צפו בתיעוד

אלפי בועות גז מסוכנות התגלו בצפון רוסיה

המדענים גילו בועות גז מתאן באדמת סיביר, מדובר בבועות שיכולות להתפוצץ בכל רגע נתון וליצור מכתש ענק. הסיבה: לדעת החוקרים התחממות גלובלית היא הגורם המרכזי (מעניין)

(צילום: Siberian Times)

לא פחות מ-7000 בועות מתאן שיכולות להתפוצץ בכל רגע התגלו על ידי מדענים באזורים הארקטיים של סיביר. מדובר בבועות שיכולות ליצור התפרצויות הרסניות שיוצרות מכתשי ענק. הסיבה להיווצרותן אינה ברורה דיה והמדענים מעריכים כי הן תופעות לוואי של ההתחממות הגלובלית

לפי סוכנות הידיעות הרוסית "טאס" שדיווחה על כך, בועות הגז נמצאו לאחר תרגיל שנערך באזור שכלל משלחות שדה ומעקב לוויינים. בשנים האחרונות החלו להופיע בנוף של צפון סיביר מכתשים גדולים שכעת נחקרים על ידי מדענים, שמאמינים שהמכתשים נוצרו כאשר גבעות קטנות של קרח מכוסה אדמה פשוט התפוצצו.

אלכסיי טיטובסקי, מנהל מחלקת המדע והחדשנות בחצי האי ימאל שברוסיה שבו אותרו הבועות, הסביר בראיון ל-Siberian Times: "תחילה, הבליטות האלה הן בועות. עם הזמן הבועה מתפוצצת ופולטת גז. כך נוצרים משפכי ענק". בסרטון המצורף ניתן לראות בבירור שהאדמה פשוט מתנפחת מגז המתאן.

אך המספר הענק של הבועות שנמצאו - 7,000 -הוא מטריד וגדול הרבה יותר מההערכות הקודמות שעמדו על כמה עשרות בלבד. באזור כבר נרשמו לא מעט "מכתשי פתע" מפיצוצים שלדעת מדענים מתרחשים בשל התפרצויות מתאן שמשתחרר בעקבות הפשרה שנגרמת מהתחממות גלובלית.

"אנחנו צריכים להבין אילו בליטות בקרקע הן מסוכנות ואילו לא", הסביר טיטובסקי בראיון לתקשורת המקומית. "מדענים פועלים להבחנת ובניית סימנים של איום אפשרי, כמו הגובה המקסימלי והלחץ".

המדענים שחוקרים את הנושא החלו להרכיב מפה של כל הבועות התת-קרקעיות בימאל שעשויות לפגוע בתחבורה ובתשתיות. "הקיום שלהן בגבהים גבוהים מאוד כנראה קשורה להפשרת קפאת-העד, שקשורה בעצמה לעליית הטמפרטורות בצפון אוראסיה בעשורים האחרונים", הסביר דובר מטעם האקדמיה הרוסית למדע. "קיץ חם באופן חריג באזור, כפי שהיה בשנה שעברה, כנראה רק תרם לתהליך הזה". הקיץ האחרון אכן היה כאמור חם במיוחד בחצי האי ימאל, כאשר הטמפרטורות באזור שנושק לקוטב הצפוני הגיעו אף ל-35 מעלות.

ניתוח שנערך בשנה שעברה של כיסי גז תת-קרקעיים שנמצאו באי בלי – שבצפון אזור ימאל - הראה שבבועות יש כמות מופרזת של כמה גזי חממה בהשוואה לכמויות הממוצעות באטמוספרה. כמות המתאן בבועות גדולה פי 1,000 ופחמן דו-חמצני פי 25. לפי הערכות ראשונות בעבר, רמות המתאן היו פי 200 "בלבד" מהרמות הרגילות. "כשהסרנו שכבה של דשא ואדמה - היה פרץ ענק של גז", תיארו כמה מהחוקרים את גילויי הבועות בשנה שעברה.

במקביל, בוחנים מדענים את ההיווצרות הפתאומית של מכתשים גדולים, שנגרמו קרוב לוודאי על ידי התפרצויות פיצוצים של מתאן שנמס מתחת לפני השטח. מרבית המומחים כעת מסכימים כי המכתשים אכן נוצרו על ידי פיצוצים של מתאן ששוחרר על ידי טמפרטורות שהולכות ונהיות גבוהות יותר בצפון המרוחק של רוסיה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר