תגובה לטבח באידליב

ארה"ב תקפה בסוריה בתגובה לתקיפה הכימית באידליב

59 טילי שיוט טומהוק שוגרו ממשחתות אמריקאיות לעבר בסיס חיל האוויר הסורי בחמה. הבסיס הוצא מכלל שימוש ולפחות 14 מטוסים הושמדו, ראש הממשלה נתניהו גיבה את התקיפה בסוריה (בעולם)

התקיפה בסוריה (צילום: צבא ארה"ב )

ארצות הברית ביצעה הלילה תקיפה נרחבת בסוריה משתי משחתות שעגנו בים התיכון.

במהלך התקיפה שוגרו חמישי ותשעה טילי טומהוק לעבר בסיס חיל האוויר הסורי באזור העיר חומס ממנו המריאו ככל הנראה המטוסים שביצעו את התקיפה הכימית השבוע במחוז אידליב בה נהרגו לפחות מאה וחמישים בני אדם ויותר מארבע מאות נפצעו כתוצאה מפגיעה של גז סארין.

התקיפה בסוריה צילום מהמשחתת האמריקנית (צילום: צבא ארה"ב)

סוריה הרשמית הודתה כי בסיס חיל האוויר שלה הותקף ו-4 חיילים סורים נהרגו, לטענת ארגוני מורדים לפחות ארבעה עשר מטוסים מסוג סוחוי הושמדו בתקיפה, כמו כן, נפגעו מסלולי המראה, מחסני נשק, עמדות צבא, מגדל פיקוח, וככל הנראה שדה התעופה יצא מכלל שימוש. עוד טענו ארגוני האופוזיציה כי מומחי צבא איראנים ורוסיים עשו בתקופה האחרונה שימוש תכוף בשדה התעופה ואפשר שמתקנים או מומחים של הרוסים או האיראנים נפגעו בתקיפה.

מדובר בתקיפה משמעותית במיוחד שלדברי המומחים יכולה לשנות את פני ההיסטוריה. "התקיפה האמריקאית בליל חמישי עשויה לסובב הגלגל אחור ולקבע מחדש את הטאבו, או האיסור החברתי על השימוש בנשק כימי" , אומר ל'כיכר השבת', ד״ר עופר ישראלי, גאוסטרטג - מומחה למדיניות ביטחון בינלאומי והמזה״ת מהמרכז הבינתחומי, הרצליה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הלילה לאחר התקיפה "שנים של ניסיונות בינלאומי לשנות את ההתנהגות של אסד נחלו כישלון דרמטי".

מזכיר המדינה האמריקני רקס טילרסון אמר כי: "ארצו לא ביקשה את אישורה של רוסיה לתקוף בסוריה. רוסיה נכשלה במילוי ההסכם מ-2013 להיפטר מהנשק הכימי בסוריה" הוסיף טירלסון.

עוד אמר מזכיר המדינה כי "אסד ביצע מתקפה כימית על נשים וילדים. יש לנו רמה גבוהה של ביטחון שזה היה על ידי מטוס בהנחיית אסד. יש לנו ביטחון גבוה שהמתקפה עירבה גז סארין".

הרוסים כמובן פחות מרוצים מהמצב, אחרי תקופה ארוכה של ממשל אובמה שלא התערב בנעשה באזור והותיר אותו לשליטתם המלאה המצב כנראה משתנה. יו"ר ועדת הביטחון של הפרלמנט הרוסי אמר כי רוסיה תבקש לקיים דיון דחוף במועצת הביטחון של האו"ם בעקבות התקיפה האמריקנית הלילה בסוריה. הוא הוסיף כי התקיפה עלולה לשבש את המלחמה בטרוריסטים בסוריה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר (ו') לתקיפה בסוריה ואמר: "בדיבורים ובמעשים שלח הנשיא טראמפ מסר חזק וברור - שימוש בנשק כימי והפצתו, הם בלתי נסבלים".

ראש הממשלה הוסיף: "ישראל תומכת תמיכה מלאה בהחלטת הנשיא טראמפ ומקווה שמסר נחוש זה מול הפעולות הנוראיות של משטר אסד יהדהדו לא רק בדמשק, אלא גם בטהראן, פיונגיאנג ובמקומות אחרים".

טראמפ קיבל תמיכה גם מהסעודים, גורם במשרד החוץ הסעודי אמר כי סעודיה מביעה תמיכה מלאה בפעולות הצבאיות של ארצות הברית נגד יעדים צבאיים בסוריה בתגובה לשימוש של המשטר הסורי בנשק כימי נגד אזרחים.

"השימוש הזה הוא המשך לפשעים המתועבים שמבצע המשטר הזה מזה שנים נגד העם הסורי", אמר הגורם והוסיף כי ההחלטה האמיצה של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ מהווה "תגובה על הפשעים של המשטר הזה נגד עמו בצל חוסר המעש של הקהילה הבינלאומית לעצירתו".

קודם לתקיפה האמריקנית התכנסה מועצת הביטחון של האו"ם ודנה בתקיפה הכימית שביצע משטר אסד בסוריה אך המועצה לא קבלה כל החלטה.

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר: "הדאגה העיקרית שלי עכשיו היא לוודא שמי שאחראי לכך ייתן את הדין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר