כללי המשחק ישתנו

האם "פרויקט המכשול" יגרום לסבב לחימה חדש מול חמאס?

הפרויקט אדיר הממדים שצפוי להיות מואץ בחודשים הקרובים, יחסום את מנהרות התקיפה של חמאס ועלול לגרום לו לתקוף את ישראל - רגע לפני שהאמצעי האסטרטגי נשמט מידיו (צבא וביטחון)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
מקטע קצר מהפרויקט לחסימת המנהרות (צילומים: רועי עידן, ynet)

החיסול המקצועי של בכיר חמאס המחבל מאזן פוקהא, לקח מעט את תשומת הלב הציבורית מהסיכון הביטחוני הממשי במידה ותפרוץ מלחמה עם עזה: הפרויקט התת-קרקעי העצום של ישראל לסיכול איום המנהרות - 'המכשול', כפי שהוא מכונה.

בפרויקט אדיר ממדים זה, תולים בזרועות הביטחון את תקוותם כי הוא יספק את התשובה החד משמעית לבעיית המנהרות. כפי שנחשף ב'ידיעות אחרונות', מדובר בחומת מגן ארוכה, חלקה על פני הקרקע וחלקה תת-קרקעי, לאורך גבול עזה.

תיעוד חלק מהעבודות על הפרויקט האסטרטגי

העבודות על פרויקט זה החלו לפני מספר חודשים, אך באופן נקודתי ולאורך מאות מטרים בלבד. בקיץ הקרוב צפויות העבודות לקבל האצה משמעותית: ביותר מארבעים מוקדים יעבדו מאות כלי הנדסה מיוחדים, שכמובן יחייבו סביבם מערך אבטחה כבד של צה"ל.

כזכור, בדיון שנערך בשבוע שעבר בוועדה לביקורת המדינה בכנסת דיווח הרמטכ"ל גדי איזנקוט, כי עלות הפרויקט עומדת על כשלושה מיליארד שקלים, בנוסף ל-1.2 מיליארד שקלים שהושקעו בפיתוח פתרונות טכנולוגיים לאיתור המנהרות.

הערכות הגורמים המעורים בנושא הן, שלאחר הצבתו הסופית של 'פרויקט המכשול' בעוד כשנתיים, סביב כ-65 ק"מ של גדר המערכת, חדירת מנהרות אל תוך שטח ישראל תמנע באופן ודאי ומוחלט.

לצד ההצלחה הצפויה בנטרול האיום האסטרטגי ממנהרות תקיפה של החמאס, קיים חשש ממשי כי ארגון הטרור ינקוט עוד קודם לכן בצעדים דרסטיים נגד ישראל, רגע לפני שניטלת ממנו היכולת האסטרטגית אותה הוא בנה לאורך שנים ארוכות.

ההערכה הזהירה היא, כי חמאס ינסה לטרפד את העבודות המאסיביות כבר בראשיתן, גם במחיר של יציאה לסבב נוסף מול ישראל. מבחינת מוחמד דף ויחיא סינואר (מנהיג חמאס החדש בעזה), אין מה לדבר על מלחמה ללא מנהרות, ולכן הוא עלול לפתוח במלחמה כשהן עדיין ברשותו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר