סיננו עפר וגילו

נחשף ראש העמוד שהקיף את בית המקדש

ממצא היסטורי: על רחבת הר הבית, סביב בית המקדש, עמד במלוא תפארתו מערך של שדרת עמודים. במהלך סינון עפר מהר הבית, נחשף ראשו המסוגנן של אחד מהעמודים הללו (מענין)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הממצא שנחשף (צילום: צחי דבירה)

ראשו של עמוד שהוצב בהר הבית בימי בית המקדש השני, התגלה במסגרת פרויקט סינון העפר מהר הבית. העמוד היה חלק משדרות העמודים - סטיו - שהקיפו את בית המקדש.

מהממצא נראה, כי קוטר העמוד בקצהו העליון היה 75 ס"מ, נתון המעיד על סגנון הבנייה בתקופה היא. לדברי ד"ר גבי ברקאי, ממנהלי פרויקט סינון העפר מהר הבית, "מדובר בכותרת בעלת סגנון עיצוב דורי ממאפייני האמנות של ימי בית חשמונאי. כפי הנראה מדובר בכותרת של עמוד ששימש חלק מהסטיו המזרחי של הר הבית, שכונה על ידי יוסף בן מתתיהו ואף בברית החדשה ה'סטיו של שלמה'".

"עמוד שכזה הוא עדות מרשימה לעוצמת הבנייה בהר הבית בתקופת בית המקדש השני ומתיישב היטב עם עדותו של ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו, שתיאר את שראה במו עיניו. גובה עמודים של 25 אמות הוא שווה ערך ל־12.5 מטרים. העמודים הוצבו בשני טורים מקבילים, ועליהם הונחו קורות ארזים, שתמכו בקירוי", אומר ברקאי.

לדבריו, "ניתן לדמיין את עולי הרגל, המגיעים להר הבית בשלושת הרגלים, נדהמים לנוכח עוצמת הבנייה האדירה שנגלתה לנגד עיניהם לאחר שנכנסו דרך שערי הר בית לתחום הרחבה שהקיפה את בית המקדש. העמודים סביב הרחבה שימשו מקום צל עבור אלפי המבקרים ששהו בו בזמן על שטח ההר".

וזהו תיאורו של יוסף בן מתתיהו, בספר "תולדות מלחמת היהודים ברומאים", את העמודים הללו: "הסטווים היו כולם בני שתי שורות עמודים, וגובה העמודים עשרים וחמש אמות. יוקרתם הטבעית של עמודים אלה, פאר ליטושם וחיבורם המדויק יצרו מראה מרהיב עין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר