החג הברברי שהתגייר

לא תאמינו: זה המקור האמיתי של המימונה

מה הקשר בין שבט גד, הנביא ישעיהו, תשליך, ראש השנה הפרסי, המואזין הראשון בילאל אבן רבאח ופולחן למזיקים? על המקורות העתיקים של חג המימונה אותו נוהגים יהודי מרוקו לחגוג במוצאי חג הפסח (יהדות, חגי ישראל)

ראש הממשלה נתניהו ורעייתו שרה בטקס מימונה. מקור החג - בפולחן עתיק נגד מזיקים (צילום: אבישג שאר ישוב)

מימונה, מאיפה באת? חג המימונה אותו חוגגים יהודי מרוקו הינו אחד החגים השמחים, המתוקים והצבעוניים שהפך לחג אותו חוגגים גם המוני ישראלים. מקורותיו של החג לוטים בערפל ובעשרות השנים האחרונות נדרשו אליו פוסקי הלכה רבים שנתנו טעם מן המקורות לחג זה.

רבים פירשו את משמעות החג כחג האמונה בביאת המשיח או מלשון ממון - זכר לביזת הים. היו גם שייחסו את החג ליום הולדתו של הרמב"ם, "מימוניידס", ואפילו ליום הילולתו של רבי מיימון אבי הרמב"ם. הסברים אלו, על אף יופיים, הינם חדשים מאוד ואינם מתיישבים עם מנהגי החג ובוודאי לא עם משמעות המילה "מימונה".

בכדי להבין מה הוא חג המימונה ולמה הוא נחגג, אנו צריכים להכיר את מנהגי החג, השירים אותם נהגו לשורר בו ולהכיר מנהגים ומקורות בעמי איזור הים התיכון שנהגו לציינו, ועל כך בהמשך.

הכנת מופלטה (צילום: מיכל פתאל, פלאש 90)

מנהגי החג

עריכת השולחן: בשונה מסעודותיהן המפורסמות והעשירות של יהודי מרוקו, בשולחן המימונה נהגו להניח "סימנים" ולטעום מהם מעט. סימנים אלו אינם אוכל, אלא סמלי התחדשות הטבע והיטהרות, ועל כן לא מגישים לשולחן זה בשר, אלא קמח לבן, דבש, פול, תמרים, עשבים ירוקים, דגים חיים בקערת מים ובצק שבתוכו חמישה תכשיטי זהב או מטבעות.

המבקרים היו טועמים מעט ומברכים "תרבח ותסעד" - רווח ואושר לבני הבית. כאן המקום להדגיש את השתתפותם של מוסלמים רבים בטקס זה.

שירים: יהודי מרוקו נהגו לשיר סביב השולחן "אה לאלה מימונה / אה מבארכה ומסעודה" הו האדונית מימונה / הו מבורכת ובת מזל".

"בו הרס": עם שחר, היו היהודים יוצאים למקורות המים וטובלים בהם. לאחר מכן מתפללים בערבית. כך בקזבלנקה היו מתפללים: "סיר אבו הראס, סיר א דר, סיר א לעלאיל" (לך בן הרס, לך כאב, לכו מזיקים) וכך בתפיללאלת: "דפענה לבאס אולעכאס" (אנו דוחים את הרוע והכישלון) וכך בכל עיר ועיר סביב ים, נהר, מעיין או באר היו טובלים במים או שופכים על הרגליים ולאחר מכן משליכים אבן או חלוק נחל למים.

מנהג החג הקדום: שירה ותפילה נגד מזיקים ושדים בים (צילום: שאטרסטוק)

מנהג התפילה בים מזכיר את טקס התשליך שנעשה על ידי ניעור הבגדים למים ואמירת הפסוק "ותשליך במצולות ים כל חטאותם", סימן להטבעת הרע ולביטולו במים. בנוסף, הוא מזכיר את הזאת מים בחג השבועות - במרוקו פשט המנהג לשפוך מים איש על רעהו ביום חג השבועות, ­מנהג שחכמי ישראל לא הצליחו לבטל במשך דורות.

בעולם העתיק רווח מנהג של "עריכת שולחן למזיקים". הנביא ישעיהו, הוכיח את ישראל ואמר "ערכו לגד שולחן", גד הוא "אל המזל" שאותו היו מרצים בשולחן ערוך ושמו הפך לסמל לברכה, כפי שנכתב בספר בראשית על הולדת גד "כי בא גד" בא המזל.

במשנה מצאנו שהאומר "הוסיפו" על השולחן, הרי זה מדרכי האמורי (עד היום בעדות המזרח נוהגים לומר בברכת המזון "מה שהותרנו יהיה לברכה...") ובספר הזוהר (פרשת בלק) אנו מוצאים כי בלעם ערך שולחן וכן במקומות רבים. מנהג זה רווח עד היום בליל ראש השנה הפרסי, ה"נורוז", בו מניחים על השולחן עשבים, דגים חיים ומטבעות.

מימונה בבני ברק (צילום: ישראל כהן, כיכר השבת)

המקור הקדמוני של המימונה

מן השיר ומהמנהגים שהזכרנו אנו מבינים שישנה "אדונית" (מזיקה) בשם "מימונה" שהיו מרצים אותה בשולחן ערוך ונלחמים בה על ידי מים. ובכן, מי היא מימונה ואיך היא נקשרה ליהודי מרוקו? זאת יש לומר, מדובר ב"אדונית" שזה היה פולחנה.

גם מקובלים נודעים באשכנז הכירו בה, ואפילו ב"בעלה" השד מימון, ששורשי שניהם ידועים בצפון אפריקה. כיום, במרוקו מי שסוגדים למימונה הם אפריקאים מוסלמים המנגנים את מוזיקת הגנאוואה ושרים לה את אותם שירים כמו היהודים.

סביר להניח שאפריקאים אלו, המייחסים עצמם לתלמידו של מוחמד והמואזין הראשון בילאל אבן רבאח, הם שהביאו את צורת הפולחן הזו של עריכת השולחן מפרס בזמן הכיבוש הערבי, שם צורת פולחן זו הייתה מקובלת בחגיגות השנה החדשה.

מכיוון שיהודים רבים במרוקו הינם צאצאי הברברים שהתייהדו, פשט המנהג והפחד משדים ואלילים אלו גם בהם, יחד עם צורת גירוש השדים וריצויים.

כאמור, לא רק במרוקו הכירו את השדים מימון ומימונה, אלא גם באירופה, כפי שמביא רבי אליהו בעל שם ומקובלים רבים העוסקים בקבלה מעשית שהטעימו את מנהג התשליך בלחימה במזיק "מימון בן נח". כך בספר הקנה (הפליאה) מביא ש"איסרו חג של פסח הוא יום המסוגל לעין הרע".

במקור, קראו היהודים לחג זה "ליל אל מימון", כפי שמובא בכתבי בנימין השני ובכתביהם של נוסעים רבים. עם השנים, אימצו יהודי המאגרב את השם מימונה המקובל יותר אצל השבטים הברברים, מה שמסביר את השתתפותם של מוסלמים רבים בטקסי החג אצל היהודים.

הפולחן לשדים הפך ל"חג של כולם", אפילו של אשכנזים מבטן ולידה (צילום: אלי קובין - עיריית אלעד)

לסיכום, ניתן לומר כי חג זה השתרש אצל יהודי המאגרב מפני פחד המזיקים מימון ומימונה והנסיון הבלתי פוסק לרצותם. במקביל, יהודי אשכנז שבהשפעת המקובלים המרוקאים שנדדו לארץ ישראל ולאשכנז והביאו עימם את האמונה בז'נון (המזיקים) תיקנו את מנהג התשליך.

כך או כך הפכו מנהגים אלו אצל היהודים למנהגים מקובלים עליהם נהגו ישראל קדושים לשמור ולחגוג.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (87%)

לא (13%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

44
על כך. יש ב"אוצר החכמה". לא ללמוד מתוך מקורות שוא ומדוחים כמו ה"חוקר" הזה.
אליהו
43
יכול להיות שהמוסלמים קשרו את זה לשדים אבל אין קשר לשתיות האלו חוץ מזה רוב רובם של יהודי מרוקו מקורם בספרד חלקם קרויים על שמם של הערים בספרד כמו טולדו זה טולדנו ועוד ועוד
כהן
42
משה פריגן, לך תנוח! אתה עייף מדיייי!
מרוקאית
41
שימו לב שהכותב פריגן, הוא מרוקאי גאה. הוא גם אחד המעמיקים במקורות המנהגים השונים וכותב הרבה על תרבויות הלבנט. מן הסתם בדק היטב, טרם העלה כתבה כה שנויה במחלוקת... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
קורא
בגלל זה הוא שינה את שם המשפחה מאיפרגן לפריגן...
פריגת
40
נראה לי מופרך שהיהדות תפנים ותקדש חג אם זה מקורו. זה גובל אם לא ממש עבודת אלילים אם זה נכון. איך יכול להיות שזה עבר את גדולי הצדיקים האמתיים והקדושים של העדה המרוקאית? מאידך, המקור של ככיר השבת אמור להיות מקור אמין בטח בנושאים דתיים. אתמהה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים
39
אוסף קשקושים חסרי מקור, אין קשר בין מילה אחת לשניה. הזוי.
חיים
38
תשליך מימונה ושאר ירקות רק תורת משה רבנו
שי
אתה פשוט מתקמצן על הקמח לכן אתה לא חוגג גם ביום העצמאות אתה אף פעם לא בא בידיים רקות אתה מביא את האחים שלך לעל האש..
דינה
37
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חבל
36
שטויות.
רם
35
תראו מה הוא כותב על ה"תשליך": "יהודי אשכנז שבהשפעת המקובלים המרוקאים שנדדו לארץ ישראל ולאשכנז והביאו עימם את האמונה בז'נון (המזיקים) תיקנו את מנהג התשליך." זה אמיתי?
מנחם
34
מאמונה למימונה: "וַיַּאֲמִינוּ בַּיהוָה וּבְמֹשֶׁה עַבְדּוֹ". היה זה יום חג לבני ישראל לאחר שחצו את הים בחרבה ומצרים טבע. כולם אז יצאו במחולות ובשירה והאמונה באל ובמשה בשיא כל הזמנים. זאת שמעתי לראשונה מאחי מורי פנחס. יום האמונה לא השתרש בגלויות אחרות. ואצל היהודים המרוקאים כן. ובמרוקו היו גם מי שא
משה חזן
33
דרוש לערב המימונה חבר מרוקאי בתמורה הוא יוזמן ליום השואה..
אשכנזי מת
32
"יהודים רבים במרוקו הינם צאצאי הברברים שהתייהדו". חחח... כזאת שטות לא שמעתי זמן רב....
מרוקאי
שבט שחי בהרים
האיחוד האירופי
מה היינו עושים בלעדיך, אם לא היית מסביר לנו שמנקדים את הב' בסגול? אולי תבדוק בהזדמנות מאיזה ברברים יצאת, יתכן שאנחנו קרובי משפחה
ברברי מצוי
אז הגיע זמן שתשמע
מירי
31
עורכים לגד שולחן זה עבירה שצריך להיזהר מנ בעריכת שולחן אז לא הבנתי איך זה נהיה משו מותר... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נתנאל
30
הרש"ש הקדוש תיקן!
נתנאל
29
והנה לשון הרמ"א ביו"ד סי' קעח סעיף ג "יֵשׁ מְקוֹמוֹת שֶׁנָּהֲגוּ לַעֲרֹךְ שֻׁלְחָן וְלָשׂוּם עָלָיו מִינֵי מַאֲכָל בַּלַּיְלָה שֶׁלְּמָחָר מָלִין תִּינוֹק, וְיֵשׁ בָּזֶה אִסּוּר מִשּׁוּם הַעֹרְכִים לַגַּד שֻׁלְחָן"
בנימין המכבי
שאסור לקשקש דברים שאין לך מושג בהם. כשתגדל תבין שאין שום קשר לעריכת שולחן לגד, והכל הוא מסורת של מאות שנים בין יהודי מרוקו הצדיקים.
מאיר
28
איך יכול להיות חג של גויים הנחגג בדיוק כל שנה בשנה במוצאי באסרו חג של פסח ??! למקרה ששכחתם אין עוד עם המקדש את הלבנה ומעבר את השנים כמונו בטח לא הברברים. לא (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משחק במילים
27
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבדלללאא
26
טועים ומטעים. הנה המקור. מימון בערבית זה מזל. פנחס הבכור. שהיה עוד בצעירותו לתלמיד חכם ולימד בפדלה שבמרוקו. הוא היה אומר, כאשר ישראל חצו את ים סוף, בכ"א ניסן, הוא יום שביעי של פסח. "וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת הַיָּד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה יְהוָה בְּמִצְרַיִם וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת יְהוָה וַיַּאֲמִינו
משה חזן
25
נא לעיין בשו"ע יו"ד סי' קעח סעיף א,ג אֵין הוֹלְכִין בְּחֻקּוֹת הָעוֹבְדֵי כּוֹכָבִים וְלֹא מִדַּמִּין לָהֶם. הגה: וְכָל זֶה אֵינוֹ אָסוּר אֶלָּא בְּדָבָר שֶׁנָּהֲגוּ בּוֹ הָעוֹבְדֵי כּוֹכָבִים לְשֵׁם פְּרִיצוּת, כְּגוֹן שֶׁנָּהֲגוּ לִלְבֹּשׁ מַלְבּוּשִׁים אֲדֻמִּים, וְהוּא מַלְבּוּשׁ שָׂרִים וְכַדּ
בנימין היהודי
שאתה צריך להכניס שתי תגובות מפגרות בשם דומה...
ינקי
24
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מרוקאי מבית יעקב
שבט שמגיע מההרים
האיחוד האירופי
23
זה לא עבודה זרה?....?
באמת אני מרוקאי
22
אפשר לעיין בתוכנת אוצר החכמה, יש שם כמה ספרים בענין זה. ל"חוקרים" השונים יש גם הסברים מדעיים לחגי ישראל.. רח"ל
אליהו
21
לא שמע עליה מימיו.. רק "החוקר" המהולל, הוא לבדו :)
יונתן
20
חג המימונה יסודתו בהררי קודש. חג אמונה וגאולה. חג שמרבה אהבה בישראל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
צפוני
19
מוכרח לומר. מקווה לטובת המרוקאים שהדברים לא נכונים, כי אם כן - תצילנה אוזנים.
שמאלץ
18
כל האמונות הללו זה עבודה זרה ממש (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מתעניין
17
מי ימונה במקום נתניהו המזיק? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
.
לפי המקורות השונים, זהו חג של ברברים אפריקנים ובמקור חג שהובא מפרס לפני כ1,500 שנה למאגרב ובסוף עבר גם ליהודי מרוקו, שחלקם הם צאצאי האפקרינם שעברו לדת היהודית אבל זהו חג שאינו רשום בספרי היהדות ה"חזקים", ובוודאי הוא בהירכיה הנמוכה מחגי ישראל: פסח, לג בעומר, ראש השנה , סוכות, חנוכה, טו בשבט
משה המלך הבא
והם חגגו בדיוק באיסרו חג של היהודים? לך תישן על האף
חחח
16
חשש עבודה זרה
שי
15
אין לי ספק שהיא ברברית בשורשה לברברים שהתיהדו .שמעתי זאת פעם ממרוקאי ספרדי גאה שאמר שיש להבדיל בין המרוקאים הספרדים לבין שוכני הרי האטלס שהם ברברים במקור. אמר שההבדל החיצוני בניהם גדול בעוד שהספרדים נראים מערביים יותר שוכני האטלס גסים ועזים ביותר ודומים לערבים ממש.בכל מקרה לגבי המימונה אין לי מושג
נשוי למרוקאית
מי שאמר לך את זה הוא שקרן! דווקא היהודים מהרי האטלס הם היהודים מחורבן בית ראשון! הם האורגינלים. אנחנו אלו המשונים ואלו שהמנהגים שלהם נמחקו במהלך השנים.
רם
14
אחרי ההרצאה המלומדת הזו דומני שלעמוד דום ביום הזיכרון קטן עליכם !! אני לא בטוח שהמאמר הזה במקום .. מנהג ברברי וכו' אם המאמר הזה היה בעיתון הארץ כבר הייתם נזעקים!! אני אשכנזי מאד אשכנזי ודומני שזה רק לגנאי ללכת ושללול מנהגים של עדות אחרות מה גם שמדובר במנהגים עתיקים (שאמנם מעליתו של הליכוד הפכו לפו
james
13
גם אצלנו חגגו את הממונה, אנחנו לא ממרוקו אצלנו היו עורכים שולחן עם כל מיני דברים טובים שמים חלב בכד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תמר
12
"בשונה מסעודותיהן המפורסמות והעשירות של יהודי מרוקו, בשולחן המימונה נהגו להניח "סימנים" ולטעום מהם מעט" יהודי מרוקו מאז ומתמיד נהגו לערוך סעודות עשירות. לא סימנים ולא שום דבר אחר. הכתבה כולה מתבססת על הזיות, כנראה לקח חומר טוב במיוחד
יורם בוזגלו
עדיף לשתוק ויחשבוך לטיפש מלדבר ולהוכיח את זה! עליך ללמוד הבנת הנקרא בסיסית, ובדחיפות!
מורה לעברית
11
חארטה לא מאמין שיהודים יראים יחגגו חג לפולחן עבודה זרה זה כל כך אינפנטילי. מקור בבקשה
איש ירושלים
כולם מודים ואומרים שזה להרחיק מזיקים
האיחוד האירופי
כל החברים הברברים שלך?
ברבר
10
דרוש מקור רציני לכל מה שאתה כותב...
עורך יקר
9
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אשכנזי גאה
8
מימונה בא מהמילה מימון שזה אורחים בפרסית לכן זה מנהג פרסי שנגנב על ידי מרוקאים
נועה
7
נתחיל עם זה שזה מנהג ולא חג. זה מנהג שהיה נהוג באיראן, היהודים הפרסים אימצו את המנהג הזה בנורוז שזה ראש השנה לפי האיראנים. והמנהג הזה נדד בקרב קהילות יהודיות והגיע למרוקו. אז תאכלו סוכר ושמן ותיהנו.
מקורית
6
מעניין מאוד. כמו המילה שביצעה צפורה במשה לפני שהוא חזר למצרים, 'ויהי בדרך במלון ויפגשהו יקוק ויבקש המיתו. ותקח צפרה צר ותכרת את ערלת בנה ותגע לרגליו ותאמר כי חתן דמים אתה לי. וירף ממנו אז אמרה חתן דמים למולת” (ד’ כ”ד – כ”ו)....
Donalee
5
כמה נהנים להגיד ברברים..פשוט לא יאמן בגזענות של היהודים האשכנזים והפיכת עדות הזרח לעם הברבארי. מי שברבארי זה עדות אשכנז שהיו מפגרים ולא מתקדמים בתקופת תור הזהב שם מי שנקרא מזרחי היה פי מאה יותר טוב מתקדם מהאשכנזים. משה פיר גן אתה גזען
יוסי
4
אז תסבירו לי למה עם ישראל צריך לחגוג ולפייס את האל מימון והשדה מימונה אם האמונה שלו כל כך גדולה בקב"ה?? האין זו עבודה זרה?
מירי
3
זה חג של ברברים. המדינה רוצה גויים ברברים. מדינה שחטפה ילדי עולים אחרי הכול.
רוב החוגגים ברברים, לא יהודים
2
כולנו התבוללנו יפה וטוב ואספנו קצת מנהגים זרים על הדרך. המימונה לדעתי חג יפה של שבירת צום המצות מה שמביא קצת נחת ושמחה. הבעיה היחידה במימונה היא העיסוק שמתחיל כבר בשביעי של פסח שבעצם כבר מכניס חמץ עוד לפני פקיעת החג.
רן
1
אוסף הנחות לא מבוסס לפי זה אפשר להסיק שהרמב״ם קרואי על שמו של שד בשם מימון שמקורו במגרב כמו שזה לא סביר, כך כל שאר המאמר לא סביר,
מתבונן

אולי גם יעניין אותך:

עוד בפסח: