"אנחנו מתקנים עוול"

החוק שאושר היום בכנסת יכיר בנפגעי הפיגוע בבריסל כנפגעי פעולות איבה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה שתכיר גם בנפגעים באירועי טרור בחו"ל שלא כוונו ישירות נגד ישראל כנפגעי איבה (פוליטי)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום וידאו: ערוץ הכנסת)

מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, המבקשת להכיר גם בפגיעת איבה שארעה מחוץ למדינת ישראל - אף אם מטרתה לא הייתה פגיעה בישראל או בעם היהודי.

על פי הצעת החוק שאושרה, ההכרה תהיה אם פגיעת האיבה נעשתה על ידי ארגון שלפחות אחת ממטרותיו היא לפגוע בישראל, באזרחי ישראל או ביהודים.

"אדם לא יוכר כנפגע אם הפגיעה אירעה מחוץ לישראל במדינה שמנויה בסעיף 2 לחוק למניעת הסתננות" נאמר בחוק. "עוד מוצע לקבע כי במידה וישולמו לנפגע תשלומים לפי דין זר או ממדינת חוץ בעד אותה פעולת איבה, יופחתו תשלומים אלו מהתגמולים לפי חוק זה. שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, בהסכמת שר הביטחון, רשאי לקבוע תנאים נוספים לאישור פגיעת איבה שארעה מחוץ לישראל".

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי "כיום, פעולת איבה מוגדרת ככזאת רק אם היא כוונה נגד ישראל, שמטרתה המשנית הייתה נגד ישראל או שהיא כוונה כנגד העם היהודי. על כן, החוק לא מתייחס לאלו הנפגעים או הנהרגים מפעולות טרור בינלאומיות שלא ניתן להוכיח כי מטרתן העיקרית היא כקבועה בחוק הישראלי".

"עם זאת, למדינת ישראל יש מחויבות לעזור ולסייע למי שנמצא פגוע מההתקפות הרצחניות הללו, גם אם אלו התרחשו לא מהמניעים בחוק הקיים. הצעת החוק מבקשת לתקן עוול זה ולהקים ועדת חריגים אשר תבחן הכרה בישראלים שנפצעו או נהרגו בחו"ל, לא במסגרת פעילות טרור כלפי מטרות יהודיות או ישראליות, כנפגעי פעולות איבה, על כל המשתמע מכך בחוק".

ההימלטות מהפיגוע בשדה התעופה בבריסל (צילום: מצלמת אבטחה)

ח"כ הרב ישראל אייכלר אמר לפני ההצבעה כי "החוק הזה עושה צדק עם דבר מאוד מאוד נורא שהיה פה עד היום. אני רוצה להגיד לך, אדוני היושב-ראש, אנחנו הרי לא סופרים את התאריך הלא עברי, אבל היום בלילה, לפי התאריך הלועזי שאני רואה פה, ב-22 לשלישי 2016 מחבל התאבד בבריסל התאבד ורצח עשרות אנשים – או 13 אנשים, אני חושב – ומאות פצועים. בתוכם היום שני פצועים יהודים ישראלים חרדים, חסידים - חסידי בעלז, מהקהילה שלנו".

"ב-22 לשלישי 2016, והיתה פה בעיה. שבוע לפני זה, ב-19 לשלישי, מחבל מתאבד באיסטנבול התפוצץ, כנראה מאותם ארגונים אסלאמיים קיצוניים, והפצועים והנפגעים כן הוכרו. הטענה של הוועדה היתה שאין להם כלים לדעת; מאיפה אנחנו נדע שבאמת הם נפגעו בגלל שהם יהודים".

"קודם כול, הלבוש היהודי של אותם אברכים, לפי העדות שהתפרסמה בטלוויזיה הצרפתית, שנאמרה בבית-המשפט בבריסל על-ידי המחבל שנתפס, שהם התכוונו לדלפק של תל-אביב ולדלפק של ניו יורק, והם התקרבו אליהם וזה באמת היה מכוון. אבל לא היה מי שיבדוק את זה בבית-המשפט שם, וכך הם נפלו".

"שנה שלמה של סבל, חודשים של בתי-חולים. היינו צריכים להביא אותם מבלגיה לישראל, שני בעלי משפחות. אף גורם ישראלי לא התייחס אליהם, פשוט כאילו הם לא קיימים. כמה שניסיתי, וכבר דיברתי על זה פה בכנסת, לא יכולתי. החוק הזה בא ממש משמיים לעזור לאותם אנשים שהם סובלים מאוד. עד היום הזה הם עדיין הולכים על קביים. אחד מהם צריך עוד לעבור ניתוחים, יש לו רסיסים".

אייכלר הוסיף: "אני רוצה לברך את כל אלה שהיו שותפים לדבר הזה, כי אילולא החוק הזה הוועדה יכולה היתה להגיד – הוועדה של משרד הביטחון: אין לנו נתונים. הפלא ופלא, יותר מ-50 ישראלים הוכרו בחמש השנים האחרונות. אילולא היושב-ראש, חבר הכנסת אלאלוף, שהוסיף חמש שנים אחורה - כמעט רק אותם שני אברכים ועוד פיגוע שהיה במאלי, המשפחה הזאת וזאת שנפגעה בטורקיה ובברלין לא היו מקבלים, וזה היה עוול שאין כדוגמתו. לכן הדבר הזה עושה צדק".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר