בררנים באוכל

על מה חשוב להקפיד בתזונת תינוקות ופעוטות?

כמעט כל הורה נתקל בתינוק שמסרב לנסות מזון חדש או בפעוט שאוכל מגוון מצומצם ביותר של מזונות. אך כיצד אמורים להתייחס לתופעות הללו? ההתנהגויות הללו ודומות להן נכנסות כולן תחת ההגדרה של אכילה בררנית (בריאות, שיווקי)

על מה חשוב להקפיד בתזונת תינוקות ופעוטות? אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

מחקרים מראים כי כ-50% מהילדים בישראל מוגדרים כאכלנים בררניים, מה שמעמיד אותם בסיכון של מחסור ברכיבים חיוניים לגדילה והתפתחות כמו ויטמינים, מינרלים ואנרגיה.

כיצד ניתן למנוע חסרים תזונתיים?

גוונו בתזונה:

הכניסו לתפריט מזונות המכילים סידן וחלבון המסייעים לבניית העצמות והשרירים, ופחמימות ושומנים המספקים אנרגיה ועוזרים לשמירה על בריאות העור, להגנה על איברי הגוף מפני זעזועים ולתפקוד בריא של התאים.

העשירו את תזונת הפעוט עם ירקות ופירות עתירי סיבים תזונתיים המסייעים לבריאות מערכת העיכול ומחזקים את מערכת החיסון לאורך זמן, ובדגנים מלאים המספקים אנרגיה זמינה. כמו כן, מזונות המעושרים בוויטמין C, ברזל וחומצת פולית הם רכיבים החיוניים להתפתחות ולגדילה של הילד.

צרו סדר יום

הציעו שלוש ארוחות מסודרות ביום, בזמנים קבועים. עם המעבר המסודר למזון מוצק, חשוב שכל ארוחה תהיה מאוזנת, ותכיל מגוון רכיבים תזונתיים כדי להעניק לילד אנרגיה ולשמור על התפתחות תקינה.

הקפידו על תפריט ביתי בריא

וודאו שהתפריט בביתכם בריא ומגוון ושהמקרר כולל גם מזונות בריאים שהילד שלכם אוהב: הירק החביב עליו, הפרי שהוא אוהב, סוג הגבינה שטעים לו. הזמינו את הילד להצטרף אליכם לקניות בסופר, כך שיבחר מאכלים שהוא אוהב. גם צורת הגשה יכולה לשכנע ילד לאכול – עיצוב האוכל בצורת פרצוף מחייך לדוגמה.

כמו כן, כדאי תמיד לראות איך משלבים מזונות חשובים בארוחה כך שנוודא שהילד אכן אכל אותם: שילוב ירקות בקציצות או במרק טחון למשל, ילדים גם אוהבים לאחוז אוכל בידיהם: 'פינגר פוד'. מומלץ לחתוך חזה עוף או דג ואף ירקות לרצועות – אלו יעזרו מאד ויהפכו את הארוחה למהנה יותר עבור הילד.

שלחו ארוחה מזינה גם לגן

הקפידו על ממרחים מזינים בכריך כגון גבינה, טחינה (אפילו גולמית אם הילד אוהב), חביתה ועוד. העדיפו לחם או לחמנייה מקמח מלא ובתוספת דגנים, שלחו פרי וירקות חתוכים בכלי באופן שהילד יהנה לנשנש במהלך ההפסקות ואף לחלוק עם חברים.

השתדלו לתאם זאת עם האימהות של חבריו הקרובים – אם לכל הילדים תחכה בתיק ארוחה מזינה במקום מעדני חלב עתירי סוכר וחטיפים, כך תגדל הנטייה של הילדים לאמץ את התפריט הבריא והמאוזן יותר. היו בקשר עם הגננת ובדקו: האם הילד אוכל את האוכל ששלחתם? מה הוא נהנה לאכול ומה השאיר? כך תדעו להתאים עבורו ארוחה מאוזנת שלא תישאר בתיק.

הגבילו כמויות סוכר

הורידו את כמות הסוכרים המזיקים, ועל ידי כך תסייעו במניעת השמנת יתר המסוכנת לבריאותם של הילדים והפחתת הסיכון לבעיות כמו סוכרת וכולסטרול גבוה, שמופיעות היום גם בגיל צעיר. גם בגזרת השתייה, תמיד עדיף להרגיל את הילדים לשתות מים – ובכמות גדולה.

תנו דוגמה אישית

ילדינו מושפעים מאתנו ונוהגים לחקות אותנו בכל תחומי החיים, הם מתבוננים בנו ושמים לב היטב למה שאנחנו אוכלים, וגם למה שאיננו אוכלים. כדאי לזכור שגם ברגעי הפנאי קיימות אינספור הזדמנויות להנחיל הרגלי תזונה לילדים: אנחנו מהווים עבורם מודל לחיקוי גם כשאנחנו בוחרים לאכול תפוח במקום שוקולד, מחליפים את המשקאות הממותקים במים ונמנעים מנשנוש של חטיפים למיניהם.

דאגו שבזמן הארוחה לא יהיו גורמים מסיחי דעת כמו צעצועים ומשחקים על השולחן. חשוב שזה יהיה זמן שבו מתמקדים בארוחה.

פתחו כישורי חברה

תזונה נכונה תעזור לילדך לפתח כישורים חברתיים. במהלך הארוחה מפתחים ילדינו מיומנויות חברתיות חשובות. ארוחות יומיות מלמדות אותם נימוסים, וטכניקות תקשורת חיוניות. הזמינו את חבריו של הילד שבאים לשחק עמו אחר הצהריים להשאר גם לארוחת הערב.

הדגימו ויזואלית

תלו במטבח תמונה של פירמידת המזון או צלחת התזונה הבריאה לילדים. הציור הצבעוני יעורר את סקרנותם של ילדיכם ויסייע לכם ליזום שיחה בריאה (תרתי משמע...) על חשיבות הרגלי האכילה הנכונים לכל בני המשפחה.

בכל שאלה בנושא תזונת תינוקך ניתן לפנות למוקד "צוות המומחים" של סימילאק, הכולל דיאטניות קליניות בטלפון 1800-65-65-01

הכתבה נערכה בשיתוף סימילאק. תוכן הכתבה על פי רונית דוייב, מנהלת מדעית אבוט יצרנית סימילאק למהדרין

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר