מיוחד: ההכשרה לפסח הכי גדולה בישראל

מבצע ההכשרה לפסח של צה"ל, הוא הגדול ביותר בישראל, והושלם השבוע בהצלחה. משה פריגן שוחח עם אלוף משנה הרב חגי ולוסקי על האתגרים, החידושים ודקדוקי ההלכה במבצע ההכשרה (חדשות)

משה פריגן | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצלם)

מבצע ההכשרה לפסח הגדול בישראל הסתיים בהצלחה. ראיון עם ראש מחלקת (רמ"ח) הלכה אלוף משנה הרב חגי ולוסקי על האתגרים, החידושים ודקדוקי ההלכה במבצע ההכשרה הגדול ביותר בישראל.

את הרב חגי אני פוגש בחמ"ל הרבנות הצבאית בבסיס במרכז הארץ. העדכונים עולים כל העת – רבני הפיקודים מעלים במערכת השליטה את כלל העדכונים והשאלות עמן הם מתמודדים ומעדכנים על עוד מטבח ועוד מטבח שהוכשר ועבר למצב כשר לפסח.

הרב חגי, מה ההבדל בין מבצע ההכשרות לפסח בצה"ל ובין מבצע הכשרה במקומות אחרים?

"ראשית צריך לזכור, הרבנות הצבאית הראשית היא הרבנות הגדולה ביותר בישראל הן בהיבט הגיאוגרפי מאילת ועד לחרמון, הן בהיבט כח האדם המונה אלפי אנשי קבע, סדיר ומילואים והן בסוגיות הייחודיות אליהן היא נדרשת".

"שנית, בשונה מבתים וארגונים הצבא לא יכול לעצור מפעילותו ולו לדקה – פעילות שמחייבת הזנה במזון איכותי בכל עת ובמקומות מסויימים עד לחמש ארוחות סביב היממה".

"שלישית, אנו מתמודדים עם יחידות שתחת אחריותן עשרות מטבחים וכן מטבחים במטוסים וכלי שיט הנמצאים הרחק מגבולות ישראל ודי לחכימא – ככלל אין מטבח או מטבחון מגדול ועד קטן שאינו ממופה ושאליו לא מגיעים נציגי הרבנות הצבאית. מדובר באלפי מטבחים ומטבחונים שלכל אחד מהם אפיון שונה ושאלות הלכתיות שלכולן אנו נותנים מענה.
איך אתם מתמודדים עם שאלת האבטחה במקומות מסוכנים, מטבחים עתירי טכנולוגיה וסוגיית הבטיחות בסביבת ההכשרות?".

"כמו כל מבצע בצה"ל גם מבצע ההכשרה מתנהל על פי הסדרים הצבאיים ועל כן המחלקה שברשותי מינתה קצינים יעודיים המטפלים בסוגיות אלו. מיננו קצין אבטחה המוודא כי כל מוקדי ההכשרה שהינם בשטח פתוח בסמוך למוצבים הינם מאובטחים בכוחות חמושים. לצד קצין זה מיננו קצין בטיחות שחיבר תורת הפעלה בטוחה ובדק את תקינות כל ציוד ההכשרה בדגש על מבערי גז וחביות מים רותחים. מהצד הטכנולוגי יש לנו חברה חיצונית האחראית למענה טכנולוג מקיף לתנורים ומדיחי כלים הצריכים פירוק. לסיכום, תפקידו של הרב הוא לתכלל את האירוע ולהתעסק בעיקר – כלומר במענה לשאלות הלכתיות".

מה הם החידושים שהכנסת השנה בנושא ההתארגנות לפסח?

"מכיוון שהחל מהיום יום ה' כלל המטבחים כשרים, סופקו לראשונה לחמניות כשרות לפסח וממרחי בריאות מקטניות שיאכלו עד ליום א', ולאחר מכן יעברו כלל המטבחים למצב כשר לפסח ללא קטניות. שנית, השנה כל ירקות העלים בדגש על חסה יהיו בהכשרי ה'מהדרין' המקובלים השונים. שלישית, הרבנות הצבאית הכינה קערות סדר אישיות שיחולקו לחיילים הנמצאים במוצבים מרוחקים ובמארבים".

לאור קיצוץ ימי המילואים בכל צה"ל מי הם האנשים המבצעים את כל האופרציה הזו?

"אדגיש כי היכן שצריכים אנשי מילואים אכן אנו מגייסים אותם ללא בעיות. לצד זה אנו מתייעלים כל הזמן והיכן שאנו יכולים לחסוך מאנשי מילואים לעזוב את ביתם אנו עושים זאת בשמחה. מי שגישר על הפערים הם אלפי החיילים החרדים המשרתים במסלולי שח"ר ונצח לצד מאות רבות של בני ישיבות הסדר שהגיעו מהישיבות לימי ההכשרה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר