בביקור במוסקבה

טילרסון: "יחסי ארה"ב רוסיה בנקודת שפל"

מזכיר המדינה האמריקאי פגש את מקבילו שר החוץ לברוב ואת הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין על רקע המתיחות העזה בין שתי המדינות לאחר התקיפה האמריקאית בסוריה (חדשות בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
טילרסון ולברוב הערב (צילום: מחלקת המדינה האמריקנית)

הערב (יום ד') נפגש נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם מזכיר המדינה האמריקני, רקס טילרסון, המבקר במוסקבה על רקע המתיחות העזה בין שתי המדינות בשל התקיפה האמריקאית בסוריה בת בריתה של מוסקבה. הפגישה הייתה אמורה להיות בין טילרסון למקבילו הרוסי לברוב אך פוטין החליט בעצמו לפגוש את מזכיר המדינה האמריקאי.

במסיבת עיתונאים שערכו יחדו מזכיר המדינה האמריקני ומקבילו הרוסי שר החוץ סרגיי לברוב לאחר הפגישה עם פוטין אמר טילרסון כי "יחסי ארה"ב ורוסיה נמצאים בנקודת שפל וכך גם האמון בין המדינות. שתי המעצמות הגרעיניות לא יכולות להיות ביחסים מסוג זה".

השיחות המדיניות היום במוסקבה סבבו בעיקר סביב המשבר בסוריה והאינטרסים המנוגדים של המעצמות. "סוריה השתמשה בנשק כימי מסוגים שונים ביותר מ-50 מקרים", הבהיר טילרסון לאחר פגישותיו עם מנהיגי רוסיה במוסקבה. "ככל שמצטברות הראיות - אפשרי שנגיע לסף ההכרחי כדי להעמיד לדין את אסד בגין פשעי מלחמה". עם זאת הבהיר טילרסון כי בניגוד להאשמות ורמיזות מהימים האחרונים, "אין לארה"ב כל מידע מהימן המצביע על כך שכוחות רוסיים היו מעורבים בתקיפות כימיות בסוריה".

שר החוץ הרוסי לברוב אמר מצדו במסיבת העיתונאים המשותפת עם טילרסון כי "רוסיה וארה"ב מאמינות כי חקירת ההפצצה הכימית בסוריה על ידי האו"ם היא הכרחית". הוא הוסיף כי מדינתו וארה"ב הסכימו להמשיך לשתף פעולה כדי למצוא פתרון בדרכי שלום לסוריה: "שיתוף פעולה בין רוסיה לארה"ב יועיל לעולם. המתקפה בסוריה החמירה את המצב. אני לא מאמין שהסלמת המצב בין המדינות זה טוב".

לברוב הוסיף: "אנחנו רוצים להביס את דאעש ואת שאר הטרוריסטים, זו המטרה המשותפת שלנו, והיום אשררנו זאת".

מוקדם יותר היום אמר פוטין אמר כי מאז כניסתו של דונלד טראמפ לתפקיד נשיא ארה"ב, פחת האמון בין מוסקבה לוושינגטון. זו ההצהרה החריפה ביותר שהשמיע פוטין עד כה נגד טראמפ שאף הואשם בעבר כי הוא מחמיא יותר מידי למנהיגותו של פוטין.

פוטין שב ודחה את טענותיה של ארה"ב כי משטרו של בשאר אסד הוא שהשתמש בנשק כימי נגד אזרחים באזור אידליב החודש. הנשיא הרוסי אמר כי דמשק עמדה בהתחייבותה להתפרק מהנשק הכימי שברשותה, וטען שוב כי משטר אסד רק תקף מחסני תחמושת של המורדים באזור אידליב – וכי נשק כימי שהיה בהם התפזר ופגע בתושבים. את הטענה שמשטר אסד תקף מיוזמתו בגז כינה "שקר".

בנוסף, הערב רוסיה הטילה וטו על הכוונה של חברות מועצת הביטחון של האו"ם לגנות את סוריה בעקבות ההפצצה הכימית באזור אידליב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר