מחאה על מעצר ה'לא מתייצבים'

לאחר הנאומים: הפגנת "הפלג" ו"העדה" הפכה לאלימה

לאחר שורת נאומים שכללה הצהרות חריפות נגד צה"ל, המשטרה ואף ההנהגה המרכזית של הציבור החרדי, הפכה הפגנת "הפלג" ו"העדה" לאלימה. אבנים יודו על כוחות המשטרה. צפו בתיעוד (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-א' בניסן תשע"ז | 28.03.17
הפגנת "הפלג" ו"העדה", היום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אלפי בני אדם הגיעו הערב (שלישי) להפגנת "העדה החרדית" ו"הפלג הירושלמי" בצומת שרי ישראל בירושלים, זאת כמחאה על מעצר צעירים שלא התייצבו בלשכות הגיוס בכדי לקבל "דיחוי". ההפגנה מעוררת מחלוקת בציבור החרדי, ושעות קודם תחילתה התנערו ממנה רבנים שונים שהוצגו כתומכים בקיומה. "כיכר השבת" עידכן און ליין:

צעקות "שיקסע" לעבר כוחות משטרה (צילום: ישי כהן, כיכר השבת)

21:40 - ההפגנה הפכה לאלימה. עשרות מיידים אבנים ומקלות לעבר פרשים שהוצבו במקום. המשטרה פועלת נגד מפרי הסדר.

(צילום: ישי כהן, כיכר השבת)

21:09 - המשטרה עצרה מפגין שניסה לחסום את רחוב בר אילן. בעקבות המעצר ירדו לכביש עשרות מפגינים שניסו לחסום את התנועה במקום.

(צילום: ישי כהן, כיכר השבת)

20:57 - הרב דויטש מנסה להסביר את עמדת 'הפלג': "התקנות של הגיוס איומות. השאלה היא ל'ציבור הזה' למה אתם לא נלחמים, גם אם תאמרו שאינכם מסכימים עם דרכי המלחמה? תלחצו בדרכים שלכם, אבל תזעקו בקול גדול שלא מסכימים עם החוק, תעשו את כל הפעולות, יש השתקה מוחלטת. 'אין גזירת גיוס', משתיקים כל צעקה, והציבור בתמימות מאמין ומשתף פעולה וכך הלאה. העסקנים ו'כולם' שעושים את ההיפך ומשתיקים, ואומרים שאין גזירה, גדול חטאו מנשאו".

20:55 - הרב דויטש מפנה את דבריו לעבר הזרם המרכזי בציבור החרדי שמתייצב בלשכות הגיוס כהוראת גדולי הדור: "עד מתי תאטמו אוזן. מתי תפקחו עיניים לראות. אני לא מדבר על העתיד, אני מדבר על היום. מפתים או מוסרים כל אחד שיתכן שיתגייס. גם מהציבור שמתייצב - יש הרבה עצורים ואין אחד שמתעניין בגורלם".

20:50 - הגאון רבי אשר דויטש, מראשי ישיבת פוניבז' אמר בנאומו: "עת צרה היא ליעקב. כשמתקצבים זה לזעוק ה׳ מלך. לא נירא ולא ניחת. נלך במסירות נפש על קיום הדת. התכנסו למחות בשלטונות על גזירת הרשע להעביר את הציבור על הדתי. הם רוצים שזה יעבור עוד דור ועוד דור עד שימחק כלל ישראל. לא יעזור להם פרשים, לא מכות ולא מעצרים. אנחנו נעמוד בכל כוחותינו עד שתמחק הגזרה. באנו למחות על מעצרם של תלמידי הישיבה שכל עוונם שלא רצו לשתף פעולה עם חוק הגיוס אבל לא יועיל להם. העצורים הם שלוחי ציבור. כל הקהל פה עומד מאחוריהם. דעו, שבכך שאתם לא מתייצבים אתם עושים גדולות ונצורות. לא רק המחאה התמידית, עצם אי ההתייצבות היא המחאה של התורה. יש 'הרבה ציבור' שמשתיקים את המחאה ואומרים ש'אין גזירה', אני מזכיר שגם אם מתייצבים, שיעמדו בניסיון שלא יתגייסו. המחאה הזו גורמת להרבה שלא ליפול ברשת".

(צילום: ישי כהן, כיכר השבת)

20:45 - גאב"ד 'העדה' הגאון רבי יצחק טוביה וייס עזב את המעמד בלא לשאת דברים.

20:40 - הגאון רבי יצחק קלמנוביץ נושא דברים: "מדברים גבוהה גבוהה, בקרירות ובפרשנות. זו גזירת הגיוס בכפייה ובפיתויים. לאחרונה הגדילו יותר ויותר ברדיפת הדת. זה צבא טמא. יש להם גזירות חדשות בסמינרים ובחינוך. התאספנו כאן אלפי ישראל עם הקודש. לעשות מחאה שתעשה אש בכל העולם כנגד עדותם וחוצפתם של אלה שרוצים לקחת את לומדי התורה מבתי המדרשות. אנחנו מבקשים שתעזבו אותנו ואל תתערבו בחינוך שלנו כלל".

20:25 - הגר"ש אוירבך בהמשך נאומו: "לא להיגרר אחרי שום פשרה. אנחנו צריכים להמשיך מה שרבותינו אמרו בכל דור ודור. אסור להשלים עם מציאות נוראה כזו. כל פעם שיש גזירת שמד צריך 'לעמוד על נפשם'. הדברים הנוראים קורים בצורה ברורה, לא בהסתר. אוי לנו שכך עלתה בידינו. אסור להשלים עם כל דבר. זו עקירת, עקירת, עקירת הדת. לא להיגרר כל מיני שטויות. נתרחק מכל הניסיונות. ה׳ יהיה איתנו".

הגר"ש אוירבך בנאומו (צילום: ישי כהן, כיכר השבת)

20:31 - הגר"ש אוירבך פורץ בבכי: "חז"ל גזרו שתמיד ש'הם' רוצים להתקרב, צריכים להתרחק - כמו שמתרחקים מעכו"ם בפת ויין. הדברים הכי קשים, הם נכנסים לכל בתי המדרשות, מנסים לגייס. אוי לנו שכך עלתה בימינו. אלו דברים שהם עיקרי הדת שעל זה מסרנו את נפשנו בכל דור ודור. היום בתוכינו יש צרה. מי שחי - אסור לו להשלים עם המציאות הזו. אנחנו נלך אחרי המציאות? חס ושלום!".

20:30 - מנהיג הפלג הירושלמי בנאומו: "אוי לנו שכך עלתה בימינו, פריצי עמך טועים. חז"ל הזהירו אותנו שהערב רב מציקים לישראל בגלות האחרונה שהיא הכי קשה. צריכים להתעורר שלא להיגרר לשום 'אשר קרך'. אוי לנו שצריכים לבוא ולהסביר את הצרה שקמו פריצי עמך לקרר, שהם ככל הגויים ממש. אנחנו נגיד 'לי בינה', אנחנו נידבק באמת עד אחרית הימים ובוודאי שאנחנו באחרית הימים".

(צילום: ישי כהן, כיכר השבת)

20:28 - מנהיג הפלג הירושלמי הגאון רבי שמואל אוירבך החל את נאומו באירוע: "אני מברך את כל מי שהגיע להילחם על הדת והיהדות"

20:26 - הרב דוד זיכרמן נשא דברים קצרים ואמר: "אוי מה היה לנו. זו גזירת שמד, חוטפים ילדים, שמים אותם בכלא".

20:25 - מנהיג "הפלג הירושלמי" שעומד מאחורי ההפגנות בחודש האחרון, עלה לבימת הנואמים באירוע לצלילי שירת "ימים על ימי מלך תוסיף".

(צילום: ישי כהן, כיכר השבת)

20:17 - מנחה האירוע טוען: "יש כאן אנשים שהגיעו לחבל בכבלים של הרמקול, שלוש פעמים קרעו את הכבלים".

20:16 - גאב"ד העדה החרדית הגאון רבי יצחק טוביה וייס הגיע לעצרת.

(צילום: ישי כהן, כיכר השבת)

20:15 - הרב רוזנברגר ממשיך בנאומו: "זו מלחמת שמד, הם לא רוצים את הבחורים בצבא, יש להם הרבה, הם רוצים להוציא אותם לשמד, עושים הכל להכעיס".

20:14 - מנהיג "הפלג הירושלמי" הגאון רבי שמואל אוירבך הגיע לעצרת.

20:11 - "צריכים לעשות בזה מסירות נפש בכל מה ששייך, צריכים לצאת מיליונים לרחובות למלחמה בשלטון" ממשיך חבר הבד"צ, "משום מה בשאר היהודת החרדית לא שומעים את קולם. ב"ה עדיין יש אלפי בחורים שיוצאים להפגנות, נכנסים לכלא וחוטפים מכות, זו ההצלה הגדולה נגד הגיוס. צריכים בכל המדינה, צריכים להיכנס לכלא בלי לחשוש. הבחורים שנכנסו לכלא צריך לשבח אותם שנכנסו על דברי תורה, כל מי שנכנס לכלא מחזיק את המצב, שיהיה פחות גזירת גיוס".

20:08 - הגאון רבי ישעיהו רוזנברגר, חבר בד"ץ העדה החרדית: "בחורי ישראל, שתדעו, כשאומרים יהרג ובל יעבור, זה פסק הלכה! לא מליצה. זה אותו דבר כמו גיוס בנות שהחזון איש אמר שאם יקחו בנות לצבא צריך להיהרג ובל יעבור, זה אותו דבר. ההשחתה שיש בגיוס בנים יותר גדולה מגיוס בנות. עושים אותם שלא יהיו יהודים, לכן זה יהרג ובל יעבור".

19:59 - מארגני ההפגנה חוששים מהפיכתה להתפרעות אלימה. ברמקולים נשמע שוב ושוב כרוז שמבקש: "לא להפריע לעצרת ולא להילחם בשוטרים".

אחת הכרזות שהונפו בהפגנה (צילום: ישי כהן, כיכר השבת)

19:57 - אחד הנואמים בעצרת "זו מלחמה בה הם נלחמים במי שאנחנו מייצגים - ואנחנו מייצגים את בורא עולם. הם חושבים שהם יצליחו למחוק את שארית ישראל. כמו שאמר ראש הממשלה הראשון ימח שמו וזכרו שבעוד 20 שנה לא ישאר שטריימל במאה שערים, הנה הנקמה, עברנו את פרעה, עברנו את היטלר, נעבור גם אתכם".

19:45 - הרב יורביץ ממשיך בנאומו: "בדורות האחרונים זו המלחמה בעמלק. זה התחיל בגיוס, ואז אמרו 'לא נורא - נעשה פשרה', ואז הגיעו לימודי ליבה וגם בזה אמרו שיעשו פשרה. על זה אנחנו באם למחות, אין פשרות, זו המלחמה שלנו. איך אפשר לשתוק שבחורים צעירים נופלים בצבא? זה הדבר הכי נורא שיש".

(צילום: ישי כהן, כיכר השבת)

19:42 - הגאון רבי יעקב מנדל יורביץ, חבר בד"צ "העדה החרדית" נושא דברים: "הגיעו מים עד נפש. זו מלחמה בה' ובמשיחו. הם רוצים לדכא ולטמא, רוצים להכניס את בחורי הישיבות לצבא, שבתוך דקות יהפכו למשהו אחר. זו המטרה שהייתה לעמלק. המחאה שלנו היא נגד אותו עמלק שביקש להשמיד את היהדות גם במוסדות החינוך".

19:40 - הנואם בעצרת מכריז: "אנחנו מצפים שהשלטון שהכריז מלחמה על עם ישראל לא ימשיך להיות השולט בארץ הקודש".

19:35 - "הציונות אינה מייצגת את עם ישראל, ההיפך - היא נלחמת בעם ישראל" אומר הנואם בעצרת. "כל המטרה שלהם היא לשנות את צורת ישראל. הצבא הוא מוסד שמד, זה הצבא היחיד בעולם שפועל לשנות את האידאולוגיה של החיילים, אין עוד צבא כזה בעולם כולו. מטרת הצבא - לשרוף את המורשת, לשרוף את טהרת עם ישראל, לא מובן מה הקשר שלהם לארץ ישראל כשהם לא מכירים בתורת ישראל".

(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

19:30 - הנואם מפנה אצבע מאשימה כלפי העיתונות החרדית: "איפה העיתונות החרדית? תתביישו לכם. את מה שהעיתונות החילונית יודעת - אתם לא מפרסמים. משתפי פעולה, בגהינום אין לכם מקום!".

19:20 - "הצבא מתעלל בבחורים" אומר אחד הנואמים בהפגנה. "אפשר לתת לו חמש פעמים לנקות את השירותים ועוד דוגמאות, התעללויות... ביום צום קראו לחייל חרדי לעבוד - בכדי שישבר". הנואם מאשים כי מדובר ב"מחנות שמד ברוחניות. מחנות כפייה. איך אנחנו ישנים בלילה? מדובר במאות בחורים".

19:15 - במהלך העצרת ביקשו המארגנים מהקהל להיכנס לתוך שטח העצרת המוגדר ולא להתעמת עם השוטרים. למרות זאת, נרשמו עימותים בין עשרות מפגינים וכוחות יס"מ.

(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

19:08 - "צריך לצעוק כנגד הכניעות, נגד זה שאנשים מסוגלים לישון בלילה כשמאות בחורים נמצאים בסכנת שמד" זועק אחד הנואמים בעצרת. "כשבתי הכלא מלאים בבחורים שנלחמים על יהדותם, שרוצים לשמור שבת וצניעות, שנלחמים על חיי הנצח. היום כבר לא צריך חוק, היום משמידים אלפי בחורי ישראל, המציאות כבר קיימת ונמצאת, מה נענה ביום הדין".

19:05 - בהוראת ראב"ד העדה החרדית הנאומים בהפגנה יהיו בשפה העברית.

19:00 - החלה הפגנת "הפלג" בצומת שרי ישראל בירושלים. במקום כוחות משטרה גדולים.

צילום: ישי כהן, כיכר השבת

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר