אנטישמיות ואינטרסים כלכליים

מסמכים בני 70 מוכיחים: העולם ידע על השואה כבר בתחילתה - ושתק

ארכיון שנסגר במכוון בפני החוקרים נפתח לאחרונה, והמסמכים שבו מגלים את עומק הרשעות של מדינות רבות בעולם שידעו על שואת יהודי אירופה מהרגע הראשון - והתעלמו (בעולם)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
תנורי המשרפות במחנה ההשמדה אושוויץ (צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

בעיתון הבריטי 'אינדפנדנט' פורסם היום (שלישי) ראיון עם דן פלש, מחבר הספר "זכויות אדם לאחר היטלר", שגילה מסמכים סודיים של האו"ם שהוסתרו מהציבור במשך כ-70 שנה ולפיהם כבר בסוף שנת 1942 ידעו ארה"ב, בריטניה ומדינות הגוש הסובייטי על רציחתם של לפחות 2 מיליון יהודים ועל 5 מיליון אחרים שחייהם תחת סיכון.

אחת הדוגמאות הבוטות להתעלמות האומות מכך, הם דבריו של חבר קבינט המלחמה בבריטניה, השר קרנבורן, שאמר כי "אסור להחשיב את היהודים כמקרה מיוחד, בריטניה כבר עמוסה במהגרים ולא ניתן לקלוט עוד".

"בנות הברית החלו לגבש כתבי אישום בגין פשעי מלחמה על סמך עדויות של עדי ראייה שהוברחו ממחנות ההשמדה או כאלה שהגיעו מהמחתרות במדינות שונות שהיו תחת שליטת הנאצים", מגלה הסופר פלש, שמשמש כפרופ' בפקולטה ליחסים בינלאומיים ולדיפלומטיה באוניברסיטת לונדון.

בין המסמכים הסודיים של האו"ם נמצא גם מסמך של כתב אישום שנוסח נגד הצורר הנאצי אדולף היטלר בגין פשעי מלחמה משנת 1944, וממצא נוסף הוא בלימת מאמציו של הנציג האמריקני באו"ם בוועדת פשעי המלחמה של הארגון, הרברט פל, בידי אישים שעבדו במחלקת המדינה האמריקנית והיו בעלי דעות אנטישמיות.

מדי הנרצחים היהודים במחנה, כפי שהם מוצגים כיום (צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

אותם אישים במחלקת המדינה - מעיד פל - היו מודאגים שהיחסים הכלכליים בין גרמניה לארה"ב אחרי המלחמה ייפגעו אם יוגשו כתבי אישום נגד אישים גרמניים על מעורבותם בשואה. רק אחרי עדותו הפומבית של פל, הסכימו במחלקת המדינה להתקדם עם הגשת כתבי האישום נגד הבכירים הנאצים במשפטי נירנברג.

פלש מספר כי ארכיון המסמכים שעליו ביסס את המחקר לספרו היה נסתר לחוקרים במשך כ-70 שנה. מי שרצה לבדוק את המסמכים היה צריך לקבל את אישור ממשלתי ממדינת מוצאו ואפילו של מזכ"ל האו"ם בכבודו ובעצמו.

יצויין, כי שגרירת ארה"ב האחרונה באו"ם סמנת'ה פאוור, היא זו שהשיגה את האישור להפוך את הארכיון החסוי בו אופסנו המסמכים לפתוח לציבור.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר