מגיב לדו"ח המבקר

הרמטכ"ל: "לא צריך להפריז בכותרות על חומרת איום המנהרות"

רב-אלוף גדי איזנקוט מתייחס היום בהרחבה לעמדת צה"ל באשר לרמת חומרת האיום טמון במנהרות הטרור של חמאס, ומגיב בכך לד"ח מבקר המדינה - בנוכחותו. צפו (צבא וביטחון)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הרמטכ"ל מדבר, היום (צילום: ערוץ הכנסת, ynet; תמונה: יונתן זינדל - פלאש 90)

בדיון הבוקר (רביעי) בוועדה לביקורת המדינה בכנסת, בלקחי צוק איתן נוכח דו"ח המבקר, אמר הרמטכ"ל, כי " איום המנהרות הוא איום חמור אך אינו איום אסטרטגי או איום קיומי".

"איום התת קרקע הוא חמור ביותר. כך אנחנו מתייחסים אליו. אבל אני לא חושב שנכון להגדירו כאיום קיומי או אסטרטגי, ולא להלך אימים על עצמנו ועל התושבים. יש לנו הרבה מאוד איומים", הדגיש רא"ל איזנקוט.

כזכור, בדו"ח שכתב השופט יוסף שפירא על 'צוק איתן', ופורסם בחודש שעבר, הוא קבע כי צה"ל לא עמד במשימה המרכזית של המבצע מאחר ורק מחצית מהמנהרות הושמדו.

לדברי רמטכ"ל צה"ל היום, "בעבר, כשהייתי מפקד ביו"ש, טרור המתאבדים היה איום שגרם להרבה נפגעים, אבל השכלנו לגבש דפוס ולסכל ולמנוע את האיום לשנים. אני אומר זאת גם על האיום הזה של המנהרות".

רא"ל איזנקוט, היום (צילום: ערוץ הכנסת)

הוא סקר את הרקע לאיומי המנהרות בפיקוד הדרום וקבע: "מאז הקמתו, הצבא לא התמודד עם אתגר תת קרקעי בהיקף ובעומק שנחשפו בצוק איתן. התמודדנו עם יותר מ-30 מנהרות התקפיות לעבר ישראל, כשליש חדרו לשטחה. כתוצאה מהיכולת הזאת ארגון חמאס הצליח בהתקפה תת קרקעית להרוג 13 חיילים ולבצע פעולות בשטחנו. זהו איום חמור מאוד, ולא צריך להפריז במילים וכותרות כדי לתארו".

"אנו רואים באיום תת קרקע התקפי איום חמור מאוד שמאפשר לפעול דרך תווך תת-קרקעי ולצאת בתוך שטח ישראל, הפרת הריבונות בשטח מדינת ישראל. מאז צוק איתן הפנינו משאבים גדולים מאוד, תיעדפנו את המשימה של התת קרקע בעדיפות עליונה בצה"ל, הפנינו יחידות וביצענו פעולות שעליהן ארחיב במפגש המצומצם. בשנת 2016 מערכת הביטחון הוציאה 1.2 מיליארד שקל למענה טוב יותר מול האיום הזה".

"3 מיליארד השקלים עליהם החליט הקבינט, מיועדים להקמת מכשול תת קרקעי ועילי, מערכת מכ"מים, מערכת איסוף שתיתן מענה טוב יותר וזו לא תוכנית עתידית, אלא תוכניות שמתבצעות היום בשטח כדי לבנות מענה משופר יותר".

הוא ציין עד כמה השתפרו יכולותיו של צה"ל מאז המבצע, והוסיף כי "מדינת ישראל נמצאת בחזית הקידמה הטכנולוגית העולמית אל מול אתגרי התת קרקע. משיחות שלנו גם עם מעצמות אני לא מכיר יכולת מתקדמת יותר משל צה"ל, ואני אומר זאת בצניעות ומתוך ידיעה של מה יש במדינות אחרות".

בהתייחס לכלל החזיתות אמר הרמטכ"ל דברים די דומים לאלו שהשמיע אתמול: "צה"ל מתמודד עם חמש חזיתות כשמעל כולן כמטריה שסוככת ומפעילה מולנו אנרגיה שלילית מאוד - האיום האיראני, תוכנית הגרעין, התעשייה הצבאית האיראנית, איום התת קרקע מאיראן והפעלת שליחים נגד מדינת ישראל - גם בלבנון, גם בסוריה וגם ברצועת עזה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר