נחשף והתרגש

צפו: יאיר לפיד נחשף לדרשות בית הכנסת של סבא-רבא שלו

דרשות, פרשנויות והתכתבויות תורניות שכתב סבא רבא של ח"כ יאיר לפיד, שכיהן כרב עיירה בטרנסילבניה במאה הקודמת, נחשפו בספרייה הלאומית בירושלים • שולמית ויאיר, אנשי ספר וכותבים בעצמם, התרגשו מכתבי היד, המהווים עבורם צו ירושה • צפו בתיעוד (אנשים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
לפיד ואמו מתבוננים בכתבים (צילומים: עידית צוק-הורוביץ, הספרייה הלאומית )

יו"ר מפלגת 'יש עתיד', יאיר לפיד, ביקר בספרייה הלאומית בירושלים יחד עם אמו הסופרת שולמית לפיד.

מצד אמו, יו''ר יש עתיד הינו נצר לשושלת רבנים מפורסמת מרומניה, שנמנו על חסידי ויז'ניץ. הגברת לפיד הינה בתו של דוד גלעדי ונכדתו של הרב שלמה זלמן קליין מחשובי הרבנים ותלמידי החכמים ברומניה לפני השואה.

במהלך הביקור הציגו יו"ר דירקטוריון הספרייה הלאומית, דוד בלומברג, ומנהל הספרייה, אורן ויינברג, ללפיד את פעילות הספרייה, התקדמות הבנייה של מתחם הספרייה החדש ואת פרויקט השימור והדיגיטציה.

שולמית ויאיר לפיד (צילום: הספרייה הלאומית)

רגע מרגש היה בחדר כאשר הציגו ללפיד את "כתר דמשק", ספר חומש מלפני כ-1000 שנה, אחד מספרי התורה שהגיעו מדמשק לישראל, ואת ההגדה הראשונה המודפסת לפסח ששרדה מלפני גירוש ספרד משנת 1482 והיא העותק היחיד בעולם מאותה התקופה. שני פריטים היסטוריים מאוצר הספרייה הלאומית.

רגע לפני סיום הביקור, הציג האוצר הראשי של הספרייה, ד"ר אביעד סטולמן, כתבים ומסמכים בכתב ידו של סבא-רבא של לפיד הגאון רבי שלמה זלמן קליין ז"ל, ששרדו את השואה.

הרב שלמה זלמן קליין (מתוך הספר שליקט דוד גלעדי - "לקוטי שלמה ספר האסיף")

סבא רבא של לפיד היה רבה של עיירה בשם סילאדי-טשעה (Szilágycseh) בטרנסילבניה, והכתבים שנמצאו כוללים דרשות שכתב, פירושים והתכתבויות תורניות.

אמו של לפיד שולמית סיפרה לנוכחים כיצד הגיעו הכתבים לישראל: "אבי, דוד גלעדי היה הציר הראשון של ישראל בבוקרשט מיד לאחר קום המדינה בשנת 1949. בעת שהותו בבוקרשט גילה אבא שלי, שתושב לא-יהודי של העיירה בה נולד, סילאדי-טשעה (Szilágycseh) בטרנסילבניה, מחזיק כתבים של אביו, שהיה הרב של העיירה. אותו רומני החזיק את הכתבים כסגולה, אך כששמע שגלעדי מעוניין בהם, החזירם ללא תמורה".

כתב היד של הסבא-רבא (צילום: הספרייה הלאומית)

בין כתבי היד ששרדו, נמצאו דרשות, פירושים והתכתבויות תורניות, וכן ביוגרפיה שחיבר על סבו, הרב שמואל (שמעלקע) קליין, מחבר ספר "צרור החיים". כמו כן נמצאו מסמכים אישיים של בני משפחה, בעיקר של דודו של גלעדי, הרב אליהו קליין, כולל כתבי הסמכה לרבנות.

בתום הביקור אמר לפיד: "קיומה של מדינת ישראל מבוסס על הזהות היהודית שנצרבה בכתבים האלו, מקפקא ועד עגנון, מהסבא רבא שלי שיושב וכותב בלילה דרשה לבית הכנסת בטרנסילבניה לאור העששית, עד אמא שלי שכותבת ספרים בתל אביב".

משמאל: שולמית ויאיר לפיד (צילום: הספרייה הלאומית)

בשיחה עם ח"כ מנחם אליעזר מוזס מסיעת יהדות התורה מספר מוזס ל"כיכר השבת" כי גלעדי היה חסיד ויז'ניץ מובהק. "לא עבר עליו חודש תשרי בלי שהיה נכנס עם קוויטל למרן האדמו"ר בעל האמרי חיים מויז'ניץ זצ"ל. הוא היה דבוק ברבי".

"רבי שלמה זלמן היה נוסע לכל חודש תשרי ל'אהבת ישראל' מויז'ניץ בגרוסוורדיין, והבן דוד גלעדי היה מגיע בארץ בתשרי", מספר מוזס.

מוזס מספר כי הסבא הרב קליין היה תלמיד חכם בקנה מידה עצום לצד פרישותו וחסידותו. "הוא היה דמות של יהודי ירא שמיים שהיה קשור בלב ונפש לאדמו"רי ויז'ניץ ועשה מהפכה רוחנית ברומניה. זו התרגשות רבה לראות את הכתבי יד הללו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר