מה תפקידו של רב צבאי בגדוד חרדי? ראיון חג

ראיון חג עם רב גדוד נצח סרן שאול עבדיאל • איך מתמודדים עם כשרות ומנהגים רבים סביב שולחן סדר אחד ומה הוא תפקידו של רב צבאי בגדוד חרדי (חרדים במדים)

אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

אנחנו נמצאים בערב פסח יום בו עוברים הכשרה לפסח כלל הבסיסים של צה"ל. האם אפשר לומר שמבצע הכשרות הבסיסים של גדוד נצח יהודה הושלמו?

אכן, הכשרת הבסיסים הושלמה. מרמת הבסיסים ועד הפילבוקסים והמוצבים הקטנים והרחוקים ביותר וכמובן שדאגנו עד הרגע האחרון שכל כלי הרכב המבצעיים והמנהליים יהיו נקיים ומוכשרים.

כמה עשרות חיילם נרתמו בהכשרות השונות, רובם חיילים בגדוד וכמה קצינים מהרבנות הצבאית אדר מפקדים על כל המבצע.

גדוד נצח יהודה נמצא היום בגדוד הצפוני של חטמ"ר בנימין. אנחנו פרוסים ב 10 פילבוקסים, שלושה בסיסים ובתוכם מאות חיילים, הכשרנו את כל המקומות.

איך אתם עורכים סדר במקומות הקטנים והמרוחקים האלה?

הזכרנו פילבוקס, בזמן ליל הסדר הם שומרים במוצב או בפילבוקס, נמצאים שם ברמה מצומצת, אפילו לא מספיק למנין. החיילים מקבלים את ערכת הסדר שמכילות את כל מה שנחוץ. בנוסף החיילים מקבלים את האוכל של החג ישרות לעמדות השמירה.

איך מתמודדים עם נושא הכשרות למהדרין והמנהגים השונים כגון שרויה וקטניות בגדוד חרדי?

עניין כשרות המהדרין למאות חיילים, זו משימה קשה מאוד, צריך לוודא שהכל כשר למהדרין ושבודק מיוחד יבדוק את המטבח ושיראה שהכל כהלכה. בנוסף יש מחסן שמיועד לפסח שמספק את הנדרש.

אפשר להגדיר את גדוד נצח יהודה ככור היתוך של המגזר החרדי. חיילים אשכנזים אוכלים יחד חייל ספרדים, חסידים לצד תימנים וכו. מבחינת הכשר אנחנו מוודאים שהכל כשר בהכשרת הבדץ וכל הגדודים אוכלים מצה שמורה. כל החיילים עוברים הדרכה לפני החג על המנהגים השונים וההלכות המיוחדות של כל עדה ועדה וכך לא נמצא שחייל אשר שומר על משהו מסויים, לא יוכל להקפיד עליו.

ליל הסדר הינו ליל שימורים, החייל הפשוט לא מתקשה בעניין? מצד אחד הוא יודע שהלילה הוא ליל שימורים ומצד שני עליו לעלות לשמירה?

אנו נאלצים להגן על עם ישראל כל עוד קמים לכלותנו. חיילים מספרים שהם מרגישים עוצמה רוחנית לסגור חג ולקיים את ליל הסדר בצבא. בא אליי חייל לפני כשבוע ושאל אותי איפה אני בחג. עניתי לו שכמו בכל שנה אני עם החיילים. אמר לי החייל, אני פה! שנה שעברה הייתי צריך לסגור חג בבסיס, והרגשתי חוויה רוחנית עצומה. השנה, אפילו שאני לא חייב, אני רוצה מאוד להישאר פה.

איך הרב מסתדר עם שאלות קשות של חיילים הן בתחום ההלכתי ובטח גם בנושאי עצה טובה?

אני נתקל באלפי שאלות של חיילים אנחנו נותנים להם תשובה גם בפן הלוגיסטי וגם בפן הנפשי. אני שמח להיתיעץ עם גדולי הדור של הציבור החרדי. כשיש בעיה פרטנית הקשורה למשפחה אני פונה לרבני שכונות בבני סרק ובירושלים אבל אני לא מפרסם את שמם כי הם מתנגדים לגיוס.

מה היא השפעה של הרב בתוך הגדוד?

הרב הינו הדמות שבא מהמערכת אך מבין את מה שקורה מחוץ למערכת, הגורם שמבין את החיילים ונותן להם מענה בכל דרישה. אפשר אפילו להגדיר את התפקיד כפסיכולוג וכאבא.

יש לנו בגדוד חיילים בודדים רבים. חלק שבאו מחו"ל וחלק שמשפחותיהם עזבו אותם, שהחברה לא קיבלה אותם . אני שמח שהצבא נותן להם מענה של ת"ש, חיים בדירה מהצבא ומקבילים כספים המתאימים להם.

במענה הנפשי אני מנסה למלא את החסר אבל אין כמו אבא ואמא.

הרב מוצא את עצמו בקשר עם ההורים?

יש הורים שמתענינים דורשים ושואלים ויש הורים שאני נאלץ לפנות אליהם. או שהם לא יודעים או שלא אכפת להם. לפעמים אני מצליח לחבר בין אבא ובן שלא דיברו שנים. בזמן שירותם. הרבה חיילים חוזרים לחיק המשפחה ומוצאים את הדרך לחזור אחד לשני.

באמצע ההכשרות היה את הפיגוע בגזרתכם זה לא השפיע?

נכון, זה קרה סמוך לאיפה שהיינו כוחותינו קפצו מיד, באמצע ההכשרות של הבסיס אני שם לב שחלק מהחיילים נעלמו לי לפיגוע. דווקא החיילים האלה כשחזרו לבסיס חזרו למלאכת ההכשרה בשמחה רבה ותחושת אחריות גדולה.

מה הרב מאחל לחג הפסח?

אני מאחל לחיילים החרדים שישאבו את העוצמות הרוחניות והנחשוניות לעשות שינוי בחייהם ובסביבתם מתוך נחת וענווה וכמובן חג שמח ושקט.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר