניות פעולה בלחימה, וכן ייצור אמצעי לחימה.

חקירתו של מורתג'א מספקת חשיפה רחבה לדרכי פעולתו של החמאס הן בהשגת משאבים עבור התעצמותו, והן בתחום הצבאי האופרטיבי. מידע זה, המצטרף למידע רב שהתקבל בחקירותיהם של פעילי חמאס צבאיים בשנה האחרונה, מצביעים על מאמצים ניכרים שמשקיע החמא"ס בהכנות לעימות צבאי עם ישראל, על חשבון המצב ההומניטרי ברצועת עזה.

כזכור, רק בשנה שעברה נעצר מוחמד חלבי, בכיר ארגון הסיוע הבינלאומי "World Vision", ששימש לטענת ישראל במשך שש שנים סוכן בכיר של הזרוע הצבאית של חמאס בצמרת ארגון הסיוע. שבוע אחרי מעצרו של חלבי נעצר גם וחיד עבדאללה בורש, בן 38 מג'בליה שברצועת עזה שניצל את עבודתו בסוכנות הפיתוח של האו"ם, UNDP, לפעילות ביטחונית עבור חמאס.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר