עושים סדר

תכנון חלל עסקי - הדרך שלכם להתחדש לפסח

חופשת הפסח זו הזדמנות טובה לשבת ולבחון את האפשרות לעיצוב חלל מסחרי בעסקים שלכם. לעשות סדר לא רק בבית, אלא גם במקור הפרנסה שתמיד יכולה להשתפר, וגם לגדול כמובן. טיפים לבעל העסק מהאדריכלית אסתי אבלס (צרכנות, שיווקי)

אסתי אבלס | מקודם |
לעשות סדר לא רק בבית, אלא גם בעסק. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

תכנון מקדים של העסק לפני פתיחתו זה הבסיס הנכון לכל הצלחה. אבל גם העסק כבר קיים, זה לא אומר שאין מה לעשות, לשפר או לשדרג את נראות העסק.

אני נשאלת רבות מלקוחות עסקיים האם ניתן לקדם ולפתח עסק פעיל כדי להביא לזרימת קונים גבוהה יותר, והתשובה לכך היא פשוטה אבל מורכבת.

ישנן נקודות שאדריכל מעצב יידע לשים עליהם את הדגש רק מלראות את העסק, וישנן נקודות כלליות יותר שמתאימות לכל בעל עסק שרוצה להתקדם למעלה.

חופשת הפסח זו הזדמנות טובה לשבת ולבחון את האפשרות לחדש את העסק שלכם. לעשות סדר לא רק בבית, אלא גם במקור הפרנסה שתמיד יכולה להשתפר, וגם לגדול כמובן.

ישנן נקודות בחנות שניתנות לשינוי ועם תשומת לב מירבית אליהן ניתן לחולל מהפך. כמובן שישנן נקודות רבות, והבאתי בפניכם, מנסיוני, את העיקריות שבהן.

חלון הראווה

אם יש לכם חלון הראווה אתם בטח יודעים שהוא הפנים של החנות שלכם. הרושם הראשוני הוא נדבך מאד חשוב בעסק, ועל פי מראהו ומה שהוא מכיל הלקוח מחליט אם להיכנס או לא.

כמובן שגם להיפך: אם הלקוח לא התכווין להיכנס לחנות שלכם - החלון ראווה שמעוצב נכון יתגבר על המעצור של הלקוח ויגרום לו לשנות את דעתו.

בעלי חנויות שמבינים את החשיבות של חלון הראווה, מפקידים אנשי מקצוע מיוחדים ומנוסים רק עבור עיצוב חידוש חלון הראווה, ורק הם בעלי הגישה אליו.

ישנה דוגמא שתוכלו לנסות בעצמכם, כדי להבין עד כמה חלון הראווה מוטבע אצל אנשי העסק ועד כמה החשיבות של רבה. נסו לשכנע מוכר בקסטרו למכור לכם פריט מתצוגת חלון הראווה, ותראו אם בכלל תצליחו...

הם לא יוותרו כל כך מהר על העיצוב הרב שהושקע בחלון הראווה.

חלון הראווה. הפנים של החנות. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: שאלו את עצמכם 2 שאלות שהתשובות עליהן יוכלו במהירות לשפר את העסק שלכם רק מחלון ראווה נכון ומדוייק:

תאורה: האם חלון הראווה שבעסק שלי מואר? האם התאורה חזקה מספיק?

תצוגה: האם חלון הראווה בעסק מתוחזק היטב? האם כאשר נקלח משם פריט לצורך מכירה, ממוקם אחר במקומו?

תאורה

בכל עסק, התאורה היא מהנתונים הקריטיים להחלטת הלקוח אם לקנות או לא. פשוט ככה. לכן, בכל הקשור לתאורה, כדאי ומומלץ לצייד את העסק במיטב גופי התאורה הנכונים לעסק ולהשקיע בכך מחשבה נכונה.

מעבר לתאורה הכללית בעסק, יש לשים דגש עם על התאורה על המוצרים: תאורה ממוקדת וחזקה על כל מוצר ומוצר.

תאורה ממוקדת וחזקה על כל מוצר. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: שאלו את עצמכם שאלה פשוטה:

בכניסתי לעסק אני מבחין ישר במוצרים והם מוארים היטב? האם ההרגשה לא עמומה מדי?

הקופה

בדרך בעלי עסקים לא שמים את דגש על איזור הקופה ומיקומה, שכן היא משמשת אותם רק לתשלום והם מחשיבים אותה כמוצר טכני בלבד.

מחקרים מראים שימניים בכניסתם למקומות פונים מיד ימינה וכך ממשיכים במסלול עד הסוף השמאלי. לכם מיקום הקופה צריך להיות בהתאם: בסוף החנות או משמאלו.

מכיוון שרוב האנשים הם ימניים, מומלץ מאד להימנע מלמקם את הקופה בצד ימין, שכן אדם הנכנס ופנה ימינה ירגיש שמתקיפים אותו עם מחירים ותשלומים ויחזור על עקבותיו.

כמובן שכל חנות היא עולם משל עצמה, ולכן מיקום הקופה תלוי גם בעוד גורמים: גודל החנות, צורת החנות ומיקום הפתחים.

כך למשל, אם החנות שלנו תהיה קטנה ומלבנית, כנראה שאמליץ לבעל העסק שיתעייץ אתי על קופה בסוף החנות ממול הפתח. צורה זו נותנת אפשרות למוכר לקבל את כולם בברכה פנים-מול-פנים ואין הרגשה ש"מתנפלים" עליו.

אדריכל שמתמחה בתחום יראה את המכלול וידע כיצד למקם את הקופה, וכמו תאורה וחלון הראווה, אלו שינויים שיכולים לשדרג ולפתח את העסק.

לסיכום: שאלו את עצמכם 2 שאלות פשוטות על מיקום הקופה:

1. ארגון: האם הקופה עומדת במקום מרווח? האם היא מפריעה למעבר לקוחות?

2. עיצוב: האם הקופה ממוקמת במקום בולט? האם ניתן למוכר לראות מעמדתה את רוב החנות?

צורת סידור המוצרים וארגונם

חשיבות גדולה ועיקרית יש לדרך בה מסודרית מוצרי החנות, שזו בעצם הישורת האחרונה לשכנוע הלקוח לקנות אותם. ישנן דרכים וטכניקות רבות לסידור המוצרים, ואביא 2 דוגמאות כדי להמחיש את הרעיון:

צבעים - בחנויות רבות, במיוחד בביגוד, מקצים אזורים לתשלובת של צבעים. כל אזור מקבל הרמונית צבעים משלו (3-5 צבעים) . יש לשים לב לא לסדר קבוצה גדולה מידי של אותו הצבע. העין נמשכת למגוון.

בחנות ירקות לעולם לא נמקם את העגבניות לצד הגמבות או הלימונים ליד אשכוליות. כאן אנחנו רוצים מגוון עשיר של צבעים והבלטה של כל ירק בפני עצמו, אם נמקם ירק ליד ירק אחר בצבע דומה. הבלענו אחד מהם והעין לא תבחין בשוני.

צבעיוניות והרמוניה מושכים את הלקוח. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

סדר הגיוני - בחנות בגדים, את המקופלים או התלויים פרונטאלית תסדרו לפי מידה בסדר עולה. הקטן מקדימה. כך שנוכל לראות את הגדולים מאחוריו "מציצים"

ואם נחזור לדוגמא של חנות הירקות – נחלק את הפירות לאזור משותף והירקות לאזור משותף אחר, כדי שללקוח יהיה קל להתמצא.

מעבר לסידור המוצרים הפנימי במחלקות או המדפים השונים, גם השילוט שמפנה אליהם חיוני, במיוחד בחנויות גדולות בהם יש להגדיר את האיזורים השונים בחנות בשילוט ברור וקריא.

עם שילוט נכון, גם בחנויות ענק תמצאו סדר. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק


לקוח שמחפש מוצר זמן רב מדי יצא מתוסכל, ומעבר לכך שהוא יוותר על קנייתו (למרות שיש לו צורך בו) הוא גם ירגיש שהחנות לא נוחה עבורו.

לסיכום: שאלו את עצמכם 3 שאלות לגבי סידור המוצרים והפנייה אליהם שעל פיהם תדעו באיזו דרך לבחור:

סדר: האם המוצרים מסודרים בעסק, בחנות, בצורה נעימה לעין, עם הרמוניה שמושכת את הלקוח?

שילוט ומיקום: האם ברור מיד ללקוח הנכנס היכן הוא יוכל למצוא את המוצר אותו הוא מבקש לקנות?

ארגון פנימי: האם המוכרים בעסק יכולים להתמצא במיקום המוצרים גם לפי ההגיון? האם חלוקתם בחנות מאורגנת הן עבור התמצאות המוכר והן עבור הלקוח?

איזורים רדומים

ישנם איזורים בחנות, כאלה שנמצאים בדרך כלל במיקום אחורי בחנות, שלהלקוח מפספס בכניסתו לחנות וברושם הראשוני. הסבת תשומת הלב של הלקוח לאזורים רדומים הוא אתגר עבור כל בעל עסק ומצריך ממנו מאמצים גדולים יותר.

ניתן להשתמש במגוון רעיונות יצירתיים כדי להביא שהלקוח ישים לב לכל פינות החנות, גם לאזורים בהם יש פחות מכירות משאר החנות. ככל שהרעיון יהיה יותר ענק ו"גרנדיוזי", כך הסיכויים שהלקוחות יפנו לאותם אזורים יהיו גבוהים יותר.

למשל, תאורה ממוקדת בצורה שונה משאר החנות, מידוף וארגון בצורה שונה מהשאר, שילוט בולט במקרה של מבצעים וסיילים בחנות.

כל בעל עסק צריך לאבחן היכן בחנות או בעסק שלו ישנם אזורים רדומים יותר משאר המקומות בחנות, ולעורר את הלקוח אליהם.

איך עושים זאת? שאלו את עצמכם בפשטות:

מכירות: האם יש לי איזור בחנות שכמעט ולא "נוגעים" בו? שאחוזי המכירות נמוכים משאר איזורי או מוצרי החנות?

בקיצור, קחו לעצמכם את הפסח הקרוב לחשיבה מחדש ואת כל הדרכים בהן אפשר לפתח את העסק בצורה משמעותית ואפילו משינויים קטנים אבל מהותיים.

בכל מקרה ובכל מצב, כדאי להתייעץ עם אדריכל מעצב עם ניסיון שמכיר את מכלול האפשרויות כדי שיביא לכם פתרונות מעשיים ולא רק תיאורטיים לשינוי מיידי ומהיר.

הכותבת: אסתי אבלס, אדריכלית, מעצבת פנים, בעלת ניסיון בתכנון חללים עסקיים ורשיונות עסק

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר